Waarom verander je door een depressie?

Waarom veranderd je gedrag tijdens en ook na een depressie? En alle andere dingen die veranderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Feitelijk moet je eerst weten waarom iemand aan een depressie lijdt.

Er zijn namelijk vele mogelijkheden. De omstandigheden kunnen uitzichtloos zijn, er kan sprake zijn van een ernstig zieke dierbare, een dierbare kan kort geleden overleden zijn, een onverwerkt overlijden van een dierbare enz. enz.

Ook kan 't lichaam géén of te weinig endorfine aanmaken.

Endorfine is de stof die een mens in staat stelt zich tegen pijn en droevige omstandigheden lichamelijk en geestelijk te weren.

Het is een soort morfine die het lichaam zelf aanmaakt..

Als iemand gebukt gaat onder de eerstgenoemde beroerde omstandigheden, kan het zijn dat de moed hem/haar volledig in de schoenen zakt of gezakt is.

Het gedrag wordt dan natuurlijk negatief beïnvloed.. stomweg omdat men zich naar binnen keert en men de buitenwereld al dan niet volledig uitsluit.

Wrok alsmede gevoelens van boosheid, teleurstelling en verdriet veranderen het gedrag dan zeker.

Als het lichaam geen of te weinig endorfine aanmaakt maakt het innerlijk een negatieve draai en die is voor de buitenstaander duidelijk te merken.

Als de omstandigheden zich echter weer ten goede keren..zorgt de positieve draai die deze persoon dan maakt dat de karakter veranderingen..ook weer teruggedraaid worden.

Zo is het eveneens met de endorfine. Als die stof al dan niet in tabletvorm weer beschikbaar komt, wijzigt ook het gedrag.

Het gedrag ondergaat dus in de regel nooit een blijvende verandering/wijziging.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ton, vraagje n.a.v. je laatste zin: je gedrag is toch altijd aan verandering onderhevig in je leven?
Van je ervaringen, zoals bijvoorbeeld het hebben gehad van een depressie, verandert m.i. je denken en dús ook je gedrag. Je leert ervan, als het goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk maakt ook je gedrag een zekere ontwikkeling door, gedurende je leven.
Maar die ontwikkeling kun je wellicht beter omschrijven als 'een rijpingsproces' En uiteraard wordt het gedrag altijd wel enigermate beïnvloed door hetgeen de mens meemaakt.
Maar tot een wezenlijke wijziging van het gedrag komt het niet. Ik zou de gedragswijzigingen/veranderingen willen omschrijven als kleine koerscorrecties.
Een mens kan b.v. wat voorzichtiger worden in het verkeer nadat hij/zij een ernstig ongeluk heeft gehad. En twee keer goed kijken i.p.v. één keer oppervlakkig zoals vroeger, alvorens over te steken.
Maar na een aantal jaren 'vervalt' zo iemand uiteindelijk toch terug in zijn/haar 'oude' gedrag.
Je karakter en je gedrag, horen nu eenmaal bij jou. Ze zij opgeslagen in je genen.
Zoals je niet je armen of benen wat langer kan maken, kun je ook niet je gedrag wezenlijk veranderen. Wèl zoals gezegd op details..maar dan nog..tijdelijk. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Ton, zoals ik je lees is naar jouw idee gedrag dan dus in feite niet te veranderen...gezien je laatste zin.
Ik ben het niet met je eens. Er zijn mensen, die hun hele leven omgooien....toevallig stond vandaag in de krant het verhaal van een vrouw, succesvol in werk, huwelijk, groot huis, volwassen kinderen als ik het wel heb, die sinds gisteren monnik is geworden.
Dat vind ik een behoorlijke verandering in gedrag, nog even los van verandering in manier van leven.
Even extreem gesteld: als je geboren wordt met een bepaald gedrag en dit gedrag in de loop van het leven slechts tijdelijk (en eigenlijk dus niet of nauwelijks als ik je goed heb begrepen) veranderd kan worden, dan liggen we nu allemaal nog steeds pruttelend in de wieg.
Je kunt m.i. je gedrag veranderen als je denken verandert, zoals bij de 5 G's wordt geleerd. Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt, of ik je goed heb begrepen en waar we dan zo fundamenteel van ideeën verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
? Uiteraard ben je niks verplicht; ik vind het jammer dat je niet reageert.

Andere antwoorden (2)

Alles wat een mens meemaakt in zijn leven, de goede als de minder goede ervaringen, hebben invloed op je rest van je leven
Onze brein is eigenlijk een als maar weer lerende computer.
Zo ontstaat er een gevoel van voor de depressie en die van er na.
Zo wordt de mens gevormd tot de mens die hij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven veranderd de mens. De mens veranderd door te leven.

Een depressie kan een mens veranderen doordat opeens een bestaand leven is veranderd. Men is meer defensiever geworden en beschermd de eigen wereld meer als anders.
Alles wordt gedaan om niet nog verder in de depressie te schieten.
Alles wordt gedaan om niet opnieuw in een depressie te belanden.
De wereld staat op zijn kop.
De wereld is soms te machtig.