Is haarverf schadelijk en verschilt het dan ook per kleur?

Ik vroeg het me gewoon af...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het dan over schadelijk voor je haar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Haren bestaan grofweg uit twee delen: de levende haarwortel in de hoofdhuid en de zichtbare haarschacht die voornamelijk bestaat uit dode verhoornde cellen. De haarschacht is van binnen naar buiten opgebouwd uit het merg, vervolgens een vezellaag die de pigmenten vasthoudt en een buitenste laag van schubben die dakpansgewijs over elkaar liggen en bij normaal haar zorgen voor de glans. Bij beschadigd haar liggen de schubben niet meer glad over elkaar heen en ziet het haar er dof en glansloos uit.

De invloed van kleurshampoo op de haarstructuur is in dit project onderzocht. Verwacht wordt dat kleurshampoo een negatieve invloed heeft op de haarstructuur, of te wel dat de haarschubben na het verven niet meer regelmatig zitten.

Haarverf is meestal een crèmeproduct bestaande uit een kleurlotion met waterstofperoxyde (H2O2) met daarin nog niet ontwikkelde kleurstoffen in wording. Verder bevat het ammonia en in sommige gevallen persulfaat.

Methode: Van 8 proefpersonen zijn elk 4 haren microscopisch geanalyseerd en gefotografeerd: een ongeverfde haar, een haar na 1 verfbehandeling, een haar na drie verfbehandelingen en een haar die tien keer geverfd is. Er werd dus gekeken naar de haarstructuur voor en na het verven, waarbij verschil werd aangebracht tussen personen die voor het eerst hun haar verfde of dit al sinds hun puberteit deden. Daarnaast is de invloed van 3 ingrediënten van haarverf (H2O2, de base natriumcarbonaat en persulfaat) afzonderlijk onderzocht door nooit eerder geverfde haren in reageerbuisjes met de verschillende stoffen te hangen.

Er bleek dat verven een beschadigde werking heeft op het haar. De schubben raken uit hun natuurlijke patroon en liggen onregelmatiger en warriger gerangschikt. Haren die al meerdere keren geverfd zijn vertonen een nog onregelmatiger schubbenpatroon. Verder bleken de drie onderzochte ingrediënten van de verf afzonderlijk ook schadelijk te zijn voor het haar. H2O2 zelf zorgt ervoor dat de kleurstoffen-in-wording reageren tot kunstmatige kleurstoffen. De base zorgt ervoor dat de schubben zich openen, zodat de kleurstoffen in het haar opgenomen kunnen worden. Persulfaat versterkt het effect van H2O2. Geconcludeerd kan worden dat haarverven inderdaad een negatieve invloed op de structuur van het haar heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor alle info :)

Andere antwoorden (1)

de verf waarbij je twee ingredienten moet mengen, zijn best agressief, en een aanslag op je haar.

het hangt een beetje van je haar af.
een vriendin van me heeft een prachtige bos krullen, die ze regelmatig verft.
mijn dunne en fijne haar daarentegen, is na 1 verfbeurt naar de ratsemodee.

wellicht kan je plantaardige haarverf gebruiken, dat is super voor je haar.
het wordt er dikker en steviger van.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ok, dankjewel. Ik ga de volgende keer bij de kapper maar is vragen wat voor verf ze gebruiken dan.. : )
GF
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie heeft dit antwoord een min gegeven :(