Wat is de alpha-variant m.b.t covid-19?

Begrijp ik het nu goed dat er weer een nieuwe coronavariant is bijgekomen? Waar komt de alphavariant vandaan en wat maakt het anders dan de mutaties die we al kennen?

2 jaar geleden
1.7K
SentWierda
2 jaar geleden
De juiste spelling is: alfavariant., ook wel Britse variant genoemd.
Bron: RIVM, d.d. 6-8-2021.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Antwoorden (2)

De alpha variant stond oorspronkelijk bekend als de UK of Kent variant, en is eind 2020 in Engeland opgedoken. Deze variant is dus anders dan de oorspronkelijke wild type of Wuhan variant, maar niet gloednieuw.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
WHO komt met nieuw namensysteem: Britse variant is ‘te stigmatiserend’ en heet voortaan Alpha snap de min niet +
Er zijn inmiddels duizenden virusvarianten, waarbij het verschil vooral lijkt te zitten in de veranderingen van het 'spike-eiwit', de stekeltjes van het coronavirus. De alfavariant is momenteel het verreweg meest voorkomende coronavirus in Nederland: 80 tot 90% van alle coronagevallen behoort tot de alfavariant, ook wel Britse variant genoemd. Daarnaast komen, in geringe mate, voor: m.n. de bètavariant (Zuid-Afrikaans), twee gammavarianten (Braziliaans) en de deltavariant (Indiaas).
In Nederland is de alfavariant voor het eerst in december 2020 aangetroffen. Deze variant is besmettelijker dan de variant die tot die tijd in Nederland het meest voorkwam. Voor nu zijn er geen aanwijzingen dat de vaccinatie niet beschermt tegen de alfavariant van het virus. Wereldwijd wordt dat goed in de gaten gehouden.
Bron: RIVM, 6-8-2021.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
WHO komt met nieuw namensysteem: Britse variant is ‘te stigmatiserend’ en heet voortaan Alpha
nounka
2 jaar geleden
dat zei hij al in zijn antwoord....
er zijn enorm veel varianten.
Britse ~ Alfa
Z-A ~Beta
Braziliaans ~Gamma
Indiaans ~Delta
en als je de link volgt zie je nog de rest van het alfabet.
ronron1212
2 jaar geleden
@nounka de lijst is er later bij gezet.
ronron1212
2 jaar geleden
@Nounka daarnaast gaat het om de zogenaamde britse variant die door het WMO een nieuwe naam heeft gekregen en de vraag is
Begrijp ik het nu goed dat er weer een nieuwe coronavariant is bijgekomen?
LeonardN
2 jaar geleden
Er is niks later bijgevoegd. Als dat zo was, staat dat erbij.
Thecis
2 jaar geleden
Ik zou persoonlijk nog niet over 1000-en varianten praten (de tabel van het RIVM geeft er 15 weer, 4 hoofd en een aantal subgroepe). Voornamelijk omdat een translatiefout (dus mutatie) wel een klein verschil geeft, maar niet een ander virus/variant is.
Maar verder prima antwoord. +
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Dank voor de plus. Die 'duizenden varianten' heb ik niet bedacht. Het is de tekst van het RIVM (zie de link), letterlijk: 'Naar schatting zijn er al duizenden verschillende varianten van het coronavirus'.
Thecis
2 jaar geleden
Dat had ik dan gemist in de link. Ik had het wel wat sneller overheen gelezen. Dus dat gemist.
Dan vind ik het ook van het RIVM wat ver gaan dat ze het hebben over duizenden varianten. Maar daar zou ik dan met hen een inhoudelijk boompje over op kunnen zetten ;-)
tinus1969
2 jaar geleden
@Thecies, er zijn nu eenmaal letterlijk 1000-en varianten. De VOCs (Variants Of Concern) worden gedefinieerd aan de hand van de aanwezigheid van bepaalde (combinaties van) mutaties. De Alpha of alfa variant heet in een meer systematisch virologen jargon B.1.1.7; de mutaties die deze variant definiëren staan hier: https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Alpha_variant#Genetic_profile
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Hartelijk dank. Ik zal mijn begrip van de definitie van een variant moeten aanpassen. Ik interpreteerde variant als een andere soort terwijl ik het waarschijnlijk meer moet zien als unieke individuen. Ik ga dit verder nakijken.