Mag je bij een orgaandonatie zelf kiezen uit welke kant ze het orgaan halen?

Voorbeeld: je doneert een nier aan iemand maar je geeft liever je rechter-nier weg, mag je dat zelf bepalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bedoelt wanneer je bij leven een nier doneert? Een arts zal van te voren bepalen wat de beste keuze is voor zowel de ontvanger als voor de donor. Een donor kan dat niet zelf aangeven. Allebei de nieren moeten uiteraard gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit wordt door de nefroloog bepaalt die je onderzoekt als je jezelf beschikbaar stelt voor een donoroperatie waarbij je een nier ter beschikking stelt. Je krijgt dan uitgebreide onderzoeken of je nieren natuurlijk intact zijn en goed functioneren. Maar als ik het goed heb wordt normaal voor de linkernier altijd de voorkeur gegeven omdat deze iets gemakkelijker ligt in je lichaam. Beide nieren liggen namelijk niet precies evenhoog hier zit een verschil in.
Een nefroloog kan je natuurlijk exact vertellen hoe het zit.