Ik ben heel erg klein , zou iemand kunnen zeggen of dit om een medische aandoening gaat of zit het gewoon in de genen? Ik ben 160 en 15 jaar weeg45k

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vind het wel meevallen, misschien zijn je ouders ook wat kleiner? Zelf ben ik 161 en toen ik 15 was woog ik ook rond de 45 kg. Mijn ouders zijn beide rond de 165 dus niet echt groot.

Dat is geen medische aandoening hoor! Een vriendin van mij is 14 en ook 160 en de schoolarts zegt dat ze niet meer groeit.voor de rest is ze gewoon gezond enzo

ik weet niet of je een jongen of meisje bent, maar bij jongens komt de groeispurt later, mijn zoon was toen hij 15 was ongeveer 1.50 meter en nu op zijn 19e bijna 2.00 meter, voor een meisje is 1.60 meter ook niet echt klein en je kan dan ook nog groeien.

Day is erfelijjk, ik heb het ook, mr ik ben te vroeg geboren. 160 14jaar en45kilo :p nix om je zorgen over te maken

Dat maakt niets uit waaeschijnlijk ga je mog flink groeien. Ik ben nu 15.5 ofzo en ben 167 en weef ook iets van 45 kg kweet niet precies. Maar ik groei nu heel erg. Dus als he een klein beetje hetzelfde als mij heb ga je groeien ongeveer als je 16 bent of eind 15

Een vriendin van mij is nog kleiner dan jou, die is 1.54 of zo, en die is ook 15, dus jij kan er geen medische aandoening van krijgen. Je groeit nog door tot ongeveer je 20e, dus je groeit nog wel een paar cm. Ik ben 1.71 en ben 15, ik ben wel de langste van de klas gek genoeg.. In ieder geval, de meeste worden niet veel langer dan hun ouders. Je kan in 1 keer ineens heel hard groeien, ik weet niet of je dit al gehad heb? Ik ken zat mensen die 15 zijn en rond de 1.60 zitten hoor, dus zo gekke lengte heb je helemaal niet voor een 15 jarige ;)!

Bronnen:
M'n eigen hersens :3

Het zit soms voor een deel in de genen, soms voor een deel in de prenatale groei (dus in de baarmoeder) en voor een deel in de groei na je geboorte. Als je 15 bent en je bent al ongesteld geweest, wordt je waarschijnlijk ook niet langer. Als je de lengte van je vader en je moeder optelt, door twee deelt en er tien centimeter van aftrekt, krijg je globaal je eigen te verwachten lengte. Door 1001 factoren echter, kun je net even langer of korter worden dan dat - mits er geen sprake is van een groeistoornis. Een groeistoornis kun je vaak al jong opsporen, met name doordat de lichaamsverhoudingen scheef gaan lopen : korte benen, kromme rug....Als nooit iemand iets is opgevallen, zit het er dik in dat je geen groeistoornis hebt. Mijn dochter van bijna 16 is inmiddels 1.58 en ook rond dat gewicht, en die zal nooit langer worden. Bij haar is het een kwestie van dysmaturiteit en prematuriteit (klein voor de duur van de zwangerschap ; ze is geboren met 31 weken en woog toen 1 kilo, terwijl normaal met 31 weken een kind al 1.7 kilo mag wegen). Na de geboorte heeft ze heel lang (eigenlijk tot de dag van vandaag) HEEL slecht gegeten, dus echte inhaalgroei heeft ze nooit gehad. Maar ze is goed geproportioneerd, en dus gewoon een variatie op het gemiddelde. Klein maar fijn, zullen we maar zeggen. Overigens valt ze tussen haar vriendinnen en nichtjes (even oud en inmiddels tegen de 1.75) VEEL meer op dan bijvoorbeeld in haar klas, waar meer kleinere meisjes zijn, vaak van buitenlandse kom-af. Extreem klein is 1.60 zeer zeker niet. Het is geen medische aandoening, maar het hoeft dus ook niet in de genen te zitten. Het enige dat je zeker weet, is dat je er geen enkele invloed (meer) op kunt uitoefenen. Dat zou alleen het geval zijn als je heel jong begint met dagelijsk groeihormonen spuiten - maar eerlijk is eerlijk, de meeste kinderen worden daar niet per definitie mooier van. Toegevoegd na 2 minuten: Mijn antwoord geldt trouwens voor een meisje ; ik kan aan je profiel niet zien of je een meisje of een jongen bent. Als je een jongen bent zit je nog vroeg in de puberteit en kun je nog een groeispurt maken, en zul je nog 10 tot 20 centimeter gemiddeld kunnen groeien. Je moet dan bij het gemiddelde van je ouders 10 cm optellen om je vermoedelijke maximale groeipotentieel te berekenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100