Waar moet ik op letten bij aanschaf van een bril?

It's time, ik kan het niet meer langer uitstellen helaas dus ik moet een bril. Voorlopig alleen voor lezen, tv kijken en autorijden. Ik zie er best wel tegenop want ik heb zelfs nog nooit een zonnebril kunnen kopen die mij niet irriteerde op de neus of oren.

Vandaag ga ik een montuur uitzoeken. Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten, behalve dat ie mij goed staat? ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Rieneke1
14 jaar geleden
geen tips, ik vind het zelf altijd een enorme crime om een montuur uit te zoeken.
succes ermee, en neem iemand mee, twee zien meer dan een!

Het beste antwoord

Neem rustig de tijd om een montuur uit te zoeken dat je goed staat. Neem desnoods iemand mee om te kijken. Vaak is de eerste indruk het belangrijkste. Heb je kleine kinderen (die veel de bril van de neus trekken), dan zijn scharnierende pootjes ook wel handig.

Belangrijker is om je niet allerlei onnodige en overbodige extraatjes aan te laten smeren. Een eenvoudige bril voor veraf moet een basis ontspiegeling hebben, maar verder is het allemaal alleen maar geldklopperij. En niet alleen bij goedkope brillenzaken ! Superontspiegeling, krasvaste lagen, meekleurende glazen (ramp!!), allemaal onzin, Gewoon een basis ontspiegeling en verder niks. Kun je nog eens vaker een brilletje uitzoeken.

Oh, en tenzij je HEEL erg netjes bent en je bril 100 % van de tijd op hebt : neem GEEN kunststof glazen !! Dat lijkt wel mooi, maar hoe voorzichtig je ook bent, het gaat altijd krassen. Dat betekent helaas wel dat veel leuke 'halve'monturen afvallen. Maar ik ben er één keer ingetrapt, en er mooi op teruggekomen.

Ik heb trouwens ook al ruim 20 jaar een bril en kon daarvoor (en nu nog niet) geen zonnebril verdragen. Een echte bril is echter heel wat anders. Niet alleen gaat er letterlijk een ' wereld voor je open' , althans, bij mij, plus mijn dagelijkse hoofdpijn was weg, ze zitten ook gewoon beter en worden op maat afgesteld. Een goede opticien verkoopt je ook beslist geen te strakke of te zware bril. Het zal je meevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kunststof glazen zijn inmiddels een heel stuk verbeterd, is mijn ervaring. Ik mishandel mijn brillen behoorlijk, maar ze zijn allemaal krasvrij. Met kunststof glazen. Ik moet zeggen dat ik de eerste keer ook behoorlijk mijn twijfels had, ik had het krassen namelijk jaren eerder bij mijn vader gezien. Maar het halve montuur was zo leuk, en ik koop brillen die betaalbaar genoeg zijn dat je nog eens een gok kan wagen. En dat is me alleszins bevallen, de bewuste eerste bril met kunststof glazen gaat al vijf jaar krasvrij mee.

Andere antwoorden (8)

Je went er aan... Dat is zeker...

De juiste sterkte, maar daar twijfel ik niet aan, hoef ik niet te zeggen... De vorm dat is persoonlijke voorkeur, dus daar hoef ik ook al niets op te zeggen... De prijs dat doe je zelf al zo goedkoop mogelijk, dus dat hoef ik ook al niet te zeggen... Dat de bril comfortabel moet zitten, dat haalde je zelf al aan, dus ook al geen reden om te antwoorden...

