Kan iemand mij helpen, ik zit de hele dag aan mijn huiswerk terwijl het helemaal niet veel is. heb ik misschien een concentratieprobleem? iemand tips?

Ik zit in VWO3. Als ik thuis ben van school begin ik gelijk, om 6uur ga ik eten, van 8uur tot half 9 kijk ik even tv en dan ga ik weer verder. om 11uur ben ik dan pas klaar en ga ik doodmoe naar bed. in het weekend slaap ik uit anders ben ik echt veeel te moe. maar door de week ben ik net een lijk. ik heb nu bijna geen vrije tijd meer en ik wordt er nogal depri van. vorig jaar was het helemaal niet zo erg. ik wil echt niet naar een lager niveau. heb ik misschien een concentratieprobleem? heeft iemand tips voor me om me beter te concentreren? of om meer vrije tijd over te houden? ik hou dit echt niet langer meer vol.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (9)

Waarschijnlijk doe je het op de verkeerde manier. Is er geen huiswerkbegeleiding op je school?
Die is er echt niet alleen voord e minder slimmeren.
Of misschien kun je buiten school iemand vinden die je kan helpen. Bespreek het met je ouders, beter nu dan over een tijd zodat je echt achter gaat lopen.
Misschien heb je aan een paar begeleidingslessen van iemand al genoeg
anneliez
12 jaar geleden
Je zou wat meer afwisseling tussen je huiswerkuren kunnen doen weet je,want dat ontspant je geest en kun je je daarna weer beter concentreren.

sporten (ook al is t maasr een beetje) ontstant ook en is een goeie afleiding.

misschien ff wat leuks voor jezelf doen tussendoor? (bv. half uurtje gamen of ff lekker gedwoon chille met muziek ofzo?)

En gewoon alle belangrijke woorden ahw. in een soort * verkorte* stijl (dat heet gecomprimeert oid) opzetten?

Of gewoon ezelbruggetjes bedenken waardoor je de stof makkelijker onthoud,k?

hee,

succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat je je misschien te veel afleiden? ik merk bij mezelf dat ik erg afgeleid word door elektrische apparaten zoals Ipod Touch, computer, televisie, mobiel, etc. Als die binnen bereik liggen check ik na iedere som die ik maak mn mail, hyves, facebook en goeievraag. zo verlies je echt veel tijd. probeer de dingen die je afleiden, dus bijvoorbeeld je mobiel, ver weg te leggen of aan je ouders te geven. zo kun je in een keer al je huiswerk maken, en zul je sneller klaar zijn.
ook is het handig om op school veel te doen. Vaak is het zo dat wanneer een docent zegt dat je even wat voor jezelf mag gaan doen, iedereen meteen begint te kletsen, en huppatee, daar gaat weer tien minuten tijd. zet muziek op, tune iedereen uit, en maak alvast (een deel van) je huiswerk. als je dit iedere les doet, scheelt dat toch mooi een uur. ook voor tussenuren geldt dit. zonder je af door in de mediatheek te gaan zitten, of op een andere plek waar je je kunt concentreren, dan is je huiswerk zo gedaan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd in de mediatheek werken, ging altijd 10 keer efficienter dan thuis huiswerk maken...
Ik zou in ieder geval hulp zoeken (van familie, vrienden of een leraar waar je goed mee overweg kan), want zoals het zo klinkt ga je richting de burn-out, of depressie... En hou in gedachte dat, als het nodig is, een niveau lager beter voor je is dan een jaar niks meer kunnen, en weer op moeten krabbelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan visoliecapsules gaan slikken, die verbeteren oa het concentratievermogen, die van el mare zijn betaalbaar en goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is nog nooit bewezen dat dit werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de neuroloog van mijn zoon adviseerde het, mijn zoon heeft er veel baat bij gehad, dus dat is voor mij voldoende bewijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is wel bewezen zie: www.springfieldnutra.com/newsitem.php?id=47&rubriek=400
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de site van een verkoper ja.
Geloof me, het is NIET wetenschappelijk bewezen.
ik zou hulp zoeken van familie en klasgenoten

het huiswerk van vakken waarbij huiswerk overslaan 'haalbaar' is (makkelijke lerare, b.v.).

Van verschillende vakken een beetje maken

Voor je begint een tijdsschema maken van hoeveel tijd je spendeert aan iets en dan die tijd namaken.

