Hoe noem je de pysische ziekte waar iemand verslaafd in aan macht?

De pysische stoornis waarin iemand verslaafd in aan macht, mensen commanderen en aan het lijntje houden en een machtsverhouding uitoefenen?

Toegevoegd na 40 seconden:
*is

Toegevoegd na 41 seconden:
*is

Toegevoegd na 43 seconden:
*is

Toegevoegd na 44 seconden:
*is

Toegevoegd na 46 seconden:
*is

Toegevoegd na 46 seconden:
*is

Toegevoegd na 46 seconden:
*is

Toegevoegd na 48 seconden:
*is

Toegevoegd na 48 seconden:
*is

Toegevoegd na 48 seconden:
*is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zei je : is??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 'is' heb je verbeterd, nu dat pysische nog.

Het beste antwoord

Narcistische persoonlijkheidsstoornis

Kenmerkend voor mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis is een groot gevoel van eigenwaarde. Zij vinden zichzelf bijzonder en belangrijk en verwachten van anderen dat dezen hen met speciale aandacht behandelen. Deze zelfoverschatting lijkt samen te hangen met een snel gekrenkt ego. Patiënten kunnen dan ook makkelijk depressief worden. Relatieproblemen en problemen op het werk komen veel voor als gevolg van hun stoornis. Dat levert stress op waar zij vervolgens slecht tegen bestand zijn. De narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft niet de neiging om met het klimmen der jaren minder te worden. Ouder worden is op zich al een krenking van het zelfbeeld. Midlifecrisis komt dan ook veelvuldig voor.

Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn ambitieus en belust op roem en fortuin. Zij pochen over hun eigen prestaties, dromen van succes en denken dat ze uniek zijn, waardoor zij alleen begrepen kunnen worden door mensen die zelf ook bijzonder zijn. Zij willen graag bewonderd en op hun wenken bediend worden. Ook zijn zij vaak jaloers of denken juist dat anderen jaloers zijn op hen. Zij worden arrogant en hooghartig gevonden.
Strijd en woede zijn belangrijke bestanddelen in het leven van mensen met deze aandoening. Alles moet gebeuren op de manier zoals zij dat willen en ze kunnen razend worden als iemand daarop iets aan te merken heeft. De kwetsbaarheid van het zelfgevoel komt enerzijds tot uitdrukking in grote behoefte aan bewondering en anderzijds in de grote woede waarmee zij kunnen reageren op een belediging of veronachtzaming.
Relaties met andere mensen verlopen vaak moeizaam. Patiënten halen zich ook gemakkelijk de woede van anderen op de hals doordat zij zich niet aan algemene normen en waarden houden. Zij spannen mensen voor hun karretje en buiten hen zelfs uit. Regels zijn er alleen voor anderen, lijken zij te denken.
Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis tonen weinig begrip en zullen zich vooral met anderen bezighouden om er zelf beter van te worden. Het vermogen om zich in te leven in andermans gevoelens is beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik denk megalomanie.
Rieneke1
12 jaar geleden
Hoogmoedswaanzin.
12 jaar geleden
Kan ook zijn: een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan sprake van van de narcistische persoonlijkheidsstoornis. Nogal wat leiders in bedrijven hebben dit, ook veel politici.
Vroeger dacht men, dat deze mensen nuttig waren voor het bedrijf; maar daar komen steeds meer onderzoekers op terug.

Omgaan met een narcistisch baas is lastig, maar als je van 'hem vreet', dan is het aan jou om met dit gedrag om te gaan.

Heb je een narcistische partner, dan is dat zeker ook een hele uitdaging. Het is erg verstandig je in deze materie te verdiepen, en uiteindelijk voor jezelf te kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n stoornis kan je met een Nederlands woord machtswellust noemen.