Wat voor een kruiden zaten er in de 'snavelkap' van de pestdokter en werkte deze kruiden daadwerkelijk om de pest te voorkomen bij de dokter?

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe kom ik d'r op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Als iemand eenmaal longpest heeft en erg hoest, verspreidt de bacterie zich óók door de lucht.
(Longpest en builenpest worden door dezelfde bacil veroorzaakt.)
Vroeger dacht men dat de pest veroorzaakt werd door 'slechte lucht', en daarom droegen pestmeesters die kappen:
"Een pestmeester droeg een lange jas en een masker dat leek op een pinguïnsnavel. Dit masker was gevuld met kruiden (o.a. jeneverbessen en het boerenwormkruid) om de kwade dampen tegen te gaan."
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_%28ziekte%29 )
Dat verlaagde de besmettingskans absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Weet niet wat er in zat maar ik denk niet dat het hielp aangezien de pest door vlooienbeten over werd gebracht. Men dacht dat de ziekte door de lucht werd verspreid, vandaar de kap