Hebben heel vroeg geboren kinderen later in hun leven een zwakkere gezondheid,dan 9 maandskinderen?

Ik ben zelf geboren na 6 en 1/2 maand.(Was een hele verassing voor mijn moeder die toen in de bieb liep!)Ik was heel klein en woog nog minder dan 4 pond.
Ik las een tijdje geleden dat extreem premature( hoop dat dit zo klopt) baby's,later een zwakkere gezondheid hebben.
Lichamelijk en volgens mij ook geestelijk( dus ook meer kans op psychische problemen?)En dat dat te maken heeft met 'natuurlijke selectie'.Omdat eigenlijk de sterken moeten overleven en de zwakkeren dus niet.Zoals ook bij dieren.
Klinkt wel heel negatief.
Ik kan er niet echt een antwoord op vinden.
Is dit wel eens echt onderzocht?

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat ook nog in dat artikel stond:Vroeger overleden zulke kinderen maar tegenwoordig blijven ze leven door de medische wetenschap.
Er werd eigenlijk beweert dat het eigenlijk een soort natuurlijke selectie was en dat de mens ingreep.
Jammer dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb.
Maar het kwam er echt op neer dat vroeggeborene nog niet volgroeit zijn in de baarmoeder en dus gewoon niet horen te overleven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou best kunnen kloppen wat je zegt.... 23 jaar geleden kregen me ouders een kind (mijn broer, maar ik heb hem niet gekend..) en hij was ook te vroeg geboren..... Hij is nog en eens 1 jaar oud geworden :'(..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GeForce101
O,dat is ook erg..:(
Waar is hij aan overleden dan?
Had het er mee te maken dat hij te vroeg was geboren,weet je dat??

Het beste antwoord

Als ik de uitkomsten van onderzoeken lees, dan blijkt dat te vroeg geboren kinderen inderdaad vaak een zwakkere gezondheid hebben, danwel handicaps.
Het voert veel te ver, om dit uitgebreid hier te beschrijven, dus vandaar de 2 linken.

Daar is natuurlijk onderzoek naar gedaan (waarnaar gebeurt dat niet? ;-)), zie onderstaande link:
http://www.vroeggeboorte.nl/1659958.htm

Verder is er een onderzoek gedaan, het POPS-onderzoek, waarin je heel veel info kunt vinden. TNO volgt binnen het POPS onderzoek al jarenlang de ontwikkeling van te vroeggeboren kinderen die geboren zijn in 1983.
Bijgevoegd een link voor je over dit onderzoek in het POPS-19-magazine:
http://www.tno.nl/downloads/TNO-KvL_POPSMagazine.pdf

