Als je nodig naar de wc moet voor het slapen, maar je gaat niet, en de volgende dag opstaat, dat je opeens wel weer nodig moet?

Hoe kan dat je niet tijdens je slaap hoeft te plassen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tijdens je slaap wordt er een stofje in je hersenen aangemaakt dat er voor zorgt dat je niet hoeft te plassen. De aandrang voel je dan dus niet en je sluitspier blijft ook gesloten. Ik ben even kwijt hoe het stofje heet, maar sommige mensen hebben dat stofje niet en kunnen dat via medicatie toegediend krijgen. Dit zie je bv soms bij kinderen die wel heel lang blijven bedplassen. Het kan dan zijn dat ze dat stofje missen en dus medicijnen moeten slikken. Als je wakker wordt voel je dan de aandrang weer wel en moet je dus enorm nodig plassen. Voor wat betreft de reactie dat iemand 's nachts wakker wordt om te plassen. Nee, dat is niet zo. Die persoon was al minder diep aan het slapen (en dus wakker aan het worden) en dan voel je de aandrang weer en daar door wordt je dan helemaal wakker om te gaan plassen. Toegevoegd na 1 minuut: Overigens krijg ik het niet voor elkaar om te gaan slapen als ik moet plassen. Ik ga dus altijd wel voor het slapen gaan en vaak ook nog een keer na een half uur als ik nog niet zo diep slaap.

Dat is simpel want dan ben je diep in slaap. En als je dat niet bent dan doe je het in je bed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100