Als je van de psychiater een geschreven recept meekrijgt, moet je daarmee naar je eigen apotheek of mag je ook naar een apotheek in een andere plaats?

Ik woon in het buitenland en ga met de trein naar de plaats waar mijn psych zit om nieuwe adhd medicatie te vragen. Ik krijg hierbij waarschijnlijk weer een geschreven papier mee.

Mijn oude woonplaats (waar mijn apotheek zit,) is vanaf mijn woonplaats 3 uur rijden.

Of kan de psychiater het recept ook naar de apotheek mailen zodat mijn ouders het kunnen ophalen en hier mee naartoe nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je kunt niet zomaar naar een andere apotheek gaan. Je moet je altijd eerst inschrijven bij een apotheek (en daardoor uitschrijven bij de oude), voordat je er medicijnen kunt krijgen.

Wat inderdaad wel kan, is dat je psychiater het recept doorstuurt naar je huidige apotheek en dat je ouders het daar dan ophalen. Wij krijgen hier zelfs vrijwel nooit geschreven recepten mee, de meeste artsen sturen het rechtstreeks naar je apotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, is dat zo in Nederland?? Wij gaan hier in België naar gelijk welke apotheek van onze keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar jullie moeten dan ook voor alles naar de apotheek, ook voor paracetamol en pilletjes tegen hoofdpijn of tegen diaree of laxeerpillen etc, dat ligt bij ons gewoon in sommige supermarkten en kruidvat enzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@siska. Mijn huisarts weet ook bij welke apotheek ik zit, maar de psych aan de andere kant van het land niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad josje, wij hebben hier ook wel Kruidvat, maar hier liggen geen pijnstillers of diarreepillen in de rekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@josje: Dan vertel je hem dat. Vraag het faxnummer van je apotheek en geef dat door. En volgens mij hoeft dat niet eens, want ik denk dat ze wel ergens een register kunnen raadplegen. Ik hoef een arts altijd alleen maar de straat door te geven waar een apotheek zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en reacties, ik neem het faxnummer van de apotheek mee!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is er in Nederland geen enkele regeling die bepaalt dat je je medicijnen bij een "vaste apotheek" moet halen. Dat is ook bijna onmogelijk: ook als je elders in het land bent, b.v. tijdens vakantie, kun je medicijnen nodig hebben.

Voor zover ik weet kun je bij elke apotheek in Nederland een recept inleveren. De meeste apotheken kunnen via hun computersysteem zien welke andere medicijnen je gebruikt via je vaste apotheek. Wel zul je de kosten zelf moeten betalen en later declareren bij de ziektekostenverzekering.

Ik kan me wel voorstellen dat je je bij een "vreemde" apotheek moet legitimeren. Wellicht is het ook handig om (bij een herhalingsrecept) het doosje van de medicijnen mee te nemen.

Overigens schijf jij dat je in het buitenland woont. Met een recept van een Nederlandse arts, zul je in het buitenland niet zomaar medicijnen meekrijgen. Om te voorkomen dat ze "moeilijk gaan doen", kun je vooraf even naar de apotheek bellen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer 't hier in Enschede maar eens. Zo even langskomen met een recept, zonder dat je er eerder bent geweest. Krijg jij je medicijnen echt niet mee. Altijd eerst gedoe met overschrijven en zo... Het zou wel makkelijker zijn ja, als je gewoon overal naartoe kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha die psych zit in enschede toevallig :p maar oke gaat dus niet lukken.
Pieter2011
12 jaar geleden
Vreemd, want volgens mij is dat niet volgens de regels. Er zullen toch ook in Enschede wel vakantiegangers zijn (of mensen die een tijdje bij vrienden of familie verblijven) die medicijnen nodig hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt in noodgevallen bij de Centrumapotheek terecht. In het weekend of 's nachts bijvoorbeeld, wellicht dat vakanties hier ook onder vallen. Je krijgt dan echter maar een paar pillen en niet het volledige recept. (Als je op vakantie gaat, moet je zorgen dat je medicijnen bij je hebt natuurlijk.)
fremar
12 jaar geleden
Wat een ingewikkelde bedoening in Nederland bij ons in België is het veel eenvoudiger,je bent vrij te gaan waar je wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het gaat hier ook nog eens om adhd pillen, wat het nog extra moeilijk maakt, ik ga vragen of de psych het recept naar de apotheek of mij.mijn ouders kan mailen, maar volgens mij werkt hij alleen met briefjes waar zijn gegevens al opgedrukt staan en hij zelfs tekst en handtekening op krabbelt
Hangt er vanaf waar je woont. In Duitsland bijvoorbeeld kan je naar elke apotheek gaan die je wilt, ook steeds een andere (ik woonde er 6 jaar). In Ierland ook.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben in NL trouwens ook al naar 2 apotheken geweest, zonder problemen.