Is boeren en overgeven normaal ?

Als ik moet boeren moet ik af en toe tegelijker
Tijd ook overgeven. Is dit normaal ?

Sorry voor het onderwerp maar dit is een serieus vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je echt volledig overgeven of dat er een klein beetje voedsel wordt 'opgeboerd'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want daar zit nogal verschil tussen. Bij het een zit er niets meer in je maag, en bij de ander is het maar een beetje eten wat meekomt.

Het beste antwoord

Een boer is lucht die ontsnapt uit je slokdarm of maag. Als je eten in je slokdarm hebt en je moet boeren kan er dus wat mee naar boven komen, dus ja dat is best wel normaal.

Wat je je wel moet afvragen is waarom je moet boeren terwijl er eten in je slokdarm zit. Het is zeer wel mogelijk dat je je eten niet voldoende kauwt en te snel doorslikt ("schrokken") want dan slik je lucht mee je slokdarm in. Als je wat kleinere hapjes neemt en iets uitgebreider kauwt voordat je slikt hap je veel minder lucht mee en hoef je bijna nooit te boeren.

Met snel vloeistof wegklokken (als in, een groot glas melk in een paar teugen achterover slaan) gebeurt precies hetzelfde. Als je veel drinkt tijdens het eten: probeer eens in plaats van één grote slok, twee of drie kleine slokjes te nemen. En sowieso om niet grote glazen vloeistof achterover te slaan binnen heel weinig tijd.

Houd rekening met je spijsvertering! Die heeft ook tijd nodig om alles een beetje netjes in je maag kwijt te kunnen. Het is, net als voor het verkeer op de weg, slecht voor je darmen als er opstopping ontstaat doordat er te veel eten of drinken tegelijk doorheen moet.

Serieus, probeer eens een dag of drie wat zorgvuldiger te eten (en dan bedoel ik echt de hoeveelheid eten of drinken HALVEREN per hap, en bij ELKE hap die je neemt vlak voordat je slikt even bij jezelf denken 'en nu eerst nog even een paar keer rustig kauwen') en je zult zien dat 't helpt.

Succes!

Overigens kan het ook zo zijn dat de afsluiting tussen je maag en je slokdarm niet optimaal werkt, maar dan krijg je ook last van maagzuur en zo. In dat geval is het nog veel belangrijker om rustig en in kleine hapjes te eten en te drinken. Als je dan nog last houdt kun je natuurlijk even met je huisarts overleggen. Maar ook die zal allereerst naar je eetpatroon vragen en je adviseren zorgvuldiger te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UItgebreid en goed geantwoord. Ik hoop dat het Jalapeno zal helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft zeker geholpen :-)

Andere antwoorden (1)

Ja, dat heb ik ook wel eens