Het voelt net alsof ik niet meer leef, wat moet ik doen?

Ik zie mezelf als een probleemkind al van jongs af aan, ik ben namelijk autistisch, heb een eetstoornis en ben homoseksueel. Verder ben ik wel heel slim, ik zit nu al in mijn 2e jaar van mijn studie bedrijfskunde, zonder dat ik er echt dingen voor moet doen om mijn vakken te halen.

Maar ik heb de laatste tijd nergens meer zin in, niet om naar school toe te gaan, niet om te sporten, niet om af te spreken, niet om te eten en ga zo maar door.
Bijna elke nacht als ik in mijn bed lig, heb ik zulke rare dromen dat ik er zelf bang van wordt en wakker schrik.

Het voelt dus net alsof ik niet meer leef, ik heb nergens zin in en de dingen die ik doe gaan allemaal vanzelf. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, ik probeer elke ochtend op te staan met een goed gevoel maar al na een halfuurtje ben ik chagrijnig, zoek ik alle negatieve dingen in de dingen die ik doe, en in die van anderen.

Maar eigenlijk niemand weet dat ik me zo voel de laatste tijd, sinds een jaar woon ik op mezelf en spreek ik mijn familie bijna nooit meer, echte vrienden heb ik ook niet.
Soms denk ik wel dat als ik dood zou gaan, hoelang het zou duren totdat iemand erachter kom dat ik er niet meer ben.

Wie kan mij helpen en zeggen wat ik moet doen om weer een beetje het gevoel te krijgen dat ik leef en me weer vrolijk ga voelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (6)

Het lijkt me in elk geval verstandig als je professionele hulp gaat zoeken.
Verder zou je iets kunnen gaan doen dat je heel erg moeilijk vindt en waar je dus moeite voor moet doen. Dan krijg je waarschijnlijk meer het gevoel dat je leeft. Misschien kun je op de universiteit eens met iemand gaan praten. Misschien moet je een studie doen die moeilijker voor je is. En volgend jaar zal de studie die je nu volgt misschien wel wat meer van je verden.
Je moet echter wel zelf de eerste stap zetten. De oplossingen komen niet vanzelf naar je toe. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
professionele hulp zoeken, ga naar je huisarts en bespreek jouw problemen, hij zal je doorverwijzen naar een psycholoog en met behulp van deze kom je er waarschijnlijk weer bovenop, probeer het allemaal positief te zien, oordeel niet zo streng over jezelf, je bent het waard om gelukkig te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of ik je een antwoord kan geven waar je echt een oplossing in kan vinden, maar ik denk wel te herkennen wat je probleem is.

Ik denk dat je op het moment tegen een depressie aanzit. Ikzelf heb vier jaar lang in een depressie gezeten en ik herken veel van de punten die je aangeeft. Nu zou je voor een depressie naar de huisarts kunnen stappen, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik mezelf eeuwig dankbaar zal blijven dat ik dat nooit gedaan heb. Een huisarts zal al snel antidepressiva aanraden en in mijn omgeving merk ik dat mensen die hier eenmaal aan beginnen, eigenlijk nooit meer een normaal leven kunnen leiden zonder deze medicatie.

Wat dan wel voor mij heeft geholpen is dat ik op een gegeven moment een vriend van me in vertrouwen heb genomen over mijn depressie. Deze vriend was een persoon die op elk moment voor me klaarstond en al mijn verhalen heeft aangehoord zonder te oordelen. Hij was er gewoon voor me. Zo iemand zou voor jou bijvoorbeeld ook een psycholoog kunnen zijn waarbij je hulp kunt zoeken, als jij niemand in je omgeving kent die zo onbaatzuchtig voor jou klaar zou kunnen staan. Ik weet namelijk uit ervaring dat helaas slechts weinig mensen zo zijn.

Ik wil wel even benadrukken dat, mocht het een depressie zijn, ik je niet aanraad om niet naar een arts te stappen. Ik raad je aan te doen waar jij je het best bij voelt. Wel wil ik erop wijzen dat, mocht antidepressiva een mogelijke oplossing voor jou zijn, je echt goed na moet denken over het leven na de medicatie en de gevolgen ervan.

Als laatste nog even dit: ik ben geen arts, maar ik spreek als ervaringsdeskundige. Als je echt wilt weten wat er met je aan de hand is, zul je dat zelf moeten onderzoeken. Ik hoop alleen dat ik je wel iets heb kunnen helpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou moeten gaan daten, verliefd worden.
Dan ga je je veel gelukkiger voelen en ook minder alleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Daten is niet vanzelfsprekend met autisme, de meeste hebben moeite met emoties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verliefd worden als je niet van jezelf houdt is moeilijk, dus niet echt een optie.
Ken het gevoel, heb er vroeger ook last van gehad.

Kan alleen zeggen, zoek een uitdaging, jou leven is gewoon een sleur, je hebt het te gemakkelijk.

Je zou als uitdaging kunnen proberen op moeilijke en voor jou interessante vragen hier een antwoord te geven, een antwoord dat zelfs een persoon met een zeer laag IQ kan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn advies is, ga een gesprekje aan met de huisarts en vraag naar de mogelijkheden. Vraag ook eens naar de mogelijkheden en informatie voor mindfulnes.