Hoe kan het dat je hoofdpijn krijgt van bv een geurkaars?

Als ik een geurkaars brandt of wierook krijg ik vaak hoofdpijn, wat doet die geur waardoor ik hoofdpijn krijg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil ik nu ook wel eens weten. Goeie vraag!

Het beste antwoord

Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

Ten eerste wordt in veel woningen te weinig geventileerd.
Daardoor is er slechts een beperkte hoeveelheid verse lucht aanwezig. De verbranding van de kaars onttrekt zuurstof uit de lucht. Je krijgt dan mogelijk te weinig verse lucht binnen, en dat kan zich uiten in hoofdpijn.

Ten tweede bevatte de meeste kaarsen paraffine. Dat is een mengsel van van giftige stoffen als benzeen, aceton, lood en kwik. Voor de geurkaars worden er ook nog een aantal synthetische ongezonde geurstoffen aan toegevoegd. Deze giftige cocktail adem je in bij het verbranden van de kaars en zeker als je daar gevoelig voor bent, kun je daar hoofdpijn van krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ten derde kun je ook MCS allergie hebben. Dat is overgevoeligheid voor geuren van bepaalde stoffen/chemicaliën.

Zie link.

http://www.mcs-allergie.info/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou tweede punt klopt niet. Paraffine zit inderdaad in de meeste kaarse maar het is een heel normaal alkaan (CH3(CH2)23CH3) en bevat geen giftige stoffen.
Geurstoffen kunnen echter wel ongezonde stoffen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De paraffine welke in kaarsen wordt gebruikt, bevat wel degelijk giftige, ja zelfs kankerverwekkende stoffen.

Andere antwoorden (1)

Hef kan zijn dat je sterk reageert op luchtjes, de ene persoon heeft daar meer last van dan de ander dat heeft ook met persoonlijke voorkeur te maken. Zo'n sterke geur kan nogal snel overheersen.