Is het schadelijk voor het hart, als je je mobieltje in de borstzak van je overhemd stopt?

Kunnen de stralen je hart ontregelen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op de manier zoals je het beschijft zeker niet. Er zijn inmiddels heel veel onderzoeken geweest of het mobiel bellen schadelijk is of niet. Er zijn nogal tegenstrijdigheden hierin. Ik denk dat we over een aantal jaren daar pas achter komen.

Mobiele telefoons zijn - indien ingeschakeld - bronnen van elektromagnetische straling in het hoge frequentiebereik. Het hart is tevens een bron die door elektromagnetisme werkt. Hoe dit uiteindelijk op elkaar inwerkt weet ik niet precies maar met de kennis opgedaan uit de huidige berichtgeving over de 'straling van mobieltjes, en mijn gezond verstand, zou ik geen extra risico willen lopen door dit uit te proberen.

Nee, dat kunnen ze niet. De belangrijkste oorzaak daarvan is, dat een mobieltje dat alleen maar op standby staat, *geen* straling produceert. Waarom zou het ook? Een mobieltje heeft een bepaalde spreektijd, vaak een uur of tien. Hetzelfde mobieltje heeft een bepaalde standby-tijd, vaak vele dagen, zelfs twee weken of zo. Het grote verschil tussen die twee wordt veroorzaakt door het zenden wat het mobieltje doet als je het gebruikt. Dat kost veel energie, waardoor de accu snel leeg raakt. Als het mobieltje alleen maar aan staat zonder dat je belt, staat de zender uit. Anders zou de standby-tijd veel korter zijn. Slechts eens in de zoveel tijd maakt het mobieltje even contact met de dichtstbijzijnde zendmast, om even te laten weten dat hij er nog is. Hoe vaak dat is, hangt van je provider af. Ik heb het bij mijn mobieltje gemeten. Bij mij is het eens in de vier uur. Dat betekent dat mijn mobiel eens in de vier uur gedurende twee of drie seconden eventjes verbinding maakt met de zendmast. De rest van de tijd is er nul straling.

ja zeker. Je weet ma nooit.! Ik heb wel eens gehoort dat een mobieltje is ontploft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100