Wie heeft er ervaringen met bétablokkers?

Ik heb gisteren van de cardioloog het middel Sotalol voorgeschreven gekregen. Bij de apotheek kreeg ik de waarschuwing dat er nare bijwerkingen aan vast zitten en dat je er de eerste twee dagen goed last van kan hebben, wie slikt dit middel ook en wat zijn de ervaringen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Het is heel goed dat er gewaarschuwd wordt, want meestal wordt alleen maar aandacht gegeven aan de werking en niet aan de bijwerkingen.

Als je echter de bijsluiter van welk medicijn dan ook leest, begrijp ik nooit dat een middel überhaupt op de markt gebracht wordt. Al die mogelijke bijwerkingen die je kunt krijgen, maar... juist in het woord "mogelijk" zit hem de kneep. Slechts een zeer klein percentage van de gebruikers krijgt ernstige bijwerkingen. Meestal merk je niet veel van een medicijn, maar bij een nieuw medicijn zou ik mezelf de eerste dagen van gebruik sowieso rustig houden, want je lichaam moet er aan wennen.

I.v.m. mijn astma kreeg ik wat last van benauwdheid
door een te hoge dosering van mijn beta-blokker.
Ik was blij dat ik op de bijsluiter kon lezen dat het
door het medicijn kwam.
Na verlaging van de dosering en toevoeging van een
ander medicijn is dat opgelost.

Zie bijgaande bron voor de mogelijke bijwerkingen
van Sotalol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10!

Andere antwoorden (4)

een tijd terug moest ik drie kwartier stil liggen voor een mri scan.
zenuwpeesje die ik ben, zag ik daar nogal tegenop.
mijn huisarts heeft me toen een betablokker voorgeschreven, die ik de dag voor de mri en op de dag zelf heb geslikt.
ik heb er zelf weinig van gemerkt, zowel in positieve als in negatieve zin.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook wel eens gehad, maar dat is een andere (lichtere) dosering, tenminste, voor zenuwen geven ze een hele andere dosering dan voor ritme-stoornissen. Maar bedankt voor je reactie.
Ik heb zelf geen ervaring met Sotalol, maar ik kan je vertellen dat je niks bang hoeft te zijn voor de bijwerkingen.
De apotheker waarschuwd je alleen maar, zodat je alert bent. Mocht er eventueel een bijwerking zijn.
Zoals je vast wel weet heeft elk medicijn een compleet scala aan bijwerkingen. De meeste zullen maar zelden voorkomen. Maar staan wel in het rijtje. Een medicijn word namelijk alleen door zeer strenge inspectie goedgekeurd wanneer het echt helpt en niet gevaarlijk is.
De lijst met bijwerkingen is verplicht op bij te schrijven. Van elke persoon waarop getest is, en elke klacht die die personen hadden staan erop. Of ze nu wel of niet echt met het medicijn te maken hadden. Dat is om te dekken tegen eventuele rechtzaken.
Zo staat bijv. op een paracetemol dat je er hoofdpijn van kan krijgen. En nog veel meer bijwerkingen.
Het hoort erbij, maar meestal valt het reuze mee.

En bedenk maar zo, het niet slikken van de medicijnen geeft ergere klachten dan de gemiddelde mogelijke bijwerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat stuk van de bijwerkingen wel, maar ik hoor zoveel nare verhalen over betablokkers in het algemeen, heb er nu al tig gehoord in een dag tijd. Moet zeggen, ik heb het vanmorgen voor het eerst ingenomen en voel me niet best, en dan heb ik niet eens de lijst met bijwerkingen gelezen (expres om deze te voorkomen door ze te verbeelden in mijn hoofd) maar over het niet slikken van medicijnen die ergere klachten geeft dan de bijwerking ben ik het niet eens. Heb ooit een middel geslikt wat niet werkte tegen te klacht maar alleen maar nare bijwerkingen gaf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das wel vervelend, en je hebt ook helemaal gelijk dat soms de bijwerkingen erger zijn de klacht. Ik had er bij moeten dat het voor de meeste geld.
Als je echt erg last denkt te hebben, ga jezelf dan niet gek maken met vragen naar andere ervaringen. Maar ga gewoon naar de huisarts toe en bespreek het met hem/haar.
Ik heb sotalol voorgeschreven gekregen . Ik heb maar enkele pillen geslikt , waarna ik ben over gegaan op een oudere beta blokker : inderal ( propranolol ) .

Later hoorde ik van de cardioloog dat sotalol op sommige mensen een potentieel gevaarlijke invloed heeft op de hartslag ( verlengde QT tijd) . Ik was erg blij dat ik maar een paar keer sotalol heb geslikt. Ik heb geen verlengde QT tijd .

Zonder je bang te willen maken : kijk eerst op een aantal medische sites over sotalol, en als je je zorgen maakt overleg dan met je huisarts over evt . eerst een andere Beta blokker.

Veel hartritmestoornissen kunnen verholpen worden met katheter ablatie. Ik weet niet welke ritmestoornis jij hebt.

Sotalol wordt wel voorgeschreven bij boezemfibrilleren. Ik weet niet of jouw huisarts ook een ander middel had kunnen voorschrijven . Daar moet je zelf achter zien te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik heb het gekregen van de cardioloog. Ik heb expres de bijsluiter NIET gelezen omdat ik vaak het idee heb dat als ik dat wel doe, dan juist er op ga letten en ze krijg. Misschien is dit niet handig maar ik weet nu al dat ik het eigenlijk niet meer wil slikken want heb vanmorgen mijn eerste (halve) tablet ingenomen en voel me de hele dag al zo raar... Hij heeft me dit middel idd voorgeschreven omdat ie dacht aan boezemfibrileren, vandaar dat ik ook nog een cardio-beeper krijg om dit te kunnen vastleggen... Iig, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een aantal langdurige episodes van boezemfibrilleren gehad, maar dat had sotalol niet kunnen voorkomen. Bij mij was er een andere oorzaak ( extra bundeltje bij de AV knoop ) die zorgde dat soms snelle hartritmen konden ontstaan. En die gingen dan soms over in boezemfibrilleren.
Wat wel belangrijk is om als je langdurig boezemfibrilleren hebt ( meer dan een dag ) naar het ziekenhuis te gaan . Anders kunnen er problemen ontstaan.
Mijn dochter, bijna 20, slikt sinds 2 maanden Sotalol.
De eerste weken had zij erg veel last van diaree en weinig eetlust. Nu is dat helemaal over en heeft ze totaal geen last van bijwerkingen.