Wat kun je het beste doen om niet aan te komen tijdens het stoppen met roken?

Ik wil graag stoppen met roken. Maar ik ben erg bang om aan te komen, omdat je stofwisseling langzamer wordt wanneer je stopt.
Een kennis van mij heeft het roken als het ware vervangen door sporten. Maar is toch nog 20 kilo aangekomen! Hier ben ik dus heel bang voor.
Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
"Wat kun je het beste doen tegen muggensteken wanneer ik de wilde ratten uit mijn slaapkamer verwijder?" "Ik wil graag de wilde ratten uit mijn slaapkamer verwijderen, want die bijten mij regelmatig, en daar krijg ik ernstige ziektes van. Maar er zitten ook muggen op de slaapkamer. Nu prikken de muggen liever die ratten dan mij. Maar ik ben bang dat ze mij gaan prikken wanneer de ratten er niet meer zijn, en dan krijg ik muggenbulten. Hier ben ik dus heel bang voor. Iemand tips?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt géén 20 kilo aan puur door te stoppen met roken.

Het beste antwoord

Gewichtstoename door stoppen met roken is gemiddeld een kilo of drie. Dat is te overzien en in ieder geval geen argument om niet te stoppen, althans m.i. Meer gewichtstoename dan een kilo of vijf, zes, heeft andere oorzaken. Die kunnen er indirect wel het gevolg van zijn maar 20 kg toename bij een fanatieke sporter zou best aan vergroting van de spiermassa kunnen gaan. Gewicht zegt op zich nog niets over je vetpercentage.

Als je het verslavingsmechanisme doorhebt weet je ook beter met onthoudingsverschijnselen om te gaan waardoor je niet meer de neiging hebt om ze weg te eten. Ik kan iedereen aanraden om het boekje van Alan Carr te lezen, waarin dat hele mechanisme haarfijn uiteengerafeld wordt. Ook al gebruik je een andere methode of cold turkey, dan kun je toch veel hebben aan die informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel water drinken tussendoor, water verbruikt energie en je komt er dus niet van aan.
Gewoon elke keer een slok nemen i.p.v. een tussendoortje pakken.
Trouwens meestal kom je na het stoppen wat aan maar dat blijft niet zo doorgaan.
De aankomers zijn vaak meer gaan snoepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle stoppers worden wat zwaarder. Sommigen 2,5 kilo, anderen 6 kilo. Hoe dat komt? De maag en darmen van rokers werken sneller door het roken. Als u stopt, dan gaat u terug naar normaal. Er zijn stoppers die meer dan 6 kilo erbij krijgen. Dat komt doordat ze iets anders willen in plaats van roken. Eten of snoep meestal.

Zorg dat u genoeg beweegt. Daardoor wordt u niet te zwaar én denkt u aan iets anders dan roken. U kunt elke dag een stukje gaan fietsen of wandelen. Bijvoorbeeld naar werk of vrienden.

Voor meer informatie kunt u het artikel lezen.

http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/leefwijze/roken/wat-gebeurt-er-als-u-stopt/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter geen vervanger hebben voor het (niet) roken. Dus niet snoepen, eten of iets anders. Zoek ook niet naar een vervanger.

Eet gezond, drink goed en sport als je dat wil. Maar allemaal niet als een vervanger!