Waarom worden mensen vaak vrolijk van goed weer en/of depri van slecht weer?

Regen is toch helemaal niet erg? En vrolijkheid zou toch rationeel gezien meer samen moeten hangen met of er iets leuks in je leven gebeurd is of staat te gebeuren? Of dat je goed geslapen hebt of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zie onderstaand artikel

Het weer heeft gemiddeld nauwelijks invloed op het humeur. Wel bestaan er flinke verschillen tussen mensen: sommige worden wel somber van regen of te weinig zonlicht, terwijl anderen er juist opgewekt van worden. Dat schrijft een pschychologenteam uit Schotland, Duitsland en Nederland in het oktobernummer van Emotion. Ruim 1200 Duitser werd
een maand lang vrijwel dagelijks gevraagd hoe ze zich voelden. De antwoorden koppelden de onderzoekers aan gegevens van de meteorologische dienst. Onder geen van de weersomstandigheden voelde iedereen zich gemiddeld beter. Wel waren mensen minder moe naarmate de zon minder scheen. Het idee dat mensen vrolijk zouden worden van mooi, zonnig weer klopt dus niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Men noemt dat GOED weer en SLECHT weer en mensen tenderen alles op zichzelf te betrekken, dus dan voelt dat wat men zegt over het weer, dus goed of slecht, ook op zichzelf, vandaar...

Ratio is niet altijd bepalend voor het humeur voor een mens... Sentiment is niet rationeel, maar bepaalt wel heel degelijk het gemoed...

Met het verkeerde been uit het bed stappen, daar kunnen mensen tot aan dat ze weer in bed stappen last van hebben, vergis je niet...

Ratio is niet het hoogste bepalende in een mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vraag was dus waarom mensen neerslachtig worden van regen, en/of vrolijk van zon.
Ik zie nergens een antwoord.
-1
Ik kan heel blij worden van lekker uitwaaien in een zuidwester aan het strand hoor, ook als het daarbij een beetje miezert. Maar als ik naar een belangrijke afspraak moet en ik moet een kilometer sjouwen vanaf de parkeerplaats naar de klant in de stromende regen, dan kan ik gruwelijk sjagrijnig worden.

En wat is er makkelijker dan zeiken over het weer, er is hier in dit land zo veel variatie, dan heb je altijd een actueel onderwerp. Het is hier ook nooit goed, warm is meteen weer te warm, koud is gelijk weer alle spoorbomen vastgevroren en blaadjes op de rails. Kortom, juist doordat het hier zo altijd van alles wat is, is men nergens op ingesteld en is het altijd een onderwerp.

Ook als de zon schijnt is het speciaal in dit land, er blijft altijd die gedachte aan de vorige dag, vorige week of vorig jaar dat de vakantie verprutst werd door die zeikende regen. Dus kun je wel lekker vrolijk zijn op een mooie dag.

In Spanje kijken ze je echt gek aan wanneer je elke dag gaat zeggen "goh wat een mooi weer vandaag". Daar worden mensen ook niet depri van een dagje regen, want morgen of uiterlijk overmorgen is het weer normaal zonnig. Hier kun je bij de eerste bui al denken dat het nog wel eens 5 weken kan gaan duren en je daarna ook nog eens vorst gaat krijgen, en dan daarnaa weer zo'n kloteperiode met regen.. en pas weet ik wanneer weer een keer een mooie dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het vooral met kleur te maken. Als de zon schijnt, zie je meer kleuren en kleuren beinvloeden weer je gemoedsrust. Het is in ieder geval aangetoond dat felle kleuren je op de een of andere manier een 'oppepper' kunnen geven, afhankelijk van de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de zon schijnt maak je Vitamine D aan. Wat o.a. invloed heeft op je goede humeur. Er zijn op dit moment verschillende onderzoeken bezig n naar de assiociatie van vitamine D met echte depressie. En het vermoeden bestaat dat Vitamine belangrijker hierin is als altijd gedacht is.
Tot zover de wetenschappelijke kant.
Van slecht weer worden mensen ook depri omdat ze nat worden voor een belanrijke afspraak. Of zich verkeerd gekleed hebben om de koude wind aan te kunnen.
Alles ziet er ook al gauw vrolijker uit wanneer de zon schijnt. Mensen lachen sneller wat besmettelijk is, waardoor anderen mensen weer gaan lachen en zich beter gaan voelen.
Soort van vicieuze cirkel beinvloed door het weer.

Zelf kan ik ook behoorlijk chagerijning worden van zo'n grauwe grijze dag. Met regen en al.
Maar wanneer ik vrij ben en nergens naartoe moet. Kan ik er echt van genieten. Heerlijk uitwaaien op het strand tijdens een goede storm. Of juist genieten van het getik van regen op de ruiten. En de volgende ochtende de frisse lucht die veel beter ruikt na een goede regenbui.

Dus ook de het goed/slecht voelen naar gelang van het weer is sterk afhanlijk van je instelling van die dag. En eigenlijk maar een klein beetje wetenschappelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben een koukleum van heb-ik-jou-daar, en beschik niet over een auto.
als ik huiverend door de koude regen moet, met m'n haar plat op m'n hoofd en niets ziend door de natte bril, nee daar fleur ik niet van op.
als het zonnetje lekker schijnt, en ik kan heerlijk flaneren in een leuk bloesje, ja daar wordt ik vrolijk van.
plus ik ben niet de enige, je ziet dat andere mensen er ook vrolijk van worden, en zo steek je elkaar aan.
Rieneke1