Wat is een ZINVOL leven?

Ik ben benieuwd naar antwoorden, meningen op de vraag wanneer een leven zinvol is. Moet je bepaalde doelen realiseren? Is carriere daarin het belangrijkst? Of juist gezin? Of je omgeving? Een bijdrage leveren? Spiritualiteit?.....ik ben benieuwd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (12)

Als je zelf gelukkig bent en geen anderen daarbij hindert heb jij een zinvol leven. Als je ook nog wat voor de maatschappij kunt betekenen dan heeft zou zinvolle leven ook nog een toegevoegde waarde voor de mensheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinvol bestaat niet sec... Er is geen zin in het leven, leven is zinloos... Maar de schepper heeft het aan onszelf gelaten om er zin aan te verlenen... Is dat nog eens een geschenk... En wij willen kinderen en maken vervolgens de kinderen tot de zin van ons leven... Een ander wil president worden en maakt dat de zin van zijn leven, is het niet fantastisch mooi dat dat kan...

Niemand bepaalt of mijn leven zinvol is, dat doe ik alleen zlf... En ik kan dus ook nooit bepalen voor een ander of dat leven wel zinvol is, ook niet van dieren of zelfs van voorwerpen...

De keuze van zin is persoonlijk en als je een zin MAAKT, is je leven zinvol... Hecht je geen zin aan het leven, dan ervaar je dus dat het leven totaal zinloos is, de keuze is aan jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je boekenschrijver ben, heb je een zinvol leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan alleen antwoorden wat MIJN leven zinvol maakt.
dat is de interactie tussen mij en mijn vrienden en familie, het betrokken zijn bij elkaar.
ook het vrijwilligerswerk wat ik doe bij de dierenambu geeft me het fijne gevoel dat ik verschil maak.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reke je de poezen tot je vrienden/familie of vergat je ze even? P.s. helpen de gembercapsules?
Rieneke1
14 jaar geleden
m'n poezen zijn m'n kotertjes peter, maar ik dacht laat ik de mensen niet vervelen met alweer m'n poezen ;p
haha ik sta toch al bekend als het kattenvrouwtje hier in de buurt.
de gember hielp niet helaas, maar ik slik nu domperidon, en dat gaat goed!
lief dat je het vraagt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat op recept?
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, dat kan je gewoon bij de apotheek halen.
helpt uitstekend!
Dat mag je helemaal zelf bepalen. Ieder leeft het leven zoals die het zich voorstelt.Het leven kan n.l. zowel met of zonder kinderen,partner,huurhuis,huisdier,carriere enz. wel degelijk zinvol zijn.Als jij het maar prettig hebt zoals je leeft, dan is dit leven voor jou zinvol. Bij de opvoeding heb je (als het goed is) al meegekregen wat je wel en niet moet doen,opdat ook anderen vinden dat het goed is dat je er bent.Je kunt natuurlijk niet alles zo krijgen als je het graag wilt, dat kan niemand, maar door te compenseren kun je je leven toch zinvol gestalte geven.
amc
14 jaar geleden
Dat mag je helemaal zelf bepalen. De een heeft behoefte aan een gezin een leuke baan, de ander reist de hele wereld rond, de andere leeft in een hutje op de hei en een ander leeft in een klooster in Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt pas aan het eind van je leven weten of het zinvol is geweest. Zolang je tevreden bent met de dingen die je doet, heb je kans tot een zinvol leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt kunt wel een zinvol leven plannen, maar vaak leeft het leven jou in plaats van andersom. Vaak kun je na jaren pas zeggen,ik heb eenzinvol leven(gehad).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven is niet zinvol. Je zou evenwel een doel kunnen steeln en dat proberen te bereiken. Doelen bijv.: goed lijf krijgen, kampioen dammen worden, rijk worden, lekker veel n**k*n.
Maar op een zeker moment kom je er achter dat ook dat uiteindelijk niets oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je weet wat het doel in je leven voor je oplevert? Stel dat iemand jou kan vertellen dat het leven zinvol is als je een bepaald doel hebt en dat je dit concreet iets oplevert....
Ik vind de zoektocht naar het leven een zinvol leven.

En zoeken naar het leven houdt voor mij in:
-zoeken naar de (o.a. mijn) werkelijke zelf (zonder aangeleerd en overgenomen gedrag).
-Weten hoe het leven zich manifesteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leven is zinvol als het waarde heeft voor ander leven.
Voorbeelden;
- een rund is een voedselbron voor andere soorten
- een spin vangt hinderlijke insekten weg voor andere soorten
- een mens houd andere mensen gezelschap.
etc.

Elk leven op aarde heeft zo zijn waarde voor al het leven op aarde. Dus gezien vanuit "aards" perspectief is elk leven zinvol voor de instandhouding van leven op aarde.

Buiten het aardse perspectief is er geen belanghebbende, dus is het al het aardse leven zinloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een leuke baan hebben, om op een fijne manier je gezin te onderhouden. gezin is dus net zo belangrijk.