welke klachten, problemen, kan ik bij ( véél te laag) vitamine D gehalte in bloed, verwachten?

Heb een ernstig vitamine D tekort, welke klachten kan ik hieraan toeschrijven, heb al een tijdje griepachtige klachten en ben vreselijk duizelig, griep of vitamine D? Overigens slik ik nu extra D, maar het is natuurlijk niet direct verholpen.

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet vergeten jouw lichaam bloot te stellen aan UV licht. Dit activeert de aanmaak van vitamine D.
Dus veel in de buitenlucht of een paar keer een zonnebankje pakken.
Jaren geleden had ik teveel nachtdiensten achter elkaar gedraaid in de winter. Had bijna 2 weken geen daglicht meer gezien. Op doktersadvies paar keer zonnebankje gepakt. Gewoon een lichte bank, niet zo hele zware dat je meteen verbrand. Knap je echt van op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ T74, Ik heb ook vitamine D tekort en heb hiervoor zakjes poeder gekregen en het advies om dagelijks minimaal een kwartiertje zonlicht.
Toen ik vroeg of de zonnebank ook goed is,werd tegen mij gezegd dat dit geen nut heeft,het moet echt van de zon komen.

Antwoorden (1)

- zacht en buigbaar worden van de botten
- botvervormingen
- stilstand van de botgroei bij jonge kinderen ( = rachitis = Engelse ziekte)
- poreuze botten ( = osteoporose) bij ouderen
- botbreuken ( = botfracturen) vooral bij ouderen .
fremar