Hoe wordt bepaald of een plastische ingreep vergoed wordt?

Wanneer kun je aantonen dat je psychisch last hebt van iets waardoor het (vaak) vergoed wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

In principe heb je een arts nodig die dat voor je verklaart. Endaarbij komt dat het afhankelijk is van je verzekering wat wel en wat niet betaald wordt.

https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/plastische-chirurgie.aspx

Vergoeding plastische chirurgie door uw verzekering

In de Zorgverzekeringswet zijn de regels voor vergoeding vastgelegd. De minister heeft bepaald dat u voor een aantal ingrepen niet meer verzekerd bent op grond van de Zorgverzekeringswet, ook niet in geval van medische indicatie. In het basispakket worden daarom de volgende ingrepen niet vergoed:

* Correctie van flaporen
* Bovenooglidcorrectie
* Het plaatsen van een borstprothese, behalve bij een gehele of gedeeltelijke borstamputatie

Buikwandcorrecties
De minister heeft bepaald dat, alleen voor de echt schrijnende gevallen, deze ingreep in 2007 weer terug in het basispakket mag. Helaas voldoen niet veel mensen aan de criteria die voor deze ingrepen gelden.

Belangrijkste regel: medische noodzaak
De ingrepen die wél verzekerd in het kader van de Zorgverzekeringswet, worden alleen vergoed als er sprake is van een medische noodzaak. Daarvan is sprake bij:

* Een aandoening met een aantoonbaar lichamelijke klacht die u fors beperkt in uw lichamelijk functioneren. Er zijn natuurlijk genoeg klachten die hinderlijk of vervelend zijn, maar als deze u verder niet fors beperken in uw lichamelijk functioneren, zijn ze geen reden voor een vergoeding.
* Verminkingen door een ziekte, ongeval of een geneeskundige verrichting. Het gaat hier om een ernstige misvorming van een lichaamsdeel. Dan moet u denken aan brandwonden, ernstige reumatische vervormingen, zaagverwondingen of borstamputaties. Een zichtbare verandering is daarbij niet zonder meer hetzelfde als een verminking.
* De volgende aangeboren misvormingen: spleten in lip, kaak of gehemelte, misvormingen van de botten in het gezicht, goedaardige woekeringen van bloedvaten of bindweefsel, geboortevlekken en misvormingen van de urineweg of geslachtsorganen. Bedenk, niet elke aangeboren aandoening is een misvorming!
* Correctie van uiterlijke geslachtskenmerken bij vastgestelde transsexualiteit. De plaatsing van een borstprothese valt hier niet onder.

Psychisch lijden: geen medische indicatie
Bij plastische chirurgie is psychisch lijden geen medische indicatie. Ook psychosociale oorzaken - zoals niet naar zwembad of sauna durven, zich schamen voor de partner waardoor problemen in de (seksuele) relatie ontstaan, geen nieuwe relatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De tijd dat je vanwege 'psychische' klachten borsten kon laten vergroten en verkleinen , buikwanden corrigeren , flaporen rechtzetten, gebitten reconstrueren en billen liften ligt eigenlijk achter ons. Dat valt tegenwoordig allemaal buiten het basispakket - en vaak ook (grotendeels) buiten alle aanvullende pakketten.

Over het algemeen kun je - niet alleen in de plastische sector trouwens, maar in veel meer gevallen - als stelregel aanhouden : ga je er dood aan, doet het pijn of krijg je er iets ergers van, dan wordt het vergoed. Gaat het alleen maar om het mooie of het makkelijke, dan in de regel niet.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zowel naar 'boven' (iets dat eigenlijk uitsluitend cosmetisch is dat wel vergoed wordt, zoals littekencorrectie) en naar 'beneden' (iets waar je echt lichamelijk last van hebt dat niet vergoed wordt, zoals een zwaar overhangende buik na heel veel afvallen), maar in grote lijnen kun je er van uitgaan dat iets waar je alleen maar 'psychisch' last van hebt, wel HEEL erg zwaar op je leven moet drukken om dat nog vergoed te krijgen. Onzekerheden over uiterlijkheden horen daar eigenlijk niet meer bij ; met vrij ernstige lichamelijke klachten en beperkingen in het dagelijks functioneren kom je verder, maar geeft ook nog geen garanties.

Voor plastische ingrepen zijn de belangrijkste criteria om nog wel een ingreep te vergoeden ernstige pijn, lichamelijke misvorming, praktische handicaps en gezondheidsrisico's. Valt een ingreep niet in die categorie, dan betreft het een keuze die je zelf moet maken ; die dure vakantie of die ingreep. Want op kosten van de samenleving gebeurt het eigenlijk niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar dat komt omdat je het (grotendeels) ook met een bril kunt oplossen, vaak in combinatie met lenzen. Of je echt optimaal zicht hebt durf ik niet te garanderen, maar ik weet ook niet of lasering wel afdoende zou helpen voor dat doel....... (effe gezocht ; bijziendheid kan tot maximaal -12 gecorrigeerd worden. Dat zou dus wel degelijk een optie moeten zijn, dunkt me....) Affijn, het moge duidelijk zijn dat IK de regels niet bedacht heb. Soms kan ik me er goed in vinden, soms ook beslist niet.
Zelfs bij een medisch advies en psychische of lichamelijke klachten geven maar weinig zorgverzekeraars volledige vergoeding. Het is de moeite waard te shoppen bij Ohra, Zilveren kruis,FBTO, Achmea, de Friesland en Agis. Dan zou je per januari kunnen overstappen. Vraag zwart op wit(!) welk soort verzekering je moet nemen om het (gedeeltelijk) vergoed te krijgen. Soms is het mogelijk om een aanvullende module te nemen die je weer opzegt na de ingreep.De voorwaarden zijn best ingewikkeld, dus verdiep je er serieus in ,dat kan een boel geld schelen.