Wanneer adviseert een opticien harde, en wanneer zachte contactlenzen?

Het gaat erom wat de *opticien* zou aanbevelen, en waarom - dus niet wat je zelf zou kiezen (zie daarvoor http://www.goeievraag.nl/vraag/lenzen.13800 ).

De vraag is bedoeld voor een klant met een behoorlijke afwijking - denk aan -8 tot -9 dp. Ik weet niet of beide soorten lenzen in die grote sterkte verkrijgbaar zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hard is sowieso tot -11 krijgen, weet ik toevallig. Zacht weet ik niet zeker, maar ik neem aan van wel.

Het beste antwoord

Rota: Zie hier je advies gegoogled, aangezien ik niet de expertise heb van een opticien

Er zijn 2 soorten contactlenzen harde en zachte. Beide zijn zuurstofdoorlatend doch verschillen veel van elkaar. De harde lens, ook wel vormvaste- of flexilens genoemd, is stabiel van vorm en kleiner dan een zachte lens en heeft een langere levensduur. De zachte daarentegen, is onstabiel van vorm en groter

Hard
Harde contactlenzen zijn duurzaam, relatief goedkoop en gaan één tot drie jaar mee. De huidige generatie harde lenzen zijn zeer comfortabel. Het enige bezwaar is een wat langere gewennings-fase omdat de harde lens een vaste vorm heeft en kleiner dan de zachte lens is. Een reden voor de keuze van een harde contactlens zijn de correctiemogelijkheden. In veel gevallen is de maximale correctie beter te maken met een harde contactlens. Dit geldt dan voornamelijk voor ogen welke een cilindrische correctie behoeven.

Zacht
Zachte lenzen zijn de meest verkochte contactlenzen. Dit komt met name door het gebruiksgemak. De zachte lens is onstabiel van vorm en zeer dun. Deze eigenschap zorgt ervoor dat een zachte lens direct de vorm van de oogbol aanneemt. Dit resulteert in een zeer korte gewenningsperiode. Zachte lenzen zijn er in vele maten en uitvoeringen. Zo zijn er dag-, week-, maand-, halfjaar lenzen. Doordat een zachte lens snel vervangen wordt zijn de kosten aanzienlijk hoger dan bij harde lenzen. Een zacht lenssysteem is gemiddeld per jaar 2.5 tot 3x duurder dan harde lenzen.

Hard of zacht?
Het advies en uiteindelijke keuze is afhankelijk van een aantal factoren. Deze factoren zijn de brilsterkte, conditie van het oog, toepassingsgebied (werk, hobby's), en de wens van de klant.

Wanneer zacht?

* als het technisch beter is dan harde lenzen
* als hard niet lukt om welke reden dan ook
* incidenteel gebruik bijvoorbeeld bij sport of vakantie
* wens klant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk. +1