Ik kom s´avonds moeilijk in slaap, wat kan ik daar tegen doen? Zijn er trucs dat je eerder in slaap valt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Steeds rond het zelfde uur opstaan. Meer uitslapen brengt niet veel zoden aan de dijk, je hebt toch maar een erg lichte slaap, en soms blijf je er de rest van de dag suf van. Zelfs als je niet goed geslapen hebt kan je toch best op tijd opstaan. Lichaamsbeweging overdag. Overdag sporten geeft meer kans op een diepere slaap: 'de slaap is de spiegel van de dag' Na een aktieve dag volgt een diepe slaap. Uitbollen in de loop van de avond. Lichaamsbeweging overdag helpt goed, maar intensief sporten net voor het slapen is niet aan te raden. Je lichaam zit dan immers nog vol adrenaline, zodat je niet gemakkelijk kunt inslapen. Het is veel beter om 's avonds een rustige wandeling te maken, rekoefeningen te doen, een warm bad te nemen, naar muziek te luisteren, met je partner te praten, een ontspannend boek te lezen, de tafel klaar te zetten voor 's morgens, een glas warme melk of kruidenthee te drinken... Ook een avondritueel, met steeds terugkerende handelingen is één van de meest efficiënte dingen die je zelf kunt doen om gemakkelijker in te slapen. Voorzichtig met koffie, nicotine en alcohol. Een kruidenthee, zoals linde- of kamillethee, is uiteraard wel goed. Niet alleen cafeïne, maar ook nicotine werkt stimulerend op de hersenen. Slechte slapers kunnen beter niet roken in het laatste uur voor ze naar bed gaan. De verleiding is soms groot om een slaapmutsje of meer dan dat te nemen omdat je de indruk hebt dat je gemakkelijker inslaapt met alcohol. Dat klopt soms wel, maar er treedt zo vaak gewenning op, dat je snel grotere hoeveelheden nodig hebt. Bovendien is de slaapkwaliteit bij gebruik van alcohol veel slechter. Tijdens de eerste helft van de nacht slaap je nog voldoende diep, maar met minder remslaap. Tijdens de tweede helft van de nacht slapen mensen die alcohol gedronken hebben slechter, onrustiger en worden ze meer wakker. Hun dromen zijn niet zo aangenaam. Ze worden dikwijls ook te vroeg wakker. Met andere woorden: alcoholgebruik gaat ten koste van de diepe slaap.

Bronnen:
seniorennet.be

Ja één glas alcohol... Een glas is een goede inslaper... Maar neem je meer glazen dan wordt alcohol een slechte doorslaper... Maar een borreltje doet wonderen hoor...

Een flinke vrijpartij, daarna val ik als een roos in slaap ;-) Toegevoegd na 1 minuut: Je kunt ook bepaalde thee of extracten kopen bij de reform. Is minder schadelijk dan een slaappil Toegevoegd na 4 minuten: Geen spannende of enge tv kijken vlak voordat je gaat slapen.

slaap kindje slaap. Daar buiten loopt een schaap. Een schaap met witte voetjes die drinkt z'n melk zo zoetjes. (het volgende op dezelfde melodie)! Het schaapje staat te wachten, totdat ze 'm gaan slachten. Slaap schaapje slaap, morgen zit je op een bootje, en dan ben je een shoarmabroodje.. En nu slapen!:)

Voor je naar bed gaat geen intensieve dingen meer doen en liefst ook geen beeldscherm (tv, pc). Lekker ontspannen, misschien helpt een warm bad of douche of lees je graag een leuk boek. Daarna lekker ontspannen gaan liggen en je niet druk maken om het in slaap vallen, maar genieten van de ontspanning. Voor je het weet slaap je.

's Avonds wat alcohol. Als je koffie drinkt, daarmee wat te minderen. Half uur voordat je gaat slapen van de computer en lekker ontspannen.

