Hoe kan je bij vermoeidheid actief auto rijden?

Hallo,

Ik ben van nature een ochtend mens. Maar ik ben aankomende zaterdag de bob. Het kan dus erg laat worden. Desondanks ben ik erg moe als ik auto ga rijden.
Hoe kan ik dus actief blijven auto rijden bij vermoeidheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je kunt proberen met een middagdutje en frisse lucht je vermoeidheid in de avond te voorkomen, maar als je toch moe blijkt te zijn, ben je geen geschikte bob. Een vermoeide chauffeur is even gevaarlijk als een aangeschoten chauffeur. Als je toch met een vermoeid hoofd achter het stuur stapt, speel je met je eigen leven en dat van je vrienden. Investeer in dat geval in een taxi of laat iemand anders bobben.

Een paar tips om vermoeidheid te voorkomen vind je hier.
http://www.leerwiki.nl/Tips_om_vermoeidheid_tijdens_het_autorijden_te_voorkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ga een paar uurtjes voorslapen, neem wat koffie en/of redbull
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flink wat cola drinken en tijdens de rit je raampje wagenwijd open en muziek op of in gesprek blijven met je passagiers. Dat houdt je actiever
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou 1 of 2x stoppen. Dan kan je ff in de frisse lucht de beentjes strekken. Onderweg de koude airco op je gezicht laten blazen en een lekkere koude Red Bull drinken.
Zing desnoods een liedje met die aangeschoten gasten. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
•Zet de airco niet aan, maar doe de ramen open. Wat frisse lucht zal zorgen voor een helder hoofd en je zult je minder vermoeid voelen.
•Drink genoeg water voordat je gaat rijden. Als het lichaam niet gehydrateerd genoeg is, zal je je vermoeid voelen. Drink daarom een glas koud water zodat je je weer lekker fris voelt. Vergeet ook niet om altijd een flesje water mee te nemen als je gaat rijden. Je weet immers nooit wanneer je in een file verzeild raakt.
•Moet je lang autorijden? Las dan genoeg pauzes in omdat je van lang rijden vermoeid wordt en je concentratie zal flink afnemen. Neem liefst om de twee uur een korte pauze om lekker de benen te strekken. Dit zal de doorbloeding bevorderen en het resultaat is meer energie. In combinatie met een lekkere kop koffie kan je er weer even tegenaan.
•Rijden er mensen mee? Wissel dan, indien mogelijk, om de zoveel tijd af met rijden. Terwijl er iemand anders rijdt kun je dan lekker een dutje doen waardoor je daarna meer energie hebt.
•Ga niet met een lege maag of juist heel volle maag de weg op omdat je je minder goed kunt concentreren als je lichaam niet de benodigde voedingsstoffen binnen heeft gekregen. Als je te vol zit, zal je je lui en slaperig voelen en dat is ook niet de bedoeling. Eet van tevoren iets gezonds dat snel de nodige energie levert, zoals bijvoorbeeld een banaan en/of noten.
•Voel je je heel moe worden tijdens het rijden? Parkeer de auto dan op een veilige plaats en neem een korte power nap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast bovengenoemde tips: Een actief gesprek voeren met je passagiers werkt ook heel goed. En als zij moe zijn en willen slapen hebben ze pech, ze willen toch ook heel thuiskomen.