Hebben heel vroeg geboren kinderen later in hun leven een zwakkere gezondheid,dan 9 maandskinderen?

Ik ben zelf geboren na 6 en 1/2 maand.(Was een hele verassing voor mijn moeder die toen in de bieb liep!)Ik was heel klein en woog nog minder dan 4 pond.
Ik las een tijdje geleden dat extreem premature( hoop dat dit zo klopt) baby's,later een zwakkere gezondheid hebben.
Lichamelijk en volgens mij ook geestelijk( dus ook meer kans op psychische problemen?)En dat dat te maken heeft met 'natuurlijke selectie'.Omdat eigenlijk de sterken moeten overleven en de zwakkeren dus niet.Zoals ook bij dieren.
Klinkt wel heel negatief.
Ik kan er niet echt een antwoord op vinden.
Is dit wel eens echt onderzocht?

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat ook nog in dat artikel stond:Vroeger overleden zulke kinderen maar tegenwoordig blijven ze leven door de medische wetenschap.
Er werd eigenlijk beweert dat het eigenlijk een soort natuurlijke selectie was en dat de mens ingreep.
Jammer dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb.
Maar het kwam er echt op neer dat vroeggeborene nog niet volgroeit zijn in de baarmoeder en dus gewoon niet horen te overleven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ik de uitkomsten van onderzoeken lees, dan blijkt dat te vroeg geboren kinderen inderdaad vaak een zwakkere gezondheid hebben, danwel handicaps. Het voert veel te ver, om dit uitgebreid hier te beschrijven, dus vandaar de 2 linken. Daar is natuurlijk onderzoek naar gedaan (waarnaar gebeurt dat niet? ;-)), zie onderstaande link: http://www.vroeggeboorte.nl/1659958.htm Verder is er een onderzoek gedaan, het POPS-onderzoek, waarin je heel veel info kunt vinden. TNO volgt binnen het POPS onderzoek al jarenlang de ontwikkeling van te vroeggeboren kinderen die geboren zijn in 1983. Bijgevoegd een link voor je over dit onderzoek in het POPS-19-magazine: http://www.tno.nl/downloads/TNO-KvL_POPSMagazine.pdf Zelf denk ik, dat er veel inzit over wat je schrijft betreffende de natuurlijke selectie. In de natuur en ook in ontwikkelingslanden overleven te vroeg geboren kinderen niet. Dat vind je negatief klinken, maar waarom? Los van het voelen, los van het idee, dat het jouw kind zou betreffen: dat zijn gewoon feiten, toch? Daarnaast is het ook heel mooi en bijzonder, dat de wetenschap in staat is om te vroeg geboren baby's te helpen om te overleven.

Ja je lichaam heeft niet volledig door kunnen groeien tot aan 9 maanden wat wel zo natuurlijk is

Ik denk dat het niet eenvoudig met ja of nee te beantwoorden is. Ik ken ook iemand die als luier een dameszakdoekje had, en nu 1.95 m is + de bijbehorende kilo's, en die verder niets mankeert. En mensen die 8 pond waren bij de geboorte en altijd lichamelijk blijven kwakkelen. En wat je ook gaat lezen, in allerlei verslagen, betrek niet alle negatieve dingen op jezelf omdat jij toevallig ook prematuur was. met je denk en taalvermogen is in ieder geval niets mis, als ik je verhaal lees ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100