Hoe komt het dat ik in mijn droom regelmatig van een hoogte val?

Het voelt dan echt alsof ik naar beneden ga.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De slaapstuip (Hypnagoge schok) is een plotse lichaamsbeweging die zich voordoet tijdens het inslapen. Vaak gaat een slaapstuip gepaard met het gevoel in een put te vallen. Hoe komt dat? Spieren hebben reflexen. Bij het plotseling ontspannen tijdens het inslapen reageert het lichaam in een reflex door zich weer op te spannen. Zo’n spierschok is dus gewoon een teken dat we ons ontspannen en ons klaarmaken om te slapen.
Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/1868-slaap-een-mu
st-voor-een-gezond-lichaam.html

Over de werking van de hersenen tijdens de slaap vonden we onderstaand artikel:
De hersenen produceren tijdens de slaap voortdurend een klein beetje elektrische spanning. Op een elektro-encefalogram (EEG), een grafische weergave van de hersengolven, is te zien dat de slaap uit verschillende stadia bestaat.
De overgang van waken naar slapen wordt gekenmerkt door het verschijnen van zogeheten thètagolven op het EEG. Deze zijn een stuk langzamer dan de alfa- en bètagolven die de hersenen produceren als je wakker bent. De slaper is tijdens deze fase nog makkelijk te wekken. Na een minuut of vijf dient het volgende stadium zich aan. De slaper is dan al een stuk minder makkelijk te wekken. Op het EEG verschijnen twee kenmerkende patronen: slaapspoeltjes, kortdurende uitbarstingen van zeer snelle golfjes, en K-complexen: grote, langzame golven die uit het niets lijken te verschijnen en ook meteen weer verdwijnen. Beide patronen duren twee, hooguit drie seconden.
Na een minuut of tien raakt de slaper in diepe slaap, gekenmerkt door golven op het EEG die men deltagolven noemt. De slaper is dan nog maar zeer moeilijk wakker te krijgen. De deltagolven zijn groot, regelmatig, en met een lage frequentie. Men spreekt van slaapfase vier als de deltagolven meer dan de helft van het EEG in beslag nemen: het is de diepste slaap die we kennen.
Na ongeveer een uur verdwijnen de deltagolven van het EEG en er verschijnen weer kabbelende thètagolfjes. Ook duiken er de nóg snellere alfa- en bètagolven op. De ademhaling en hartslag worden bovendien onregelmatig en onder de gesloten oogleden schieten de oogbollen van links naar rechts heen en weer. Vanwege die oogbewegingen wordt deze slaapfase ook wel remslaap, van rapid eye movements, genoemd. Tijdens remslaap zijn de meeste hersencellen net zo actief als wanneer je wakker bent. Bron:http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/15482489/.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is anders. Dit is een soort hick-up. Je hebt het gevoel dat de andere persoon in bed het moet merken, maar dat is niet zo. Zo'n valdroom is (bij mij) een soort echte val, verkrampend en misselijkmakend.

Andere antwoorden (6)

Ik meen me te herinneren dat valdromen worden veroorzaakt door een plotselinge willekeurige verkramping van je spieren, waardoor een schrikreactie wordt verwerkt in je droom. Daarom zou je van een valdroom ook vaak wakkerschrikken en het gevoel hebben dat je echt viel (er is namelijk echt een lichamelijke actie geweest).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je zoekt naar een duiding van je droom dan kun je wellicht eens naar dit artikel kijken: http://www.starmanproductions.nl/dromen/soortendromen/soortendromen6.html
Ik ben daar geen expert (noch een overtuigd gelover) in.

Toegevoegd na 3 minuten:
Na even lezen vind ik de uitleg op loesje.info trouwens veel leuker en leesbaarder: http://www.loesje.info/esoterie/valdromen.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromen waarin je valt zijn vrij algemeen. Bijna iedereen heeft welleens een vallende droom gehad. Zoals met de meeste algemene dromen, is een vallende droom een indicatie van bepaalde onzekerheden en angsten. Je voelt je overweldigt door iets uit het echte leven. Je zal het gevoel hebben dat je de boel even niet in de hand hebt. Dit kan slaan op je werk of op je relatie. Het is een aanwijzing dat je je basis even kwijt bent en even niet kan meekomen met de drukte van het echte leven.

Als je valt, is er niets waaraan je je vast kunt houden. Je wordt door een onbekende kracht min of meer naar beneden gezogen zonder dat je er enige controle op hebt.Dit kan parallel zijn aan hoe je leven op dit moment in elkaar steekt.

Vallende dromen zijn vaak een aanwijzing voor een gevoel van falen of minderwaardigheid in een bepaalde situatie. Dit kan de angst zijn om te falen in je werk of school, verlies van status of om te falen de liefde. Je schaamt je en hebt een gebrek aan trots. Je zou kunnen voelen dat je niet mee kan komen.

Volgens Freud duidt een vallende droom erop je op het punt staat om aan een sexuele impuls toe te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurt vaak bij inslapen.
Ik verkramp dan van schrik, maar ik weet nu niet meer wat oorzaak en gevolg is. De sensatie is soms missselijkmakend. Ik heb het altijd geweten aan mijn hoogtevrees
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ooit gehoord,dat het komt uit de tijd,dat de mens nog in de bomen leefde en bang was naar beneden te vallen!
Maar dat zal wel niet de verklaring zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voelt soms dat je zo vrij bent dat je kunt vliegen... En dat projecteer je in de val... In feite als je in slaap "valt", voel je dat ook daadwerkelijk... Dus dat kan in herinnering blijven bestaan...

En omdat het eng is, blijft het hangen... Ja het is ook echt... Alles wat je droomt is echt, daarom voelt het ook echt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel droomuitlegboeken zeggen bij zo'n droom dat je dan in het dagelijks leven in een gevaarlijke situatie terecht komt.