Waarom kreeg ik tijdens het hoesten nadat ik mij verslikt had een schok in mijn schouders en nek?

Ik zat achter het stuur en verslikte me in een broodkruimel. Daarbij moest ik zo hoesten dat er drinken van vlak daarvoor terug naar buiten kwam. Omdat ik achter het stuur in de auto zat moest ik mezelf dwingen dat drinken weer af te slikken, opdat ik het niet uitspuwde. Tijdens het hoesten kreeg ik toen een schok in mijn nek en schouders die behoorlijk pijn deed. Ik vond het een eng gevoel en vraag mij af hoe die schok gebeurde/ontstond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik heb dat ook wel eens gehad. Het voelt inderdaad als een schok. Waarschijnlijk voelde je het ook in je achterhoofd.

Doordat je je spieren van nek en schouders onverwacht aanspant vanuit een ontspannen toestand.

De aanspanning deed je niet bewust, het was een reflex op het hoesten. Door zo'n reflex kan er even een zenuw in de knel raken. Het kan erg pijnlijk zijn, maar soms doet het ook geen pijn, dan voelt het als een electrische schok.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het voelt dan ook net alsof alles samentrekt (je nek en schouders). Dit komt doordat het lichaam zo onverwacht reageerde vanuit een ontspannen toestand.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is verder niet gevaarlijk hoor.