Is het waar dat de menselijk lichaam alcohol in zeer kleine mate produceert?

Ik hoorde een keer van iemand dat de menselijk lichaam heeeel weinig alcohol kon produceren, volgens mij voor de vertering. Maar dat de hoeveelheid zo weinig is dat je niet dronken van werd.

Is dit verhaal waar, of is het onzin? Graag bron vermelden..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Ja, het lichaam produceert soms zelf minieme hoeveelheden alcohol.

"Soms produceert het eigen lichaam namelijk kleine hoeveelheden alcohol tijdens de afbraak van koolhydraten. Bacteriën in de darmen produceren eveneens een kleine hoeveelheid alcohol."

Toegevoegd na 8 minuten:
"De hoeveelheid alcohol die de lever kan omzetten is afhankelijk van de beschikbaarheid en activiteit van het specifieke enzym ADH. Het menselijk lichaam beschikt maar over kleine hoeveelheden van dit enzym, omdat het eigenlijk alleen bedoeld is om de alcohol af te breken die door ons lichaam zelf wordt geproduceerd. Soms produceert ons lichaam namelijk, net als bijvoorbeeld gistcellen, kleine hoeveelheden alcohol tijdens de afbraak van koolhydraten. Ook de bacteriën in onze darm produceren kleine hoeveelheden alcohol. "

Toegevoegd na 1 uur:
Uit een geheel andere bron:

"Measurable amounts of ethanol are normally formed in the gastrointestinal tract....
During recent years it has become evident that the colonic microbes take part in ethanol metabolism not only by fermenting sugars to ethanol, but also by oxidizing exogenous ethanol to acetaldehyde (Jokelainen, 1997; Salaspuro, 1996, 1997)."

Toegevoegd na 11 uur:
Nog een interessant citaat:

"actually in some very rare cases the body does actually produce alcohol. the proccess that creates lactic acid in the absence of oxygen can get mutated, causing the body to create a natural form of alcohol instead. basically, just by moving or holding your breath, you could get drunk if you have this mutation."
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je geen min omdat het wel in je bronnen staat en het dus niet jouw fout is, maar de bronnen hebben het fout.
rose
12 jaar geleden
Ik ben nog niet direct overtuigd, zie ook de derde bron...
rose
12 jaar geleden
Heb je er toch maar een min van gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je bronnen al aangeven wordt er alleen alcohol gemaakt door de micro-organismen in het verteringsstelsel. Het menselijke lichaam kan dit dus zelf niet. En dat gedeelte over: 'De hoeveelheid alcohol die de lever kan omzetten...' slaat nergens op, dat gaat over de afbraak van alcohol.
rose
12 jaar geleden
Ja, da's waar. Wij produceren ook geen zweetlucht, scheten komen niet van ons en we zijn niet in staat zelfstandig ons voedsel te verteren. Toch? Maar, agoes, je kunt inderdaad onderscheid maken tussen de mens en de microorganismen die in hem leven. En dat stuk over de afbraak van alcohol heeft het over de natuurlijke aanwezigheid van alcohol in ons lichaam en dat er daardoor een enzym aanwezig is om dit af te breken. Dat gaat dus over de van nature aanwezige (door 'ons zelf' geproduceerde) alcohol. Waar de vraag over ging. Wel lezen wat er staat, collintje1...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je darmen wordt sowieso alcohol gemaakt door fermentatie. Zo'n 3 gram per dag zelfs, dus afbraak van alcohol is sowieso een belangrijke functie. Als je het darmstelsel tot je lichaam rekent is het waar. ik weet niet zeker of er ook afwijkingen zijn waarbij een lichaam alcohol zelf maakt. Ik dacht het niet, maar weet dat niet zeker.
Het klopt niet. Als je lichaam alcohol zou produceren in kleine mate, dan zou deze ' kleine mate' een stuk groter worden bij inspanning. Oftewel.. als je hardloopt en veel energie nodig hebt zou je in principe dronken kunnen worden. Dat zou niet heel handig zijn.
Wij mensen maken gebruik van de melkzuurgisting ipv alcoholische gisting.

Omdat je graag een bron wilde heb ik een bron toegevoegd, maar zoals je hierboven ziet spreken bronnen niet altijd de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Zoals ik al aangaf, ik ben nog niet overtuigd, integendeel zelfs.
Alcohol is een afvalproduct van fermentatie bij anaërobe micro-organismen. Wij mensen zijn aërobe organismen: we kunnen alleen energie vrijmaken met aanwezigheid van zuurstof. Bij een tekort aan zuurstof wordt glucose afgebroken tot melkzuur. Dit geeft een heel klein beetje energie, maar ook een zuurstofschuld, die weer moet worden afgelost wanneer er weer zuurstof beschikbaar is (in de lever wordt met zuurstof de melkzuur weer terug gevormd tot pyrodruivenzuur).
Het is dus niet waar dat het menselijk lichaam alcohol kan produceren. Als dat wel zo zou zijn zouden we zonder zuurstof kunnen leven.
Wel is het zo dat er micro-organismen in ons verteringsstelsel leven die suikers om kunnen zetten in alcohol. Maar dit kan ons eigen lichaam zelf dus niet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Collintje, zijn er afwijkingen bekend waarbij in de afbraak van koolhydraten er toch alcohol wordt gevormd? Ik meen dat ergens gelezen te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som. Uit koolhydraten kan ons lichaam sowieso geen alcohol maken. Gelukkig niet, als er te veel alcohol zou worden geproduceerd gaan je cellen dood. Dit gebeurt bij ethanol producerende micro-organismen ook, bij ongeveer 15% gaan ze dood door hun eigen afvalstoffen.
@viridiflavus. Er is idd ADH aanwezig. Als er ethanal aanwezig is zou het dus theoretisch kunnen dat ethanal weer wordt terug gevormd tot ethanol. Dit kost alleen veel energie en gebeurt in de praktijk dus niet.
Ja het kan in kleine maten voorkomen dat er ethanol geproduceerd wordt in het lichaam. Er zijn ook mensen die het Auto-brewery syndrome hebben. Deze mensen produceren zoveel dat ze dronken kunnen worden zonder een drup te drinken.