Hoeveel moet je drinken per dag??

Kinderen en volwasenne

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoeveel vocht je nodig hebt hangt af van leeftijd, temperatuur, inspanning, het eten en de gezondheidstoestand. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben meer vocht nodig dan gemiddeld. De Gezondheidsraad geeft als richtlijn: 70% van alle vocht die je binnenkrijgt op een dag moet uit dranken komen. Je moet ongeveer 1,5 liter vocht per dag drinken. Hier staat een uitgebreid schema op leeftijd en geslacht: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx Als je te lang niets drinkt, kunnen er uitdrogingsverschijnselen optreden. Het is daarom aan te raden te zorgen voor voldoende vocht door de dag heen. Bij ouderen die niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen en zieke kinderen is het zeker belangrijk op te letten dat ze voldoende vocht binnenkrijgen.

Een kind ongeveer 1 liter. En een volwassene ongeveer 1.75 liter

Het beste is minimaal twee keer per dag. Het allerbeste is water.

Men zegt , zo 1.5 liter alcohol , houdende dranken zeker niet meegerekend , dan weer extra drinken.

Hydrateren Je leest overal dat je anderhalve liter water per dag moet drinken om gezond te zijn, nu blijkt echter dat hier helemaal geen wetenschappelijk bewijs voor bestaat. Het is vanwege zijn neutrale smaak en het feit dat het geen calorieën bevat, dat water een uitstekende keuze is om je dorst mee te lessen. Maar frisdrank, bier en koffie hydrateren je even goed. Volgens sommige voedingsspecialisten helpt water je ook afvallen. Onderzoeker Heinz Valtin besloot dat er niet genoeg bewijs is dat je daarom anderhalve liter water per dag moeten opnemen. Hij raadt aan enkel te drinken wanneer je dorstig bent. En zelfs cafeïnehoudende dranken kunnen je hydrateren. 80 procent van de vochtopname komt van water en andere dranken, 20 procent komt uit voeding. Daarom volstaat het om 9 glazen per dag te drinken voor vrouwen en 12,5 voor mannen.

Bronnen:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/705/Drinken...

ongeveer 1.5 liter per dag Ons lichaam bestaat voor gemiddeld 70% uit water. Een deel van dat water zit in ons bloed, is intercellulair; het overige gedeelte is nodig voor de werking van onze organen. 90% van de hersenen, 79% van hart en longen, 76% van de spieren, 70% van de lever, 22% van de beenderen en zelfs 10% van de tanden is water. Dagelijks verliezen we lichaamsvocht en dat moet telkens weer aangevuld worden. Op die manier zorgen we ervoor dat alle fysiologische systemen goed werken, sterken we ons afweersysteem en voorkomen we ziektes. Met water verwijderen we immers de afvalstoffen uit ons lichaam, regelen we onze lichaamswarmte en transporteren we vitaminen, voedingsstoffen en alle andere mineralen door ons lichaam.

Bronnen:
http://www.preventievegezondheidszorg.com/...

Heel simpel; dat geeft je lichaam aan en tevens het droge gevoel wat ontstaat bij te “weinig” drinken. Dat je veel moet drinken (2 l/dag is de slogan) is een sprookjes. Reclame van de flessenwaterfabrikanten. Bij "normaal" weer en geen zware lichamelijke arbeid verlies je ongeveer een 0,5 l/dag aan vocht via zweten. Via ontlasting en plassen ook nog eens een halve liter. Dat wordt grotendeels aangevuld door koffie, thee, frisdranken, fruit en ander voedsel (het meeste voedsel bestaat voor meer dan 80% uit water). Wat je eventueel te kort komt kun je aanvullen met een of twee glazen water/dag. Bij oplopende temperatuur en/of lichamelijke arbeid is het verstandig deze hoeveelheid op te voeren naar 4 glazen. Alles wat je te veel drink plas je gewoon weer uit. Een goede graadmeter is de kleur van je urine. Is ie licht, dan hoef je niet te drinken, is ie donker van kleur dan ben je eigen al te laat en dien je wat meer te drinken. Maar ook dit is weer betrekkelijk. Ochtendurine is bij de meeste mensen donker van kleur. Allicht: ’s nachts hoor je te slapen en niet te drinken. Wat een prachtig lichaam hebben we toch….Self controlling. Een interessant bericht uit een gezondheidsmagazine. 'Extra water drinken is zinloos advies' Een veelgehoord advies is dat je twee liter water per dag zou moeten drinken. Onnodig, stellen vader en zoon Meinders, beiden internist, in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Per dag verlies je een halve liter vocht door zweten, 350 milliliter via de ademhaling en 150 milliliter met de ontlasting. Voedsel levert ongeveer evenveel water. Enerzijds door vocht in het voedsel zelf en anderzijds doordat de afbraak van suikers en vetten ook water oplevert. Daarnaast heb je dagelijks een halve liter water nodig om schadelijke stoffen te kunnen uitscheiden via de urine. De ongeveer twee liter per dag die mensen in de vorm van koffie, thee, frisdrank, bier, wijn en water binnenkrijgen, is dus al meer dan voldoende. Extra water drinken is niet nodig maar kan ook geen kwaad.

Bronnen:
heb ik eerder gegeven op GV

Ieder etmaal hergebruikt je lichaam de gelijkwaardige hoeveelheid van veertigduizend glazen water om de normale lichamelijke functies te kunnen uitvoeren. Het lichaam komt daarbij ongeveer zes tot tien glazen water tekort. Iedereen die regelmatig last heeft van hoofdpijn, obstipatie of maagklachten zou eens moeten overwegen om een paar glazen water extra te drinken. Vaak verdwijnen die klachten als sneeuw voor de zon en blijkt dan pas dat de definitie van 'dorst' meer inhoudt dan alleen maar een droge keel. Alle dranken gelijkstellen aan water is een vergissing. Met vruchtensap werk je heel veel suiker naar binnen dat vocht in je lichaam vasthoudt. Veel sinaasappelsap betekent een overdosis kalium, waardoor je meer vocht verliest en ziektes kunt krijgen als astma. Bij alcoholhoudende dranken is het nog duidelijker dat ze niet hetzelfde zijn als water. Door het afremmen van het ADH (antidiuretisch hormoon) scheiden de nieren veel meer vocht uit dan je aan die drankjes inneemt. Uiteraard verlies je door veel zweten, dus bij warm weer en inspanning, meer vocht dat je moet aanvullen maar als stelregel kun je hanteren dat anderhalve liter voldoende is om in leven te blijven en rond de twee liter om je gezondheid in stand te houden. Een tweede dat hoe meer je drankjes afwijken van water, des te meer water je nodig hebt ter compensatie.

Ons lichaam (volwassenen) bestaat voor 70-80% uit water. Volwassenen hebben hierdoor tussen de 1 tot 1,5 liter water per dag nodig. Bejaarden hebben echter nog maar 50-60% water in hun lichaam en zullen hierdoor 1,5 tot 2 liter water per dag moeten drinken. Dit doen ze echter in minimale mate waardoor ze weinig kunnen plassen en daardoor plastabletten toegeschreven krijgen, de omgekeerde wereld dus, maar wel weer omzet voor de gezondheidsindustrie. Een opmerking aan vele andere antwoordgevers. Andere dranken buiten water kun je niet meerekenen aan de hoeveelheid vocht die een persoon per dag moet drinken. Kijk naar b.v. koffie, thee en alcohol, deze onttrekken juist vocht in het lichaam.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100