Het woord handicap betekent:

Lichamelijke of geestelijke stoornis of beperking, waardoor iemand belemmerd wordt in zijn funktioneren.

In die zin zit eigenlijk al de subjectiviteit.
De mate van beperking, de mate van belemmering,
hoe iemand dat voelt of ondergaat,
dat is een persoonlijk.

Voorbeeld:
Mensen van wie een been is afgezet.
De een gaat in de rolstoel zitten en komt er niet meer uit.
De ander gaat sporten op hoog niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je moet met een handicap leren leven. Maar het is subjectief omdat het niet levend bepalend hoeft te zijn. Bijvoorbeeld. Ik heb mijn benen af. Kan ik evengoed nog bureauwerk doen of kan ik even goed nog leraar zijn voor engels of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is weinig subjectiefs aan een handicap, wat subjectief is, is de manier waarop je er mee om gaat. Wat mij betreft klopt je vraag dan ook niet.

De een zal zich heel goed aan weten te passen en zijn/haar dagelijks leven zo inrichten dat hij/zij er zo min mogelijk hinder van ondervindt en een zo zinvol/prettig mogelijk bestaan kan leiden, de ander zal misschien bij de pakken neer gaan zitten. Maar met een handicap kost het altijd meer moeite dan zonder handicap, daar is niks subjectiefs aan.

Ik ben bang dat je weinig mensen vindt die een hoge dwarslaesie als 'geen handicap, omdat dat toch allemaal subjectief is' beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is subjectief. Als iemand met een lage dwarslaesie op en top rolstoel-basketballer is, en eigenlijk vergeet dat hij in een rolstoel zit, en hij voelt zich totaaaal niet benadeeld, dan is hij volgens de standaart van nu, NIET gehandicapt. (Dit is 'ingevoerd' omdat dit soort mensen de naam handicap niet vinden kloppen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben trouwens niet de minner ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben de plusser. Ikzelf heb een verlamming aan 1 arm tijdens de geboorte. Hierdoor voelt het niet als een handicap omdat ik slechts met heel weinig dingen belemmerd wordt (dingen die niet per definitie belangrijk zijn). Eigenlijk heb ik meer geluk dan iemand die hetzelfde krijgt maar dan op latere leeftijd. Deze zal het meer als een handicap ervaren omdat die gewend was met 2 armen te werken, maar dat maakt de handicap niet minder of wil niet zeggen dat ik meer kan dan de ander of de ander minder dan ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben allergisch voor het idee dat alles maakbaar is, als je topsporter wordt met een zware handicap heb ik daar erg veel bewondering voor, maar dat maakt geen sukkeltjes van al die mensen die dat punt NIET bereiken omdat ze minder fanatiek zijn of omdat hun lijf het niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee tuurlijk niet stippel, dat wordt volgens mij ook door niemand gezegd. Het is wel een uiterste natuurlijk, wat ik noemde, maar je hebt zoveel takken van ''gelukkig zijn met een beperking'', het is natuurlijk niet zo dat als je geen top sporter bent, je dan gelijk een sukkeltje bent ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd Stippel, er zullen misschien nog wel 10-tallen duizenden mensen zijn met hetzelfde als ik, de 1 kan ermee paardrijden, de ander kan ermee volley-ballen, nog eentje kan ermee de ratslag doen of topzwemmer worden, maar dat maakt hun niet minder gehandicapt dan ik....of liezer gezegd....minder belemmerd! Ook mensen die geen handicap of belemmering hebben zijn allemaal voorzien van verschillende kwaliteiten....deze sorteren we ook niet in beter en minder.
Tegenwoordig kan alleen degene met een beperking/stoornis oid zeggen of hij/zij gehandicapt is. Nu spreekt men van een handicap als diegene zelf vind dat hij benadeeld is door zijn of haar aandoening. De een in een rolstoel zeurt elke dag wel even hoe hij het lopen mist (deze is dan gehandicapt) de ander doet, zoals al gezegd is: sport op top niveau, en vergeet eigenlijk dat hij in een rolstoel zit. Deze persoon is dan wel beperkt (hij kan niet lopen) maar niet gehandicapt.

Daarom is het subjectief..er is geen maat op te stellen, het is voor elke persoon weer anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het subjectief is als iemand anders dan de persoon zelf het heeft over een handicap. Een ander weet namelijk niet in welke mate het als een beperking voelt/ invloed voor de persoon die daadwerkelijk de handicap/beperking heeft. Jij kan bv zeggen, die persoon heeft een beperking, terwijl die persoon dat zelf helemaal niet zo ervaart. Dan is het dus subjectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is HOE je de 'handicap' ervaart; Als je als pianist je vinger kneust, kan dat een flinke impact hebben.
Een handicap hoeft niet alleen lichamelijk te zijn, als je bijvoorbeeld vanwege een spinnenfobie je tuin niet meer indurft, kan dat voor JOU een handicap zijn. Niet meetbaar, en dus subjectief.