Hoe kun je het best een gesprek beginnen met iemand?

Ik ben niet echt bepaald sociaal, en zoek manieren hoe je het best een gesprek kunt beginnen met iemand die je niet kent, of met iemand waarmee je weinig praat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

het is een beetje een klassieker, maar het helpt als je begint met : "wat een weer hé" ( en daar kan je naar gelang het weer op variëren )

Verder scheelt het als je een beetje bij houdt wat er op het nieuws is. Naar aanleiding van iets actueels kan je altijd wat zeggen. Bijv. 'tjonge, die wilders in de kamer, vind jij nou dat zoiets moet kunnen? "

Ook is het handig in welke context je iemand ziet. Stel je staat bij de basisschool van je kindje te wachten en je ziet de moeder van pietje die net op school zit kan je vragen "hoe vind pietje het nu, is hij al een beetje gewend? "

Het helpt als je open vragen stelt ( dus waar mensen niet met ja of nee kunnen antwoord )

Ook een geheim trucje is ( als mensen dat kennen dan werkt het niet uiteraard maar de meeste kennen het niet ) áls iemand wat verteld, en het valt stil dan herhaal je zijn/haar laatste woord of 2/3 woorden. Bijv. Ik ben het niet eens met het beleid van Mark Rutte.
Dan zeg jij, mark rutte....( gewoon neutraal uitspreken )
Mensen gaan dan automatisch doorvertellen,

Dit klinkt ontzettend nep, maar probeer het maar eens met je man/vader/moeder. HEt werkt echt en houdt een gesprek op gang!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Probeer mensen op straat te groeten of begin met kassa meisjes in de supermarkt een kort praatje over de drukte of het weer. Begin bij de kapper over je baan of school.

Hierdoor zal je merken dat je hier veel zelfverzekerder in wordt en zullen je gesprekken steeds langer worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gesprek beginnen is altijd moeilijk, zelfs voor veel volwassennen.

Maar een begin:"Hoi, alles goed?"

Een standaard openingszin die vaak te horen is, maar het opent altijd de gesprek. Je kan vervolgens altijd doorvragen of iets beginnen over ander onderwerp.

Lees nieuwsartikelen over boeiende onderwerpen/nieuwste trends.

"Heb je ook gelezen/gehoord dat......?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die je laatste tijd weinig hebt gezien/gepraat gewoon naar diegene gaan en een gesprek beginnen van; Hee, lang niet gezien/gesproken, Hoe gaat het met je?

Iemand die je niet kent, dat hangt van de situatie af als diegene bijvoorbeeld verdrietig in een hoekje zit dan kun je naar diegene toe gaan en vragen wat er is en zo een gesprek beginnen.

Of op school bijv. 'Hoi, heb je ook 1e uur vrij? .........."
Het hangt helemaal van de situatie af maar met een beetje fantasie weet je zo wel een begin zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je het praatje begint, zou je je kunnen afvragen ''Hoe jij zou willen dat iemand je voor het eerst zou aanspreken''.

Je hoeft het niet altijd op een originele, creatieve of unieke manier te doen. Uiteindelijk starten de meeste gesprekken met clichématige start zoals de drukte, het weer of de situatie o.i.d.

Er is altijd een opbouw te herkennen in de algemene communicatie, wat uiteindelijk heel natuurlijk en vanzelf overgaat in een directe vorm en meer inhoudelijk.

Wees vooral jezelf zodat het nooit gedwongen en niet- realistisch overkomt.