Hoe kan je middelomtrek vergelijken met lichaamsgewicht bij afvallen?

Overgewicht kan je meten in lichaamsgewicht of in centimeters middelomtrek. Hoe kan je die met elkaar vergelijken?
Als iemand bijvoorbeeld zegt 'ik ben 10 cm afgevallen', aan hoeveel kilo moet je dan denken?

Ik begrijp dat dat waarschijnlijk van allerlei factoren afhankelijk is, maar wat zou je als globale vergelijking kunnen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De bedoeling is om niet te vergelijken. Je kunt gewoon beter in cm kijken dan in gewicht, Als je traint kun je vet verbranden en toch zwaarder worden doordat je spieren kweekt en spieren wegen zwaarder dan vet, Je omtrek zal echter wel afnemen. Je bent dus niet 10cm afgevallen maar 10cm slanker geworden :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat wel mogelijk is , is om je BMI te laten meten, die geeft aan hoeveel % van je gewicht opgeslagen vet is, dan zou je daar wel kunnen inschatten hoeveel kilo aan vet je kwijt raakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik, maar cm's zeggen mij niet zoveel. Dus als iemand bijv. 5 cm is afgevallen, heb ik geen idee of dat nou veel is of niet. In kilo's zegt het mij wat meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je, maar als je bv 5 cm smaller bent geworden, zou je zomaar 3 kilo aangekomen kunnen zijn. Dus als je dan in kilo's denkt frustreert het sneller. En aan de buitenkant kun je dus nooit aan de cm's weten hoeveel kilo je dan afgevallen bent. Ik begrijp je vraag alleen is er geen antwoord op gezien niemand dat kan zien. Wat ik al aangaf in mijn toevoeging net, je zou wel een vetmeter kunnen gebruiken. Weeg je bv 100 kilo en je hebt een vetpercentage van 30% dan zou dat betekenen dat je 30 kilo aan vet hebt. weeg je bij de volgende meting 90 kilo en je hebt nog 20% vet dan zou je 12 kilo zijn afgevallen aan vet.
Je middelomtrek zegt op zich niets over je gewicht. Die hangt ook af van je lengte. Over je gezondheid zegt het des te meer. Eerder werd altijd gedacht dat de combinatie van middelomtrek en lichaamslengte (de BMI) bepaalt hoe gezond je bent / leeft. De laatste jaren verschuift die gedachte langzamerhand, in die zin dat alleen de middelomtrek bepalend is, onafhankelijk dus van je lichaamslengte.

Het blijkt dat mannen die een middelomtrek hebben van meer dan 103 cm, en vrouwen van meer dan 88 cm, een verhoogd risico hebben op suikerziekte en waarschijnlijk ook op hart- en vaatziekten. Verder onderzoek door de huisarts is dan op zijn plaats.