Daar is bij mijn weten geen enkele wetenschappelijke aanwijzing voor. De belangrijkste neveneffecten van antibiotica zijn diarree, allergieën en resistentie. Tetracyclinen kunnen de botopbouw tegengaan, chinolonen (Avelox, Ciproxin, Noroxin) kunnen stuiptrekkingen veroorzaken en door sulfonamiden kan nierschade ontstaan. Ontregeling van de hormoonhuishouding zie ik nergens genoemd worden, niet in het Farmacotherapeutisch Kompas en ook niet bij andere belangrijke informatiebronnen over antibiotica.

Dat sommige soorten antibiotica de werking van de anticonceptiepil onbetrouwbaar kan maken betekent niet dat antibiotica je natuurlijke hormoonhuishouding ontregelen. Desinfecterende middelen, waarover een van de antwoorden hierboven gaat, zijn geen antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de VS zijn zeep, shampoos en andere huishoudelijke producten met antibiotica al doodgewoon, hier zijn ze in opkomst. Onderzoekers van de University of California at Davis hebben echter ontdekt dat het antibioticum in die producten de hormoonhuishouding kan ontregelen
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik me niet heel sterk vergis gaat dat artikel over een desinfecterend chemisch middel. Antibiotica zijn organische middelen.
In principe wel. Een "bekend" voorbeeld is dat bij gebruik van antibiotica de PIL mogelijk onbetrouwbaar wordt
amigo
12 jaar geleden
ik kreeg zelfs een brief mee bij de apotheek dat de antibiotica invloed heeft op de werking van de pil. je kunt er een extra bloeding van krijgen en er word aangeraden om condooms te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Invloed op de werking van de ac-pil is iets anders dan ontregelen van je hormoonhuishouding.