De slaap is een reactie op het leven overdag. Het is een afspiegeling van je geestelijke gezondheid. Kan je slecht in slaap vallen dan kan je de werkelijkheid niet voldoende loslaten, je kan je er niet aan overgeven. Belangrijk voor je is regelmaat. Op tijd op staan, op tijd eten en op tijd weer naar bed. Dan gaat je biologische klok weer op tijd lopen. Het lichaam produceert op tijd melatonine ook wel een slaapdrug genoemt. Soms heb je hier een te kort aan, het is tegenwoordig verkrijgbaar in de reformwinkel in pilvorm. Verdiep je in zelfontspannen, het bewust loslaten van telkens een lichaamsdeel, waardoor je geheel ontspannen kan worden en de slaap snel komt. Drink geen koffie in de avonduren. Maak even een ommetje voor het slapen gaan, weer of geen weer en stel je dan voor hoe heerlijk het zou zijn thuis in bed te liggen. Een kopje pepermuntthee doet vaak wonderen. Nooit sávonds laat een heftige dicussie aangaan op g.v. En nog niet even vette dingen eten voor het slapen gaan.

Er zijn al veel goede tips gegeven, maar hier nog wat: - een beker warme melk. Er zit een bepaalde stof in die slaapverwekkend is; - zorg dat je niet met een lege maag naar bed gaat; - als je wakker ligt, blijf niet woelen, maar ga er uit, ga een boek lezen of een ontspannend filmpje kijken. - ik doe zelf iets geks, als ik niet kan slapen ga ik bedenken hoeveel plaatsnamen er b.v. met de letter b zijn. Door mij hierop te concentreren val ik vaak in slaap.

Ga op je rug liggen, handen op je buik en concentreer je op je (buik)ademhaling. Meestal helpt dit bij mij.

Naar de radio luisteren, liefst geen muziek, maar praten (Radio 1), daarmee val ik tenminste in slaap. Voor mij geldt: zonder geklets geen slaap.

Wat je in ieder geval NIET moet doen is telkens naar de wekker staren, wetend dat je nog maar 5 uur hebt voor je weer op moet, ga je je daarop focussen, kun je helemaal vergeten dat je in slaap valt... spreek helaas uit ervaring.

Lekker fantaseren over alle dingen die e in je leven nog zou willen doen of hebben, wedden dat je zo in een diepe slaap met mooie dromen bent?

Drink pepermuntthee, dat doet wonderen! Je kan ook een glas warme melk nemen. Probeer niet te gaan slapen om te gaan slapen. Gewoon lekker liggen, niet te heet, niet te koud, dan val je vanzelf in slaap. :) Voor het slapen kan je misschien drie tot vijf tongbrekers opzeggen. 'Drie tot vijf'= totdat ze lukken.

op je zij gaan liggen met een boek met (zeer)kleine letters.dan moet je echt moeite doen om te kunnen lezen en langzaam vallen je oogjes dicht...

Regelmaat is het belangrijkste. Ga altijd op dezelfde tijd naar bed, sta altijd op dezelfde tijd op. Ook in het weekeinde! Doe geen geestelijk inspannende dingen in het laatste uur voordat je gaat slapen. Probeer *niet* in slaap te komen. "Verwoed sliep hij in" - ooit van gehoord? Nou dan! Met andere woorden, ontspan, denk niet aan de tijd. Mij heeft het geholpen alle klokjes weg te halen, zodat ik geen idee had hoe laat het was. Scheelt enorm. Tenslotte: probeer te ontdekken of jij misschien een avondmens bent. Ben je 's ochtends loom en kom je langzaam op gang, ook al heb je goed geslapen? Word je 's avonds juist steeds alerter en actiever? Merk je na 23:00 dat jij vol energie en dadendrang zit, terwijl veel anderen juist langzaam wegzakken? Dan ben je een echt avondmens. In dat geval kun je er niet heel veel aan doen, je natuurlijke ritme is dan naar achter verschoven. Probeer in dat geval de rest van je leven zo in te richten dat je zonder problemen van 02:00 tot 09:30 kunt slapen, in plaats van de standaard 23:00 tot 06:30.

Misschien naar Klevel en van de Brink kijken voor je gaat slapen? (actualiteitenprogramma) die zijn zooooo saai!!! (vind ik)!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100