Waroom is een handicap subjectief?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het woord handicap betekent: Lichamelijke of geestelijke stoornis of beperking, waardoor iemand belemmerd wordt in zijn funktioneren. In die zin zit eigenlijk al de subjectiviteit. De mate van beperking, de mate van belemmering, hoe iemand dat voelt of ondergaat, dat is een persoonlijk. Voorbeeld: Mensen van wie een been is afgezet. De een gaat in de rolstoel zitten en komt er niet meer uit. De ander gaat sporten op hoog niveau.

Je moet met een handicap leren leven. Maar het is subjectief omdat het niet levend bepalend hoeft te zijn. Bijvoorbeeld. Ik heb mijn benen af. Kan ik evengoed nog bureauwerk doen of kan ik even goed nog leraar zijn voor engels of zo.

Er is weinig subjectiefs aan een handicap, wat subjectief is, is de manier waarop je er mee om gaat. Wat mij betreft klopt je vraag dan ook niet. De een zal zich heel goed aan weten te passen en zijn/haar dagelijks leven zo inrichten dat hij/zij er zo min mogelijk hinder van ondervindt en een zo zinvol/prettig mogelijk bestaan kan leiden, de ander zal misschien bij de pakken neer gaan zitten. Maar met een handicap kost het altijd meer moeite dan zonder handicap, daar is niks subjectiefs aan. Ik ben bang dat je weinig mensen vindt die een hoge dwarslaesie als 'geen handicap, omdat dat toch allemaal subjectief is' beschouwen.

Tegenwoordig kan alleen degene met een beperking/stoornis oid zeggen of hij/zij gehandicapt is. Nu spreekt men van een handicap als diegene zelf vind dat hij benadeeld is door zijn of haar aandoening. De een in een rolstoel zeurt elke dag wel even hoe hij het lopen mist (deze is dan gehandicapt) de ander doet, zoals al gezegd is: sport op top niveau, en vergeet eigenlijk dat hij in een rolstoel zit. Deze persoon is dan wel beperkt (hij kan niet lopen) maar niet gehandicapt. Daarom is het subjectief..er is geen maat op te stellen, het is voor elke persoon weer anders.

Bronnen:
Geleerd tijdens mijn studie.

Ik denk dat het subjectief is als iemand anders dan de persoon zelf het heeft over een handicap. Een ander weet namelijk niet in welke mate het als een beperking voelt/ invloed voor de persoon die daadwerkelijk de handicap/beperking heeft. Jij kan bv zeggen, die persoon heeft een beperking, terwijl die persoon dat zelf helemaal niet zo ervaart. Dan is het dus subjectief.

De vraag is HOE je de 'handicap' ervaart; Als je als pianist je vinger kneust, kan dat een flinke impact hebben. Een handicap hoeft niet alleen lichamelijk te zijn, als je bijvoorbeeld vanwege een spinnenfobie je tuin niet meer indurft, kan dat voor JOU een handicap zijn. Niet meetbaar, en dus subjectief.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100