Waar vind ik stamboomgegevens van 1600 en eerder?

Ik ben mijn stamboom aan 't uitpluizen en ben blijven steken rond 1650. Ik neem aan dat 't toen niet zo belangrijk was om een familienaam te hebben/registreren. Waar haal ik die gegevens vandaan?

14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Van voor 1600 is het altijd lastig, omdat gewoon weg niet iedereen vermeld werd. Veel gegevens zitten nog in oude gemeente en vooral kerkelijke boeken (geboorte-, trouw- en overlijdensactes), maar dat zal niet nieuw zijn.

Een wellicht wat rare bron zijn de mormomen, die houden zich veel bezig met geneologie (heb ik gehoord, ik weet niet in hoeverre zij meer gegevens hebben).

Hier enkele links die wellicht het zoeken verenvoudigen:

http://www.uwstamboomonline.nl/links.php
http://www.mormonen.nl/genealogie.html
http://webwereld.nl/nieuws/27427/nieuwe-stamboom-site-mormonen.html

Als je een bijzondere, weinig voorkomende naam hebt, is het zoeken natuurlijk veel eenvoudiger dan dat je Jansen of de Vries heet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan familieleden vragen, en misschien wat oude boeken doorkijken, als is er een grote kans dat je alsnog niets vind..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al heel bijzonder dat je zo ver de familie naam heb terug gevonden. In Nederland kwam namelijk de achternaam door Napoleon Bonaparte (vandaar dat je ook achternamen heb zoals poejes dat waren mensen die mocht hem niet zo) Napoleon Bonaparte leefde 1769-1821. Voordat Napoleon er was hadden we geen achternaam of familienaam dan was het de zoon van jan of de dochter van piet etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerken zijn pas doopregisters gaan bijhouden na het concilie van Trente (1545-1563) en natuurlijk zijn niet alle kerken daar onmiddellijk mee begonnen. Bovendien zijn er veel door brand- of waterschade verloren gegaan. Ook gingen gelovigen in die tijd soms naar illegale kerken.
Voor 1600 is er dus vaak weinig bewaard, alleen van rijke en invloedrijke families bestaan er soms nog bronnen zoals trouw- of koopakten. Verder kunnen er nog vermeldingen bij de krijgsmacht (leger of marine), gemeentebesturen of kerken voorkomen, maar dat wordt flink spitwerk vrees ik.

Misschien kunnen ze je bij een vereniging als de NGV nog tips geven:

http://www.ngv.nl/Aktueel/aktueel.php?frams=n&site=NGV