Kan ik de Sauna nemen?

Anderhalf jaar geleden heb ik door heet leidingwater brandwonden opgelopen in mijn nek en op mijn schouder en nek. Dit is via huidtransplantatie vanaf mijn bovenbeen "netjes gemaakt". Op mijn bovenbeen, schouder en rug ziet het er mooi uit (je ziet het nog wel natuurlijk) en in mijn nek voelt het wat dikker aan en zie je het veel beter.
Zou ik eventueel een sauna kunnen nemen of zou dit complicaties kunnen geven. (Ja ik weet dat ik contact kan opnemen met brandwondencentrum of het aangrenzende ziekenhuis maar wil dat op het moment niet)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

ik zou het risico absoluut NIET nemen.
Je moet je voorstellen dat de nieuwe huid,vele malen dunner is dan je eigen huid,dus nog geen beschermingslaag heeft,het risico op verbranding is dan erg groot.
Ook al is er geen direct contact tussen heet water,er komt toch een grote hitte met je huid in aanraking.
Mijn advies NIET doen.
Maar ik kan je alleen mijn advies bieden ,het beste advies hier ,is toch zelf contact opnemen met huidspecialist, en bij het saunacentrum weten ze hier ook misschien wel raad mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou eerst eens informeren, maar als je onder een zo heet mogelijke douche kan staan zonder problemen, lijkt het mij te kunnen, maar ik zou het niet doen zonder goedkeuring.
het zou toch zonde zijn als je het traject weer opnieuw, of gedeeltelijk weer moet doorlopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
hebben ze je niet verteld wat wel en niet kan, lijkt me dat ze dat wel hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het een probleem is. Als de getransplanteerde huid genezen, gedraagt het zich als gewone huid, hoewel wat stugger en gevoeliger. iDe nieuwe huid is denk ik wel kwetsbaarder, maar het ergste dat kan gebeuren is volgens mij alleen maar dat het niet prettig aanvoelt. Als er risico was voor nieuwe verbranding, zou dit betekenen dat een sauna in zijn geheel niet veilig is. Dus ik zou zeggen, je merkt het snel genoeg wanneer het niet kan, doordat het dan te heet en niet prettig voelt. En dan kun je altijd nog stoppen.
Maar goed, dit zeg ik met mijn boerenverstand en ik ben beslist geen expert.