Kom op tijd bij de brillenwinkel anders is die gesloten en dan gaat het hele verhaal niet door, dus voor 18:00 uur daar zijn (of 19:00 uur, dus kijk goed naar de sluitingstijd van de opticien op internet)... Het is toch fijn als je iemand advies kunt geven, bij deze dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Een vrouw gaat zowiezo niet om 6 uur boodschappen doen als ze iets echt moet uitzoeken.Ze gaat de stad in,kijkt etalages en waar ze leuke brillen ziet en het niet te druk is, gaat ze naar binnen.Hoeft ze ook niet op internet te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je het over een vrouw, daar weet ik dan weer niets van... Dank je voor de tip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt geen bril, merk ik wel ;-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor die heb ik wel sinds een jaar...
Ga naar een goede opticien.Pas net zolang tot hij lekker aanvoelt en zeker niet te zwaar is.De titanium monturen zijn lekker licht,soepel en modieus.Hij mag niet knellen op de neusvleugels maar ook niet afglijden.Kortom ,je moet hem niet echt voelen.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh...er zijn hele hele goeie goedkoper opticiens hoor. Hans Anders en Specsavers ben ik ook geen fan fan, maar Fielman is echt super. En voor zover ik weet zit die in de hele regio...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knellen of afglijden corrigeert de opticien nadat de glazen erin zijn gezet. Het zou zonde zijn om een showmontuur dat goed staat niet te nemen omdat het afglijdt, daar wordt later alsnog wat aan gedaan.
Wanneer je bij een goede opticiën komt dan heb je daar keus en advies genoeg. Eerst proberen in de winkel welke prettig zit en dan pas aanschaffen. En doe jezelf een plezier. Ga niet lopen zeuren over het feit dat een bril een paar euro duurder is dan dat je had begroot. Het merendeel krijg je toch terug van je verzekering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Of om de twee jaar,zoals bij mij. Maar het is waar.Je moet voor een goede bril veel bijbetalen.Zit een bril eigenlijk in de basisverzekering of is het bij de aanvullende?Die heb je ook vaak in verschillende premies,de goedkoopste heeft misschien nog niet eens brilvergoeding.
Rieneke1
14 jaar geleden
idd hufkes!
al mag ik er eens in de twee jaar een uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al 9 jaar een bril nodig. Maar overigens nooit gebruik gemaakt van die mogelijkheid. Maar het gaat hier om een eerste aanschaf en dan geld deze regel wel... Even los hiervan draag ik al ruim 2 jaar weeklenzen (zondag in en zaterdag uit) omdat dit vele malen gemakkelijker is in mijn branche... En hier komt bij dat ik 4 opticiëns in mijn klantenbestand heb zitten die dit overigens erg uitgebreid op een poster achter het raam vermelden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bril zit NIET in het basispakket, daar moet je je extra voor verzekeren, en dat is veel duurder dan gewoon elke twee, drie jaar en eenvoudige, goedkope bril zelf uitzoeken bij een goede, goekope opticien. Van dure brillen krijg je trouwens ook maar een deel vergoed. En met een heel eenvoudige afwijking ook maar heel weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, over het algemeen is, tenzij je allerlei andere dingen uit dat specifieke aanvullende pakket toch al graag zou willen (ik hoef geen acupunctuur), de premie hoger dan het bedrag dat je voor een bril zou betalen.
Let erop dat je niet de volgende dag naar de kapper gaat voor een pony... je bril hangt heel erg samen met de stijl van je haar. Verder kan ik je geruststellen dat het altijd went, zolang je hem niet te vaak op en af zet. Let er ook op dat de steuntjes bij je neus niet te klein zijn: hoe kleiner ze zijn, hoe sneller er putten in je neus achterblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gaan er dus van uit dat je inmiddels al een oogmeting hebt laten doen.
Belangrijk daarbij :
Denk er wel om dat de uitslag niet ouder dan twee jaar mag zijn. Laat anders een nieuwe oogmeting doen bij een geregistreerde oogarts of opticien.
Wat moet het brilrecept bevatten?
De Sterkte aangegeven met S
Eventuele cylinder aangegeven met C
Eventuele as richting
Eventuele additie in geval van een Varilux bril
De PD (pupilafstand)

