Wat is een wijnvlek?

Dus op iemands huid, dat t een soort van paars/roze is.
En waardoor komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een wijnvlek (Latijn: naevus flammeus) is een aangeboren vaatafwijking, waarbij de haarvaten in de huid in diameter zijn toegenomen, een (capillaire) vaatmalformatie. Ze komen vooral in de hals en het aangezicht voor. Een bekend persoon met een wijnvlek is Michail Gorbatsjov.

Ongeveer een half procent van de bevolking wordt geboren met wijnvlekken. De aandoening is niet erfelijk.

Een wijnvlek ziet eruit als een roze tot paarse verkleuring. Bij de geboorte ziet de vlek er vaak vlak en roze uit. Mettertijd kunnen de bloedvaatjes verder uitzetten, waardoor de wijnvlek donkerder en dikker wordt. Een wijnvlek (aangeboren) moet onderscheiden worden van aandoeningen als het hemangioom (bij de geboorte in 80% van de gevallen afwezig).

Bij een klein percentage van de mensen met een wijnvlek in het gezicht zijn er ook inwendige vaatafwijkingen in de hersenen die wel eens problemen geven, zoals epilepsie. Men spreekt dan van het syndroom van Sturge-Weber.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijnvlekken zijn de uiting van een niet-erfelijke lokale ontwikkelingsstoornis van de huid, waarbij er een toename is van de hoeveelheid bloedvaatjes in de huid. Zij kunnen op alle delen van de huid aanwezig zijn, maar het gezicht is het meest frequent aangedaan.
Wijnvlekken zijn al bij de geboorte aanwezig. Het komt bij ongeveer 2 op de 1000 pasgeborenen voor.
Amadea