de uitvinding van de penicilline. Dat is het eerste levensreddende middel geweest. Uiteraard volgen er nog veel meer, maar dit is in feite toch een van de belangrijkste doorbraken geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Harttransplantatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kathetherisatie en Ablatie. Het met katheters kunnen wegbranden van zenuwcellen die hartritmestoornissen kunnen veroorzaken . De kathethers worden via de lies ingebracht. Chirurgie is bij deze procedure overbodig geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De medische wetenscap ontwikkelt zich in een razendsnel tempo, ik weet bijv. nog als de dag van gisteren dat in Zuid-Afrika de allereerste harttransplantatie werd uitgevoerd, dat was absoluut wereldnieuws, en die chirurg kreeg van de enedag op de andere 'cult-status' waar de beatles en de rolling stones alleen nog maar van konden dromen......En voor iedere patient is een reddende uitvinding/toepassing daarvan een waarwordend wonder.

Voor mij zijn twee echt 'doorbraken' te noemen : röntchen en de uitvinding van peniciline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitvinding van de microscoop. Zonder die microscoop wisten we niet eens van het bestaan van bacteriën af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er veel, en het is volgens mij niet mogelijk daar één van te kiezen als zijnde "de" doorbraak.

Fundamentele doorbraken zijn geweest:
- De ontdekking van cellen.
- De ontdekking van bacteriën.
- De ontdekking van DNA.
- De ontdekking dat levende materie en gewone materie hetzelfde zijn.
- De ontdekking van de werking van het immuunsysteem.

Toepassingsdoorbraken zijn geweest:
- Penicilline en andere antibiotica.
- Anaesthesie.
- Inenting (begonnen met de vaccinatie tegen pokken).
- Orgaan- en bloedtransplantatie.
- Kunstmatige voeding en beademing.
- De pacemaker.

Verzorgingsdoorbraken zijn geweest:
- Het zorgen voor zieken in plaats van ze te verstoten.
- Het zorgen voor gewonden (Florence Nightingale).
- Het collectieve zorgstelsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wat een duidelijk antwoord...
De ontwikkeling van de kunstnier door Willem Kolff en in het vervolg daarvan de ontwikkeling van andere kunstorganen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de doorbraak was de ontdekking dat hygiene in een ok zo belangrijk was dat vanaf toen de artsen hun handen gingen wassen als ze naar een andere patient gingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is nu wel wat algemeen gesteld en daarom wat moeilijker te beantwoorden. Ik denk dat de grootste doorbraak van de vorige eeuw het ontrafelen van het DNA en de kennis over erfelijkheid geweest, omdat dit de basis vormt van al het leven op aarde, van eencellige tot de mens.

Met de kennis van het ontstaan van het leven kan de medische wetenschap ook steeds beter ingrijpen wanneer het fout gaat. Bestrijding van kanker, bestrijding van virusinfecties (Aids e.d.), stofwisselingsziekten als gevolg van genen die niet de juiste stoffen produceren.

Het klonen van cellen (stamcellen) en deze inzetten voor reparaties binnen een lichaam.

Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, maar van een doorbraak kan je wel spreken vind ik.

Als je "medische doorbraak" in Google intype krijg je ook veel artikelen, waarbij gentherapie of kennis van DNA aan de basis ligt.