Kan een pil tegen reisziekte nemen kwaad wanneer je dit niet specifiek hebt?

Ik ga binnenkort met het vliegtuig reizen, nou voel ik me altijd wel rot tijdens de vlucht, maar dit kunnen ook meer de zenuwen zijn, helpt het dan wel om een reispil te nemen ook al is het niet direct reisziekte en kan het kwaad als het gewoon genomen wordt zonder aanleiding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit van een bijsluiter gehoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een bijsluiter staat ALTIJD aangegeven wat de gevaren zijn en de mogelijke bijwerkingen. Daar is die bijsluiter juist voor.
Wat dacht jij? Dat die erbij zat voor de sier?

Het beste antwoord

Die afweging zul je zelf moeten maken. Elk geneesmiddel heeft gewenste en ongewenste bijwerkingen. Pilletjes tegen reisziekte, zoals bijvoorbeeld Cyclizine, zorgen er in principe alleen voor dat je minder snel misselijk wordt of minder snel braakneigingen krijgt.
In principe zijn ze vrij onschuldig, dat durf ik te stellen omdat ze in de vrije verkoop zijn en veelvuldig gebruikt worden bij kinderen.
Een bekende bijwerking is sufheid. Dat houdt in dat je sneller slaperig kunt worden en ook een verminderd reactievermogen kunt krijgen.
Misschien is dat voor jou juist positief, als het je lukt om te slapen tijdens deze vliegreis zul je weinig klachten hebben.
Maar misschien doe je er wijs aan om eens met je huisarts te overleggen. Waarschijnlijk speelt stress een grote rol bij jou, en daarvoor zijn in beginsel andere remedies en middelen.
Lees in ieder geval eens de bijsluiter van zo'n middel grondig door voordat je tot de aanschaf en het gebruik over gaat, zie daarvoor de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tadaa, de bijsluiter. Die in het doosje zit kan ze volgens mij zelf ook lezen, maar daardoor is dit wel het correcte antwoord. +

Andere antwoorden (6)

Dat heeft geen enkele zin maar is ook niet noemenswaardig schadelijk.
Tegen angst in het algemeen werkt een BETA-blokker beter.
Wat nog beter werkt is confrontatie en rationaliteit....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het altijd proberen er zit niks in de pilletjes waardoor het schadelijk kan worden ervaren ;) ik heb zelf veel last van reisziekte maar mijn zus totaal niet toch neemt ze altijd een pilletje in voor de zekerheid :D

succes en sterkte tijdens de vlucht :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft waarschijnlijk meer met angst te maken dan met iets anders.
Bovendien zit de zgn. "reisziekte" tussen de oren.
Wanneer je bijv. last hebt van reisziekte veroorzaak je dit over het algemeen zelf.
Je hebt helemaal geen pillen nodig om hier geen last van te hebben.
Veel mensen die last hebben in de auto zijn meestal met iets bezig of kijken niet naar buiten.
Wanneer je last hebt van reisziekte zorg er dan voor dat je naar buiten kijkt en de horizon ziet.
Je zult zien dat de reisziekte dan niet de kop op steekt.
Wanneer je met het vliegtuig reist probeer dan een stoel bij een raam te krijgen zodat je naar buiten kunt kijken.
Ook in dat geval zal je geen last hebben van "reisziekte"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je het niet vergelijken met ziek worden door een achtbaan o.i.d , ik ben namelijk heel snel duizelig en wordt daar ook altijd heel erg ziek van, niet braken hoor, dat kan ik op een of andere manier niet (gelukkig). Maar het is toch iets wat optreed als je evenwichtsorgaan verstoord wordt, hoe kan het dan tussen de oren zitten die reisziekte? en dat duizeligheid is iets wat ik de laatste keer dat ik in een vliegtuig zat nog niet had, dus daarom ben ik nu onzeker of ik dit zelfde gevoel tijdens een achtbaan rit (niet eens over de kop) ook in het vliegtuig ga ervaren want dan worden 2 kleine uurtjes toch een hel :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arwin,probeer het eens anders.
Ga eens voorin de auto zitten en concentreer je op de horizon.
Of ga niet in het midden zitten maar echt bij het raam en kijk veel naar buiten en ook in dit geval concentreer je op je omgeving en de horizon.
Ik ben er van overtuigt dat je na verloop van tijd geen last meer zult hebben van reisziekte.
Wel moet je er voor waken dat je niet met bepaalde gedachten gericht op reisziekte in de auto stapt.
Dus onbevangen en zonder angst voor reisziekte instappen.
Vergt wat oefening en training.
SUCCES!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arwin,als aanvulling: Wanneer jij midden in de auto zit ervaar je de bewegingen van de auto anders dan de personen die aan de buitenkant zitten.
Ook omdat je de omgeving anders ervaart dan de personen die aan de buitenkant zitten.
En,heel belangrijk,houdt je bezig met je omgeving en ga niet iets anders doen dan je concentreren op je omgeving.
Dus geen computerspelletjes of lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sjeel,inderdaad kun je het vergelijken met ziek worden in de achtbaan.
Wanneer je in de achtbaan zit wordt je nl. bewust de mogelijkheid ontnomen je op de horizon en je omgeving te concentreren.
Dat is nou juist het "leuke" aan de achtbaan. Het is inderdaad iets wat optreed omdat je evenwichtsorgaan wordt verstoord.
Ik bedoel met "tussen de oren":Er zijn nogal wat mensen (en dieren) die al last van reisziekte krijgen alleen al bij de gedachte dat zij in bijv. de auto moeten reizen.
Zij worden al beroerd bij de gedachte hieraan. Wanneer jij nu vóórdat je vertrekt met het vliegtuig al met de gedachte rondloopt dat je hier last van gaat krijgen,heb je grote kans dat je ook inderdaad iets oproept wat er eigenlijk niet hoeft te zijn. Ik raad je aan om wat meer onbevangen op reis te gaan en te proberen deze gedachte niet op te roepen.
Wanneer je er de vorige keer geen last van gehad hebt,is er geen reden om aan te nemen dat je er nu wel last van zult hebben.
Laat die onzekerheid varen en denk aan je laatste vlucht.
Je hebt er toen immers ook geen problemen mee ervaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus Arwin,ruil eens om en ga of voorin of aan de buitenkant zitten en niet in het midden.
Ik heb zelf ook altijd last van reisziekte,vooral in de auto met veel bochten,word erg beroerd,niet overgeven of zo maar duizelig en hoofdpijn,onwel gevoel.
Ook in vliegtuig wel eens wat last gehad,voornamelijk in kleiner toestel.
wat je kan proberen is cinnarizine,gewoon van eigen merk drogist.
En wil je geen pillen nemen.. een oordopje in je oor,ben je rechtshandig doe hem dan links in je oor en andersom...
zou helpen heb ik ergens gelezen,heb dat nog niet zelf geprobeerd maar word vaak bij kleine kinderen gedaan,ook zijn er reisziektearmbandjes te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan geen kwaad,
De reistabletten van de da maakte mij erg suf.. Daardoor werd de angst ook minder, dus dat is dan wel weer fijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dergelijke pilletjes behoren tot de antihistamines. Deze groep middelen wordt gebruikt tegen allergie verschijnselen, wagenziekte etc.
Op zich kan het geen kwaad om een piletje te nemen zonder aanleiding, Hou er wel rekening mee dat anti histamines in hogere doseringen behoorlijk heftige bijweringen (en gevaren) met zich meebrengen....een overdosis leidt tot hallucinaties (en dan niet op een prettige manier, maar in de vorm van een delerium) en een hoop andere vervelende effecten.