Wat kan ik doen als ik steken in mijn zij heb ????

Op school moeten wij bij bij gym 4 km hardlopen maar ik had vandaag tijdens het oefenen veel last van steken in mijn zij, iets onder mijn rechterrib,
Is er iets waarmee ik ervoor kan zorgen dat ik geen last meer heb van steken in mijn zij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Steken in de zij kunnen zowel links als rechts voorkomen. De pijnklachten varieren van een licht zeurende pijn tot een tot stoppen toe indringende en stekende pijn. De meeste genoemde en waarschijnlijke oorzaak voor steken in de zij is een zuurstoftekort, dan wel verkramping van de middenrifspier. De middenrifspier, ook wel diafragma genaamd, is een spier die een belangrijke rol speelt bij de ademhaling. De spier ligt dwars op je romp, tussen de buikholte en de borstholte.

Tijdens het lopen kan je de volgende maatregelen nemen om de klachten te laten verdwijnen/verminderen:

* Verminder je looptempo.
* Bij steken in je rechterzij, adem je uit op het moment dat je linkervoet op de grond komt.
* Bij steken in je linkerzij, adem je uit op het moment dat je rechtervoet op de grond komt.

Voorkom deze klachten door de belasting op je middenrif te verminderen door:

* Geen zware maaltijd te nuttigen binnen 2-3 uur voor de start van training of wedstrijd.
* Tijdens het lopen regelmatig te ademen.
* Je buikspieren regelmatig te trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vanaf dat je begint rustig blijven ademen, en proberen niet te hijgen. Het beste kun je door je neus inademen, en door je mond uit, op een rustig tempo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ; vaker hard rennen. ;-)

Naarmate je beter getraind en voorbereid bent, zal het steeds minder vaak voorkomen. Het is in elk geval een duidelijk teken van je lichaam dat je er teveel van vergt, en je activiteiten zult moeten staken. Althans, op dat moment.

En hoewel er heel veel theorieen over zijn, weten we nog steeds niet PRECIES wat nu de oorzaak is. Dat maakt voorkomen ook wat lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan ook te maken hebben met je maag. Als die niets kan verteren kan je ook steken krijgen... Sws goede tip: eet voor je gaat sporten een banaan:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel moeilijk, maar probeer er doorheen te rennen, het is even zwaar maar het werkt echt!