kan het dat ik mijn eigen Aspergeraspecten niet doorheb? of heb ik sommige gewoon niet?

Ik heb het syndroom van Asperger, maar sommige dingen herken ik gewoon niet:

1. Mijn moeder vindt mijn onvermogen om in te leven groot. Nou huil ik vaak bij boeken of films, soms bij hele kleine dingen, ik kan me -naar mijn idee- precies inleven hoe dat voelt. Ook heb ik een vriendin die nu even niet goed in haar vel zit die het heel fijn vindt als ze bij mij even haar hart kan luchten. Ik kan haar vrijwel altijd opvrolijken. Dat is toch geen slecht inlevingsvermogen?

Zo ook met kenmerken als maar in weinig onderwerpen interesse tonen, ik praat over wat me bezighoudt. En dat varieert van wiskunde tot een spel tot de economie.
Ook krijg ik heel veel complimenten dat ik O goed in plannen ben.

Kan ik sommige aspecten gewoon niet zien of+? Want mijn moeder zegt dus wel dat ik een slecht inlevingsvermogen heb.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor het slechte typen. O=zo en of+ is ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Om de diagnose "Asperger" te krijgen moet je "scoren" op een heleboel punten betreffende het autismespectrum, in meer of mindere mate. Alleen een psychiater kan die diagnose geven.
Voor zover ik weet, hoef je niet op alle punten te scoren, maar ik ben geen psychiater.
Het zou kunnen zijn, dat jij je dus best wel goed kan inleven in een ander (empathie hebben), maar dat er toch puntjes ontbreken.

Empathie is: "het zichzelf kunnen verplaatsen in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen. Empathie steunt ook op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Empathie

En nog een stukje uit dezelfde tekst:

"Uit onderzoek blijkt dat niet alle mensen in staat zijn om empathie te voelen, of om de emoties van anderen te bemerken. Zo worden autisme en het syndroom van Asperger vaak gekarakteriseerd door een verminderd vermogen tot empathie voor een andere persoon[5]. Dit houdt echter niet in dat deze mensen geen gevoelens voor anderen kunnen ontwikkelen. Het komt zelfs vaak voor dat deze mensen sterke gevoelens voor anderen ontwikkelen als gevolg van het verkeerd kunnen lezen van deze emoties."

Het kan dus zijn, dat jij sommige emoties van anderen anders inziet, dan dat ze zijn, of dat je ze niet ziet/aanvoelt.

Als antwoord op je vraag: ik denk inderdaad, dat je sommige aspecten van je Asperger-zijn niet kunt inzien. Maar je kunt wel meer begrip en kennis krijgen over hoe jij functioneert en wat je beperkingen door het autisme zijn, daarvan leren en er iets mee doen! Je kunt jezelf wel ontwikkelen en leren natuurlijk!

Her lijkt me belangrijk voor je, om er met je moeder, of een deskundige, over te praten. Over waar bij jou nou precies op het gebied van inleven de puntjes zitten, zodat je het beter kunt gaan begrijpen. En natuurlijk erover lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ uitgebreid antwoord
Kristal
12 jaar geleden
helder en zinvol +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel!
Kimath
12 jaar geleden
weer eens een duidelijk verhaal wendy :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kimath!
amc
12 jaar geleden
Ervaringsdeskundig!!!!+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, hoort...uh....leest wie dat zegt ;-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niets meer aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij snapt het, maar dat wist ik al ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, kunnen we mekaar de handjes schudden hè? ;-)

Andere antwoorden (5)

Ik heb zelf ook autisme (ppd-nos). Het kan zo zijn dat je met bepaalde mensen ze snapt. Dat heb ik met mijn vrienden en familie heel erg. Maar met gewone mensen die je kent of niet egt iets van boeit wat minder of gewoon niet (dat heb ik). Ik wil het wel bij sommigen maar het lukt niet om me in te leven. Bij boeken/films ben je zo diep in het verhaal dat nix je boeit behalve het boek zelf, je huilt bij ieder zielig ding, je bent blij als er iets goed gebeurt, blij dat een slecht iemand wordt vermoord etc. Hopelijk helpt dit. Ps wtf? Egt alle vragen gaan bijna over autisme enzo... Wel goed dat je het vraagt nogmaals ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de nieuwe omschrijvingen van autisme word Asperger niet meer erkend als een aandoening, Asperger was te uitgebreid. Er zijn teveel mensen die de sticker Asperger op kregen die uiteindelijk een andere vorm van autisme hadden, misschien is het een idee om je opnieuw te laten testen door een psycholoog omdat je een andere vorm van autisme hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil je niet teleurstellen maar wat jij ziet als een goed inlevingsvermogen komt bij een ander over als zijnde een koude kikker.

Kan er een beetje over meepraten, heb dezelfde problemen.

Kan je wel een advies geven:

Maak je eigen er niet druk over, je kunt het toch niet veranderen, leer er mee leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ duidelijk en waar!
Het is niet altijd waar dat mensen met Asperger zich niet of nauwelijks in een ander zou kunnen verplaatsen.
Ook mensen met Asperger kunnen zich in de gedachten van een ander verplaatsen of met iemand meeleven.
Wel waar is, dat ze niet altijd goed kunnen handelen naar dat inlevingsvermogen. Niet altijd weten hoe ze duidelijk kunnen maken dat ze iemand begrijpen, emoties herkennen enz. Dat wekt bij de andere partij vaak de indruk dat ze weinig of geen invoelingsvermogen hebben.
Dit komt ook omdat ze over het algemeen weinig expressie in hun gezicht vertonen en ook hun stem veelal monotoon klinkt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
geen een asperger is hetzelfde.

ben zelf ook niet vrij van ASS, en weet echt alleen de dingen waar ik me van bewust ben. het kan zo zijn dat jij dit ook hebt. dingen die je niet oppikt, niet registreert zoals de meeste anderen dit doen, dat merk je gewoon niet om die reden. (soms wel achteraf, maar dat is boter na de vis)

als iemand met welke ASS dan ook soms iets niet registreert, hier op ingaat, of wat dan ook wil niet zeggen dat men helemaal niet over deze kwaliteit beschikt natuurlijk.

sterker nog.... men begint zowaar te ontdekken dat HSP toch heel veel verbanden heeft met autisme.
het niet uiten of (zogenaamd!!) juist reageren volgens de verwachtingen van anderen wil niets zeggen over je kwaliteiten. SOMS zijn dingen onmogelijk, maar doordoor niet per definitie in alle gevallen en/of over het algemeen natuurlijk.

het kan dus zijn dat het idd zo is dat je moeder dingen ziet waar jij aan voorbij gaat, maar als jij bewust reageert naar je vriendin toe ben jij gewoon lekker empatisch.

uitzonderingen maken nog steeds geen regel natuurlijk he. ;-)