het klinkt een beetje vies..... maar ik heb enorme diaree (lees beschrijving)

Hallo! K voelde me vandaag niet zo lekker... Met heel veel pijn aan mijn dikke darm (meer en deels aan t einde) en toen k moest poepen kwam er gwn een soort milkshake uit... Zo erg was het ik moet om t half uur naar t toilet. Ik zelf heb nog nooit zo'n erge diaree gehad vandaar de vraag... Weet er iemand wat ik moet doen om het te laten stoppen?

En sorry voor de vieze praat :/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Zolang het nog 'milkshake' is en geen bruin water is er nog niet zo heel veel aan de hand. het heeft dus nog wat substantie.

Belangrijker is in hoeverre je buikpijn hebt, hoe beroerd je je voelt, of je ook moet overgeven en of je nog iets binnenhoudt. Meestal is het binnen 1-2 dagen over.

ECHTE diarree is het eigenlijk pas als je het ook niet meer kunt ophouden, en met zekere regelmaat de WCniet haalt. Wat jij beschrijft (elk half uur naar de WC moeten en dat gewoon halen) is gewoon 'aan de dunne', en dat overkomt ons allemaal wel eens. Lastig, maar niet levensbedreigend.

Als je nog wat binnenhoudt, zou je kunnen kiezen voor voedingsmiddelen die een beetje stoppen (banaan, bessebsap, rijstewater), maar belangrijker is dat je blijft drinkenen daarbij genoeg suiker en zout binnenkrijgt.
Dat kan door (dure) ORS aan te schaffen, maar ook door wat frisdrank of ranja en bouillon af te wisselen.
Wil je echt dat je darmen een beetje stilgelegd worden omdat je bijvoorbeeld nog ergens heen moet, dan kun je overwegen bij de apotheek Loperamide te (laten) halen. Dat werkt HEEL snel, maar is wel een paardenmiddel dat je niet langdurig moet gebruiken. Maar een dagje kan best.

Met of zonder medicijnen, zo'n 'gewone' diarree is in de regel binnen drie dagen over. Zoniet, dan toch even er mee naar de dokter, want dan kan het iets hardnekkigers / vervelenders zijn dan een milde voedselvergiftiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

bel de huisarts even, als je daar morgen pas terecht kan kun je iemand diarreeremmer laten halen, denk er ook aan dat je veel drinkt om uitdroging te voorkomen, bouillon is heel goed, vul je ook je zouten aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is dunne ontlasting een teken dat er iets uit moet wat niet helemaal goed zit. Als het niet langer dan een dag duurt zou ik het niet proberen te stoppen.
Wat je wel kan doen is licht voedsel met veel vezels eten, en genoeg water drinken zodat het vochtgehalte in je lichaam mooi op peil blijft.
Beterschap! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vezels zou ik niet nemen, laat je darmen even een paar dagen tot rust komen, door veel vezels te eten zet je ze extra aan het werk.
Ten eerste bel je huisarts even. Ik weet dat buikgriep weer heerst op het moment maar het kan ook bv. voedselvergiftiging zijn. Als je Norrit in huis hebt kun je dit innemen. Ook Imodium helpt heel goed. Misschien kan iemand dit voor je halen?
In de tussentijd veel water drinken, anders droog je uit en gebruik geen thee, koffie, cola, zuivel, alcohol en vet of gekruid eten. Dit werkt namelijk laxerend.
Na maximaal 48 uur zou de diarree over moeten zijn zo niet bel dan direct je huisarts!
Ook als er bloed of slijm in de ontlasting zit.

Heel veel beterschap!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Imodium of norit helpt tegen diaree

Toegevoegd na 47 seconden:
Kun je bij de drogist krijgen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem juist wel cola. Liefst zonder prik. Helpt de bacteriën te doden. Zelfs onze huisarts raad dat aan! Beterschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cola helpt absoluut niet om bacteriën te doden, het kan het zelfs verergeren ( http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-helpt-cola-als-je-diaree-hebt )
Cola word soms toch aangeraden omdat het er voor zorgt dat er snel suikers in je bloed worden opgenomen waardoor je je weer even opgepept voelt. Dokters raden dit wel eens aan als iemand zich, bijvoorbeeld door diarree, heel slap voelt.
Eet bananen, deze stoppen en ook droge beschuit omdat je dit goed kan binnen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder maakte altijd een beschuitje klaar met geraspte appel, klein beetje suiker erover strooien en wat kaneel... Lekker, gezond en werkt effectief tegen diarree!