Ben je verantwoordelijk voor je eigen gedachten?

Soms flitst er een gedachte door je heen waarover je jezelf verbaasd.Alsof het niet van jezelf afkomstig is.

Toegevoegd na 8 minuten:
En waar je zo van kan schrikken dat er zelfs maar zoiets in je opkomt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je hele leven zijn je hersenen bezig met verbanden leggen tussen de prikkels die binnenkomen. We leren vormen herkennen omdat we die vaker zien en onze hersenen tussen die vormen verbanden gaan leggen.

Ik zie een bal. Mijn hersenen "denken": "O kijk, alweer een bal!" en de nieuwe bal wordt vermengd met de andere "ballen" die ik gezien en gevoeld heb, en toegevoegd aan het concept "bal" in mijn hoofd. Een soort voorbeeldbal, van alle ballen die ik wel eens heb gezien. Niet dat er nu een echte bal in mijn hoofd zit, maar wel een "codering": bepaalde neuronen (hersencellen) reageren op zaken die met ballen te maken hebben.

Concepten kunnen veranderen, er kunnen eigenschappen aan worden toegevoegd, en concepten kunnen worden gesplitst. Dat zie je heel mooi bij kinderen: niet alle dieren zijn honden. Tussen concepten worden ook verbanden gelegd, die sterker kunnen worden, naarmate je ze vaker tegenkomt. De bal hoort soms bij buiten, of bij witte sokken. Nieuwe concepten kunnen worden gevormd. Geel en auto worden samen taxi. Of de geur van lavendel wordt verbonden aan de tuin van je ouders.

Als je een scanner op de hersenen zet kun je soms zien hoe een prikkel één of meerdere concepten activeert. Niet dat je letterlijk kunt zien dat "lavendel" aan "tuin van je ouders" wordt gekoppeld, wel zie activiteit verspreiden door de hersenen, als golfjes nadat je een steentje in het water hebt gegooid. En er zijn wel heel specifieke hersencellen gevonden, die bijvoorbeeld alleen geactiveerd worden door gezichten.

Dan nu eindelijk jouw vraag.
Alle prikkels die binnenkomen in je hoofd worden gefilterd en geïnterpreteerd door het jouw hersenen. Daarbij worden bepaalde verbanden versterkt, anderen relatief afgezwakt en soms worden ook nieuwe verbanden gelegd. Zo kun je opeens tot bepaalde inzichten komen, waar je jezelf niet eens toe in staat had geacht: je bent slimmer dan je denkt!

Een kleine toevoeging nog in een reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ja. Ben je zelf verantwoordelijk voor. Echter, je bent onbewust met heel veel dingen bezich. Die kunnen natuurlijk naar boven komen als je even niet bewust aan het denken bent. En dan kan je je afvragen waar die gedachte vandaan kwam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verantwoordelijk ben je er wel voor, maar ze zijn vooral door invloeden van buitenaf zoals opvoeding, scholing, cultuur en blootstelling aan anderen gevormd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk ben je dat maar dat is niets mee rdan je onderbewuste dat spreekt.. het is niet voor niets dat je impuslief kunt zijn op een goede maar ook op een kwade manier.. je onderbewuste neemt dan even de overhand en je handelt dan al voor je verder hebt nagedacht en weer kunt relativeren...
Ik kan je talloze voorbeelden van wat ik er allemaal door rmijn hoofd is gegaan in de jaren na het overlijden van mijn zoon terwijl ik ook wist dat dergelijke gedachten eigenlijk niet met mijn "normale" gedachtengang strookte..
Of wat denk je als je iets hoort over iets dat in jouw ogen absolutely not done is.. dan denk je vast wel eens iets lelijks of oneerlijks... om het daarna weer te laten gaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tenk joe!
Zijn je eigen gedachten en dus ook je verantwoording, je hebt er geen controle over waar dit vandaan kwam uit je onderbewustzijn, maar kan je aan het denken zetten.
Als deze vraag spontaan komt geef jezelf in gedachten dan ook het antwoord. Het is een dialoog in je hoofd met jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedachten zijn speciaal.

Als eerste een antwoord op je vraag:
Je bent verantwoordelijk als je van je gedachten daden maakt. Dus voor je daden ben je verantwoordelijk.

Een gedacht komt altijd van jezelf af. Maar ken jij jezelf wel goed. Ik bedoel dat de meesten hunzelf niet goed kennen. Dat zij bijvoorbeeld hun onbewuste nog niet kennen.

Gedachten kunnen positief of negatief zijn. Kunnen angsten zijn of blijheid.
Ook negatieve gedacht komen uit jezelf. Je diepe zelf misschien wel. Daar wordt je misschien wel bang van.

Als je een speciale gave hebt, kunnen gedachten van buiten jezelf vandaan komen. Van een ander, of vanuit het hogere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Gelukkig hebben we allemaal zo onze eigen gedachtes.
Gedachtes die je blij, somber, gelukkig of boos maken.
We laden ons ermee op of we verzwaren ons ermee.
Het is in je hoofd relativeren en niemand kan ons dit afnemen. Zolang je "foute gedachtes"geen daden worden hoef je er ook niemand verantwoordelijkheid voor af te leggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je, ga er vanuit dat je een corrupte, gore kl**tz*k bent en dat niets menselijks jou vreemd is. Dan besef je ook, dat je niet altijd je invallen moet volgen. Ouders die zeggen, mijn kind doet zo iets niet, zijn even ignorant over la condition humaine.

Hele fijne christelijke mensen, ouderlingen nijv., hebben zo'n positief mensbeeld, dat ze bij de eerste de beste echte verleiding voor de bijl gaan. Als je een beetje begrijpt hoe mensen in elkaar zitten, dan ben je voorbereid op je eigen zwakheden. Ik kan genoeg voorbeelden noemen, maar ik wil onze lezertjes (O.B.Bommel) niet aan het schrikken maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is heel belangrijk goed te begrijpen...

1) Je bent niet en nooit niet verantwoordelijk voor je gedachten...

2) Je bent wel en dan ook totaal verantwoordelijk voor wat JIJ met JOUW gedachten doet...

:-))