Zelf denk ik, dat er veel inzit over wat je schrijft betreffende de natuurlijke selectie. In de natuur en ook in ontwikkelingslanden overleven te vroeg geboren kinderen niet. Dat vind je negatief klinken, maar waarom? Los van het voelen, los van het idee, dat het jouw kind zou betreffen: dat zijn gewoon feiten, toch?
Daarnaast is het ook heel mooi en bijzonder, dat de wetenschap in staat is om te vroeg geboren baby's te helpen om te overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even als reactie op je vraag: Ik heb meer van je gelezen op GV Karena en ik denk dat er veel meer achter je vraag zit dan zo op het oog gelezen kan worden; of heb ik dit verkeerd? Ik hoop, dat achter je vraag niet het gevoel zit, dat jij er eigenlijk niet zou hebben moeten/mogen zijn.... want meis: jij hebt net zoveel bestaansrecht als ieder ander.
Je BENT er namelijk en je bent zeeeeeeeeeer waardevol!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja...dat is zo. Het lijkt wel alsof jij mij al een beetje kent(begrijpt).
Dat gevoel heb ik altijd al gehad.
Toen ik nog klein was zei ik al tegen mijn moeder dat ik nooit geboren had moeten worden.
Dat ik hier niet hoorde.
En zo voelt het nog.
Mijn moeder werd er soms zelfs verdrietig van,omdat ik het zo vaak zei.
Het is zo raar,ik kan het zelf niet verklaren.
Ik hoop dat dit gevoel ooit overgaat,want het is echt niet fijn.
Zeker niet naast alles wat ik al heb meegemaakt."
En daar wordt je dan ook niet vrolijker van.
Ik heb het momenteel ook heel erg moeilijk,die rottige eetstoornis..
En ik mis mijn moeder zo......:'(
Ik ben zo ontzettend verdrietig nu.
Ik heb haar zo nodig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve meid....als je denkt, dat het lijkt alsof ik je al een beetje ken/begrijp....van deze afstand, via GV, dan zijn er vast vele mensen om je heen, die je kennen en begrijpen. Er zijn veel meer mensen die vanaf hun jongste jaren het idee hebben hier niet te horen. Ik bijvoorbeeld en ik weet dat ook van mijn moeder.
We kunnen hier en nu dus vaststellen, dat het niet raar is: je bent niet de enige! ;-)
Tot nu heb ik het ook niet kunnen verklaren, mijn moeder ook niet tot haar overgaan 5 maanden geleden.
Dat gevoel gaat misschien nooit over, mijn ervaring is, dat het wel minder wordt. Daar gaat veel tijd en hard werken aan jezelf in zitten. Je hebt het moeilijk, dat weet ik, daar heb je al veel over geschreven. Ook over je eetstoornis.
Ook weet ik uit ervaring, wat een eetstoornis is. Ik heb een andere dan jij. Het is gewoon ontzettend shit!!! En NOG een overeenkomst: je mist je moeder, en ik de mijne ook.
Ja meis, we hebben ze nodig!!! Maar de realiteit is, dat ze niet meer hier op deze aardkloot zijn. En dat moeten we aanvaarden, inzien en accepteren. Dat is moeilijk, dat doet pijn en heel veel verdriet.
Nog een realiteit: we kúnnen het zelf! Dat is namelijk OOK een natuurlijk gegeven feit: ouders voeden kinderen op om het zelf aan te kunnen in het leven.
Mischien iets om over na te denken: zou je moeder het fijn vinden als ze nu zou kunnen zien, dat je het aankunt allemaal, ook zonder haar? Dat haar opvoeding goed gewerkt heeft?
En natuurlijk mag je haar missen!!! Maar niet ten koste van jezelf, toch? Wat zou ze tegen je zeggen nu, denk je, als ze tegenover je zou zitten? KNUFFFFF!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ook voor je reacties. Je bent een schat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier nog iets van dezelfde strekking. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel... dat ontroert me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!goed aangevoeld ook wendy.
sterkte jullie alletwee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow.. het moest een plus worden... :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Um... ik snap je even niet?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die min tekens had ik in de vorm van een plusje gemaakt omdat ik het een heel mooi antwoord vond.. maar als ik dan op posten klik dan verschuift hij die tekens en is et niet in de vorm van een plusje meer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah hahahaha, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy,knuff terug.^_^!
Jij zal je moeder ook wel missen,maar heb jij soms ook het gevoel dat ze nog dicht bij je is?
Ik had eergisteren ineens dat ik een geur rook,heel sterk,en toen kreeg ik ineens een hele duidelijke herinnering binnen.Als een film die zich afspeelde.En die geur had daar mee te maken.En dat was gewoon toen ik wakker was.
Zo raar.
Sommige mensen hier moeten wel denken dat ik niet helemaal goed bij m'n hoofd ben ofzo.
En ga ik later zelf geloven dat ik het me toch verbeeld heb.
Ik snap dat zelf ook niet.
En over mijn vraag,dat te vroeg geboren zijn,ik slaap meestal in de foetus- houding.
Iemand heeft wel eens gezegd dat dat komt omdat ik dus niet lang genoeg bij mijn moeder heb gezeten(in de baarmoeder dus)
Of is dat nou heel erg vergezocht?
Nou,ja daar kan niemand echt antwoord opgeven, lijkt me.
Maar wij hebben wel veel overeenkomsten hè?
Dat geeft mij toch wel een fijn gevoel,in mijn familie ben ik zo'n buitenbeentje.
Ze geven wel om me,maar ze begrijpen me vaak niet.
Nou,ik moest het weer ff kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat gevoel heb ik zeeeeeeer zeker....of het ècht en waar is, dat weet ik niet. Maar: ik voel me er heel prettig bij, het doet niemand kwaad en ik geniet ervan! Wat je beschrijft over een geur: ook dát herken ik! En onderhand lijkt het misschien, dat ik je in alles naklep, maar niets is minder waar!!!!!
Ik geniet ervan en ervaar het als heel erg bijzonder. Bijzonder WAT, dat weet ik alwéér niet ;-)
Zo heb ik, net als jij en velen met ons (zie al die ervaringen die mensen delen hier op GV), al levenslang vele ervaringen, die ik gewoon niet kan verklaren. Dat vind ik ook veel minder belangrijk dan vroeger. Ik ervaar ze, punt. Over de foetushouding: ik ken vele mensen die in die houding slapen en geen prematuurgeboorte hadden. Ik ken er zelfs 1 (zoonlief), die 3 weken te laat is geboren en in die houding slaapt ;-)
HEEEEEEJ!!! Daar heb ik dan weer wèl een antwoord op hahahahaha. Jij bent dus géén buitenbeentje! Jouw familie is dit niet gewend kennelijk en begrijpen je niet. Dat zegt dus niks over jou, maar alles over hun! Ze hoeven je ook niet te begrijpen, alleen maar aanvaarden, dat jij ervaringen hebt, die zij kennelijk niet kennen.
Misschien keuren ze jou daarop af, dat weet ik niet. Kan ook zijn, dat jij je afgekeurd/buitengesloten voelt. Gooi het er maar uit hoor ;-) En mijn PB staat aan, dus als je de behoefte voelt: schrijf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en (lieve) reacties.
Betekend echt wel wat voor me..:)

