Wat is gezonder als je langs een rokersplek loopt?

Vlak voor de ingang van de middelbare school waar ik op zit, is een plek voor de rokers. Dit zijn er heel erg veel, dus vooral in de pauze, of na school, ruikt het daar heel erg naar rook en hangt er zo'n walm. Omdat dat de enige uitgang naar de fietsenstallingen is, moet ik er wel langs. Nu weet ik dat meeroken ook schadelijk kan zijn, dus wil ik graag weten wat het gezondst is om te doen. De plek is net te groot om een beetje fatsoenlijk mijn adem vanaf binnen in te houden tot in de fietsenstalling, waar er geen rooklucht meer is. Wat is gezonder? Een keer heel diep ademhalen in die rookwalm, ergens in het midden, en dan mijn adem inhouden tot ik bij gezonde lucht ben, of gewoon ademhalen zoals je altijd doet? Als je je adem inhoudt, dan is de ongezonde lucht langer in je longen, dus kan het meer schade veroorzaken, maar als je gewoon ademt, heb je meer ongezonde lucht in je longen. Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je een het een beetje overschat die rook want daar 10 keer doorheen lopen in een week kan echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad 2152, dagelijks je lichaam onthouden van broodnodige zuurstof lijkt mij schadelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even los van het feit, dat ik die rokersplek bij de ingang van een school, zacht uitgedrukt, eigenaardig vind: je zult er echt niet direct dood aan gaan als je erdoorheen loopt en doorademt.....
Het lijkt me een goed idee voor de directie om een andere plek te creëren! Maar misschien ook iets om es over na te denken: wat doe je als je in de file staat met al die dampende uitlaatgassen? Of als je in een stad loopt/woont waar veel auto's rijden en waar het ontzettend stinkt en ongezond is? Hou je dan ook je adem in? Lijkt me toch niet echt verstandig.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal eens naar de directeur of afdelingsleider gaan want als je zelf niet rookt is het niet echt fijn en het is ook zeer ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouders en leerlingen hebben er ook al over geklaagd, maar ik weet niet of en wat er aan gedaan wordt.
Cryofiel
12 jaar geleden
@WendyH, in de file uitlaatgassen inademen is helaas niet te vermijden. Rookwalm inademen is vaak wel te vermijden. Als ik op het station iemand zie roken en ik moet er voorbij, dan houd ik inderdaad vooraf al mijn adem in. Als ik moet wachten op het perrron, ga ik altijd bovenwinds van een roker staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom dus mijn tekst Cryo: leven is risico's nemen en aanvaarden.
Die zooi inademen op de snelweg of in de stad is zeer ongezond .... m.i. veeeeeeeel ongezonder dan af en toe door sigarettenrook te moeten lopen... en over dat eerste hoor je zelden iemand mopperen....
Overigens is het staan in de file ook een keuze: je kunt op andere tijden rijden dan wel gebruik maken van het openbaar vervoer, maar dit terzijde: dat is een ander onderwerp. Daarnaast vind ik dus, zie mijn tekst hierboven, een rookplek voor de ingang van een gebouw niet meer van deze tijd. Intolerantie daarentegen is dat kennelijk helaas wel.... zowel van de kant van de rokers als van die van de niet-rokers.

Het beste antwoord

Je kunt voordat je naar de ingang loopt even stil blijven staan en dan heel diep ademhalen. Dan loop je met je ingehouden adem zo snel als je kunt door de ingang. En het is natuurlijk niet zo dat je dan de hele 'reis door die uitgang' je adem in moet houden, als het niet meer gaat gewoon weer uitademen. Iedere meter zonder rooklucht is meegenomen! Als je dit iedere dag doet zul je zien dat je het naarmate steeds langer volhoudt. Succes!

Ik weet hoe het is, ik heb hetzelfde meegemaakt. Prettig is het inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk niet dat het heel ernstig is om daar doorheen te lopen, ja het stinkt dat wel. Ik zou gewoon door ademen maar geen hele diepe halen nemen. Dus normaal doorlopen. Want als je de hele stuk je adem inhoud en je ben er voorbij met rood hoofd en verkrampt alsof je moet poepen staat een beetje raar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je heel diep inademt gaat de eventuele rook tot aan de uiterste longblaasjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag 'hoe fatsoenlijk is het om een rookplek bij de ingang van een middelbare school in te richten' lijkt me meer op zijn plaats. Dit lost he meeroken natuurlijk niet op. Mijn advies: stel deze vraag aan de directeur of vraag of je gebruik mag maken van de lerareningang (als die er is) Maak het zijn probleem, daar wordt ie voor betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezondste is om te eisen dat de rokersplek verplaatst wordt. Ik zou actie ondernemen naar de directeur toe. Start een handtekeningenactie of iets dergelijks, met meer sta je sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf een roker, maar ik vind dat roken bij in/uit-gangen niet moet kunnen, het geeft geen goed beeld naar buiten toe, en je valt anderen er mee lastig.

Dus in plaats van diep ademhalen en er door heen te lopen, zou je inderdaad zoals al eerder aangegeven naar iemand moeten gaan die er voor kan zorgen dat het een rookvrije zone wordt. (rookverbod klinkt zo naar ;))

Als ik het goed begrijp is die zone ingericht door de school zelf, kunnen ze die ook gewoon verplaatsen, toch?