Tijdens de lessen alvast veel werk doen

in de weekenden achterstallig huiswerk inhalen

Praten met je mentor

en, neem deze tip van me aan: Als je het derde jaar hebt gehad, heb je het ergste gehad.

Je geeft concentratie de schuld... komt het misschien ook niet een beetje omdat je op school te weinig doet?

Moet je ver fietsen naar huis? Want pak dan dat uurtje, of halfuurtje om bij te komen en dan stampen maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je hulp, hier kan ik denk ik wel wat mee. Als we tijd krijgen in de les voor huiswerk, doe ik dat vrijwel altijd. Ik fiets een half uur/3 kwartier naar huis.
ik moet eerlijk zeggen dat toen ik (tig jaar geleden) op het vwo zat, was het niet anders, ik had de hoop dat ze het nu beter hadden georganiseerd, helaas.

Wat ik je kan aanraden is de 80-20 regel.

In 20 % van de tijd maak je (dat geldt echt voor ALLES) 80% van het werk en daarna spendeer je nog 4x zoveel tijd om die laatste 20% af te ronden.

Als je daar eens goed naar kijkt, kun je mogelijk ENORM besparen. Je maakt eerst alles tot 80% (daar zou je in theorie in 20% van de tijd mee klaar moeten zijn, dus nog voor het eten).

Dan stel je daarna gewoon voor jezelf: ik heb maximaal tot bijv 9 uur en dan moet je gewoon kiezen wat je nog kunt doen, niet alles dus, MAAR mogelijk is het dan toch voldoende wat je eraan hebt gedaan.

Maar het blijft moeilijk, zoals gezegd, toen ik die leeftijd had zat ik ook gewoon de hele avond te zwoegen, maar nu doe ik dat echt niet meer, ik kan veel beter inschatten wat "goed genoeg" is en dan laat ik die uren om het te verfraaien lekker zitten (meestal)

Toegevoegd na 16 uur:
Wat ik met die 80-20 regel eigenlijk probeer te zeggen is dat je moet uitzoeken WAAR precies je de meeste tijd kwijt bent EN wat dan het minste oplevert. En daar dan wat minder tijd in stoppen.

als je kritisch kijkt moet je dat kunnen vinden, er zijn vast taken die je doet waar je tevreden over bent, als je die klaar hebt, heb je het gevoel dat je "lekker bent opgeschoten" en andere waarvan je denkt: ik zit al een uur en heb nog niks gedaan.

Die laatste moet dus anders
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry maar van dat 80-20 daar snap ik echt niks van. :$
amigo
12 jaar geleden
idee werkt als volgt: Stel je moet een opstel schrijven van 2 kantjes met een inleiding en een conclusie. Dan begin je, maar de inleiding sla je even over want dat is zo lastig. opeens vlot het schrijven best goed en na een uur het je gewoon ruim 1,5 kantje klaar. Feitelijk ben je er dan bijna maar als je pech hebt doe je dan nog 3 or 4 uur (onderwijl uit het raam starend) om die paar zinnen inleiding in conclusie te componeren want die wegen (lijkt het) veel zwaarder en je wilt het helemaal goed afronden etc. Dus over 1,5 kantje doe je 1 uur en over het laatste halve kantje doe je vervolgens 3 uur. Heb je ooit een muur geschilderd? werkt vaak ook zo, het grote geheel kwast je zo weg maar dan die laatste randjes afwerken, uren kost dat (en eigenlijk zou je dat andersom moeten doen)
Ik zou eerst eens beginnen met elk uur een pauze inlassen: even wat anders doen, loop naar de keuken om thee te zetten of een appel te eten, loop even de tuin in of het balkon op of iets dergelijks. Dan weer een uurtje verder enzovoorts.
Probeer tevoren een beetje te plannen: waar heb je het meeste tijd voor nodig? Begin daarmee, en doe daarna hetgene dat je snelst denkt te kunnen doen.

Ik zou gezien je moeheid toch ook wat eerder naar bed gaan, al is het maar een half uur. De hele week laat naar bed gaan en dan uitslapen in het weekend is een garantie om je brak te voelen. Probeer dus in het weekend ook een beetje bijtijds op te staan.

Lukt het niet, vraag dan advies aan je mentor, die heeft misschien nog goeie tips.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor mij goed werkte was eerst kijken of er ergens tijd te winnen valt en dan liever 3 x 10 minuten studeren dan een half uur, dan blijft alles beter hangen als je hoofd de kans krijgt de info te laten zakken.