Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat als je met twee personen naast elkaar loopt je altijd met de zelfde voet begint aan de volgende stap?

Zelf al begin je expres ieder met een andere voet aan de volgende stap loop je na een aantal passen toch weer gelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
769
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet dezelfde ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet, misschien ga jij onbewust synchroon lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wel~!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel dat moet ik heb het echt al heel vaak,met verschillende personen uitgeprobeert en het is altijd zo dat je gelijk loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik niet, eerder tegenovergesteld. Dat zou nou leuk onderzoek zijn, uitzoeken wat bepaalt hoe dat zit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Marjoleintje, ik heb dat ook niet. Misschien heb jij dat, omdat jij je makkelijk aanpast?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat noem je volgens mij 'spiegelen'

Je neemt dan onbewust dezelfde houding aan als de persoon waar je mee aan het praten bent.

Het aannemen van een gelijke houding bij bijv. een gesprek tussen twee mensen is een natuurlijk patroon dat gewoonlijk onbewust verloopt. Hoewel de gesprekspartners niet beseffen dat ze elkaars bewegingen volgen, voelen ze wel aan dat het klikt of dat ze op gelijke gedachtengolf zitten .

Hele goede verkopers gebruiken dit proces ook weleens bewust....( om je op je gemak te stellen zodat je uiteindelijk wat koopt.. )

Ik denk zelf dat als je samen met iemand loopt en je gaat hetzelfde lopen dat hetzelfde proces is als het "spiegelen' in een gesprek.

Interessante link hieronder:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het te vergelijken is met:
als iemand gaapt, dan ga ik ook gapen.

Dat werkt aanstekelijk.

Vooral mensen met een groot empathisch vermogen
zullen dingen van anderen gaan overnemen als een (onbewust?) signaal van saamhorigheid.

Men heeft onderzoek gedaan naar de simulatietheorie.
Het is opvallend dat het waarnemen van gedrag
[en bijvoorbeeld de emotionele expressies]
van anderen, dezelfde mechanismen in de hersenen activeert die gebruikt worden om het eigen gedrag en emoties te produceren.

Met andere woorden: door te zien, of mee te maken, wat een ander doet, ga je hetzelfde doen,
als een uiting van "samen zijn".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding