Een psychiater is een arts en diagnosticus en richt zich op het zieke gedeelte en diagnostseerd die en raad evt verdere behandling aan.

een psycholoog richt zich juist op de gezonde delen in het denken om ongezond handelen/denken om te kunnen buigen vanut dus het gezonde deel.

kijken in de ziel is misschien een aanrader in deze. deze serie gaat over een aantal psychiatier en therapeuten:

http://www.tvblik.nl/kijken-in-de-ziel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

psychiater is zieleknijper met medicijnen...
psycholoog is zieleknijper zonder medicijnen...

Is een soort vuistregel voor dit soort zaken...

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus wanneer wie, dat is onduidelijk in het begin, maar wordt duidelijk later...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verzamelt zo lekker veel puntjes..ik zal nog wat vragen bedenken..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je beloont ze niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he he...waar gaat dit over...? puntjes verzamelen, is dat echt zo belangrijk?
Psycholoog als gesprekken en therapiën voldoende zijn, psychiater als je ook medicijnen nodig hebt.

Bijv een milde tot 'gewone' depressie bij een psycholoog, en een zware depressie bij een psychiater.
Vaak wisselt het ook af, vaak naar de psycholoog voor behandeling, en af en toe naar de psychiater om het gebruik van medicijnen te overwegen/bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psychiater is een arts (mag dus medicijnen voorschrijven), die zich heeft gespecialiseerd in de psychiatrie/gestesziekten. De opleiding is hoger en dieper dan die van psycholoog.
Voor de zwaardere gevallen is de psychiater aangewezen; een doorverwijzing door de psycholoog (eerstelijnshulp veelal) is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is redelijk eenvoudig in de meeste gevallen:
Psochloog: werkt aan gedragsveranderingen, hierdoor ook geen gebruik van medicijnen of slechts heel lichte middelen.
Psychiater behandeld geestesziekten en daar komen vaker medicijnen bij kijken.