Ik heb gehoord dat kinderen die extreem klein zijn, maar geen lilliputter zijn hormonen kunnen slikken waardoor ze groeien. Kan ik dit krijgen?

Ik ben niet extreem klein, maar loop toch achter voor mijn leeftijd en mensen schatten me soms acht, ik ben twaalf. Heb je voorschrift van de dokter nodig om deze pillen ( of wat voor vorm het ook is ) te kunnen slikken, of kun je ze bij de apotheek halen? En wanneer krijg je zo'n voorschrift? Ik zou me een stuk zekerder voelen als ik wat zou groeien en steviger gebouwd zou zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja er zijn mogelijkheden om door medicijnen te groeien. Deze medicijnen worden altijd voorgeschreven door een arts. Maar die krijg je niet zomaar. Eerst wordt je goed onderzocht en worden er foto's gemaakt, want daaraan kan men een beetje zien hoeveel jij nog gaat groeien.
Medicijnen hebben bijna altijd ook nadelen, medicijnen om te groeien ook. Daarom zal een dokter goed kijken of ze echt nodig zijn.
Het is voor een dokter ook belangrijk om te weten hoe lang jouw ouders zijn, want als die niet groot zijn is het logisch dat jij ook niet heel lang wordt.
Wat je ook moet bedenken is dat je een gezond lichaam gaat behandelen. Medicijnen zijn een uitkomst als je ziek bent, maar als je gezond bent is het beter om niets in te nemen.

Ik verwacht dat je heus nog wel gaat groeien en denk dat je daarom gewoon nog wat geduld moet hebben.

Zekerheid zit 'm niet in je uiterlijk, ik was al jong de langste van de klas en ik vond dat helemaal niet leuk,mij maakte dat lang zijn juist onzeker, een ander is weer onzeker over zijn neus of zijn oren. Onzeker zijn is dus eigenlijk heel normaal en al zou het lengte probleem opgelost is, is echt je onzekerheid niet weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ga hiermee naar de huisarts .
Hij kan jou vertellen of dit kan.
Er zijn inderdaad injecties te krijgen waar je van kan gaan groeien.
Maar dan heb ik het over ettelijke jaren geleden.
Op vandaag zullen ze wel al veel verder zijn.
Dus mijn advies ga met je arts praten hierover.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zal van diverse factoren afhangen of jij hiervoor in aanmerking komt.
Of het nou injecties of de jou bedoelde hormoontabletten zijn.
12 jaar geleden
Hoe klein ben je? Ik zou zeggen, wees tevreden met jezelf, je krijgt je groeispurt waarschijnlijk nog en als jongen groei je door tot misschien wel je 21e. Gewoon afwachten dus. Ik zou zeker niet iets gaan slikken om te gaan groeien, bovendien kan je dit alleen op voorschrift van je dokter krijgen, niet zomaar.

Omdat je nog 8 wordt geschat, neem ik aan dat je nog niet in de puberteit zit, in de puberteit begin je natuurlijk ook harder te groeien, het kan zijn dat je klein lijkt omdat je gewoon laat in de puberteit raakt, geen zorgen, het is een kwestie van tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zit nog volop in de groei, dus als je nu boven de 1.30 m bent, kan er nog een heel eind bijkomen, als je kleiner bent moet je naar de dokter en deze kan je doorsturen naar een kinderarts, deze beslist dan of jij medisch geholpen moet worden. Je kunt deze medicijnen alleen op voorschrift krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iemand die vroeger hormonen slikte om zijn groei juist te remmen. Dit ging via het ziekenhuis en dus echt niet zomaar via de apotheek. Ik dat dit bij groeihormonen net zo werkt. Waarschijnlijk moet je in het ziekenhuis eerst helemaal de molen door. Want ze kunnen ook uitrekenen hoe lang je gaat worden en misschien komen ze dan bij jou tot de ontdekking dat je een gewone lengte krijgt, alleen dat je pas later echt een groeispurt krijgt. Dus eerst maar naar de dokter lijkt me, als je je er ernstig zorgen over maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dus t zit in de familie, dat is dan inderdaad balen en afwachten. Ik hoop voor je dat bij jou de groeispurt dan eerder begint, dan bij je vader! misschien helpt t als je naar de sportschool gaat en breder wordt, dan schatten mensen je vaak ook wel ouder. Succes ermee!
ik ken iemand die altijd heel klein was (een jongen) tot zijn 16de was hij altijd erg klein,.. maar de afgelopen paar jaar is hij ineens heel erg gegroeid, hij is nu 20, en 2 koppen groter dan mij! dus maak je geen zorgen komt vanzelf wel! en daarbij ik denk niet dat jij de enige bent die zo klein is? en wat is er mis met klein? ik snap best dat je onzeker bent, maar je bent nog maar 12.. het komt allemaal wel! en naarmate je ouder word gaat die onzekerheid ook wel weg! Ben gewoon blij met hoe je bent! zoals jij is er maar één! :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent nog jong! Je hele lichaam gaat nog veranderen als je in de puberteit komt. Vaak maken jonge mensen dan nog een groeispurt door.
Bijvoorbeeld: mijn zusje was altijd de kleinste van de hele klas, van het gezin.... Vanaf haar 16e heeft ze een enorme groeispurt doorgemaakt. Resultaat: ze steekt boven iedereen uit en is zó in lengte gegroeid dat ze op mijn vader na uiteindelijk de grootste in ons ouderlijk gezin is geworden!
Groeihormonen krijg je niet zomaar, daar moet een duidelijke indicatie voor zijn. Je staat daarbij onder een strenge controle van een arts.
Steenuiltje