Verder;
Je weet zeker dat je geen lenzen wilt.
Je weet dat je niet allergisch bent voor bepaalde stoffen die mogelijk in het montuur voorkomen.
Je kunt niet volstaan met een "simpele"leesbril ,die je in verschillende sterktes bij diverse adressen voor weinig geld kunt kopen.
Je hebt gecheckt bij jouw ziektekosten verzekering of zij bepaalde voorwaarden stellen bij vergoeding en/of kortingen bieden bij bepaalde brilwinkels.
Je wist dat je ook op internet het tijdrovende brilpassen kunt uitproberen en zelfs bestellen en proefdragen,sommige met niet goed geld terug garantie.

Ga je dan naar de "brillenwinkel" kies dan een tijdstip dat het (nog)niet erg druk is dan kun je in alle rust jouw keuze maken.(op de site van Brilerbij.nl;krijg je hulp in montuurkeuze)

Succes!

al@din HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bemoedigende woorden: gewone zonnebrillen zitten bij veel mensen veel vervelender dan brillen van de opticien. De opticien past het montuur namelijk voor je aan, bij de neus en de oren, zodat het juist niet irriteert.

Zeker de eerste keer is het misschien lastig voor je om in te schatten of de manier waarop de opticien aan het montuur heeft gebogen, echt ook goed zit voor lange termijn. Mocht je er na een paar uur, dagen of weken dragen toch nog last van krijgen, vrees niet: iedere opticien vindt het volkomen normaal als je even langskomt om je montuur beter te laten buigen.

En met 'iedere opticien' bedoel ik zelfs de opticien waar je niet je bril hebt gekocht. Als je in een andere stad bent, hoef je dus niet te wachten voor je er wat aan laat doen. Hetzelfde geldt voor neusvleugeltjes strakker zetten, schroefjes aandraaien of vervangen etc. Een bril moet gewoon goed zitten, en bij iedere opticien is dat deel van de normale gratis service.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alvorens u een montuur en glazen kunt uitzoeken is het belangrijk om te weten welke sterkte de glazen gaan krijgen. Uw opticien kan dit vaststellen door middel van een oogmeting. Op basis hiervan kunt u het montuur en het beste type glazen uitzoeken. Uw opticien geeft u graag advies over de nieuwste modetrends op het gebied van monturen en de juiste glazen.
Ook uw levensstijl en behoefte spelen een belangrijke rol bij het uitzoeken van een bril.
Gaat u de bril alleen gebruiken voor het lezen (de bril wordt dan veel op en af gezet) dan is een montuur met een verend scharnier en glazen die minder breukgevoelig en extra hard zijn zeer belangrijk.
Zo is het ene materiaal slagvaster dan het andere en is de ene ontspiegeling krasbestendiger dan de andere. Het is ook mogelijk om uw ogen standaard te beschermen tegen het schadelijke UV-licht. Dit kan door een meekleurende laag op de glazen te laten aanbrengen, zo hebt u altijd een zonnebril bij u en wordt ondertussen de veroudering van uw ogen tegengegaan.

Belangrijk om te weten is, hoe groter het montuur des te dikker de glazen gaan worden. Gelukkig wordt hier met het glasmateriaal of -ontwerp al rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb sinds 1 jaar ook een bril voor in de auto, en tv kijken. ik ben er aleen niet zo super zuinig op, en heb een heel fragiel montuurtje waar regelmatig de schroefjes van strak gedraaid moeten worden. dus als je bent net zoals ik, dan kun je beter een degelijke bril gaan halen.

Als je wat onzeker bent op feestjes met een bril, kun je daarlangs nog daglenzen aanschaffen. lijkt duur maar je krijgt toch om de 2 jaar geloof ik een deel terug van de ziektekostenverzekering. (cz groep tenminste wel).

succes!!, en het is voor jou meer wennen aan een bril, als een ander moet wennen aan jou uiterlijk met bril, dus dat valt reuze mee.