Andere antwoorden (2)

Ja je lichaam heeft niet volledig door kunnen groeien tot aan 9 maanden wat wel zo natuurlijk is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het niet eenvoudig met ja of nee te beantwoorden is. Ik ken ook iemand die als luier een dameszakdoekje had, en nu 1.95 m is + de bijbehorende kilo's, en die verder niets mankeert.
En mensen die 8 pond waren bij de geboorte en altijd lichamelijk blijven kwakkelen.
En wat je ook gaat lezen, in allerlei verslagen, betrek niet alle negatieve dingen op jezelf omdat jij toevallig ook prematuur was. met je denk en taalvermogen is in ieder geval niets mis, als ik je verhaal lees ;)
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je:) Nee,ik weet wel dat er niets mis is met mijn denkvermogen.
Ik heb een psychologisch onderzoek een persoonlijkheidtest en IQ-test gehad en ik had de hoogste score in 10 jaar.
Dat is wel leuk om te horen.En wat dat taalgebruik betreft: mijn leraar Nederlands vindt dat ik schrijfster moet worden.
Hij is principieel tegen tienen geven( want niets is perfect),maar hij heeft voor een verhaal van mij een uitzondering gemaakt.
Dat werd voor de hele klas verteld,en dat vond ik dan weer minder.
Maar dat zijn wel leuke dingen.
Het is dus niet zo dat vroeggeborene minder slim zijn hè?
Maar dat stond er ook niet.^^
anneliez
12 jaar geleden
Nee, dat stond er ook niet ;)
Maar het is geen makkelijk probleem(dat zijn problemen nooit) wat je aansnijdt.
Ik geloof ook wel dat te vroeggeborenen of miskramen vaak ontstaan doordat er iets bij moeder of kind niet goed is. En het is god dat de medische wetenschap veel voor deze kinderen en moeders kan doen, het is alleen de vraag wanneer veel niet te veel wordt