Hoe kom ik weer in een goed ritme?

Ik zit nu al een tijdje thuis vanwege gezondheidsklachten. Heb ook vaak weinig energie. de laatste tijd heb ik mezelf een verkeerd ritme aangeleerd. te laat naar bed. te laat eruit. daardoor is me hele dagindeling anders dan ik zou willen. ik wil het wel veranderen maar hoe...als ik savonds om tien uur naar bed ga lig ik klaar wakker!!! Wat is nou eigenlijk een goede dagindeling?

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat is een 'normale' tijd om op te staan als je thuis bent.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je wekker zetten om 8.30 en dan jezelf ook er toe zetten om ook op te staan. Probeer dit ritme vast te houden. Verder is het goed om jezelf op te leggen om te gaan wandelen of fietsten. In ieder geval zorg voor beweging. Probeer verder wat dingen te ondernemen. Pak wat dingen op. Bv een foto boek maken e.d. Er zijn altijd wel dingen die blijven dingen. Kortom, zorg voor nieuwe impulsen. Dit geeft je voldoening en maakt je moe.

Misschien helpt een nachtje overslaan en dan de volgende dag wel weer op een normaal tijdstip naar bed

Als ik niet kan slapen dan ga ik gewoon laat slapen en dan moet ik er om 6 uur weer uit, ben ik de volgende avond wel moe, probleem opgelost! Ik zou veel naar buiten gaan, misschien proberen te sporten, met vrienden voetballen. Dan ben je weer fitter, heb je in een paar nachten je ritme weer terug en komt alles goed! Ik weet niet hoe laat je op moet staan maar ga ongeveer 8 uur eerder slapen!

Een goede dagindeling is bij iedereen verschillend, sommige mensen hebben meer slaap nodig dan andere. Er zijn mensen die het niet aankunnen om op zaterdagnacht te gaan stappen en maandagmorgen om 9u fit op het werk te verschijnen. Ik vind het heerlijk om 8u te slapen, dan ben ik het fitst. 9u slapen is te lang, daar wordt ik duf van, en 7u slapen is weer net iets te kort. Het heeft ook te maken met wat je overdag allemaal uitvoert, een drukke dagindeling geeft meer energie dan de hele tijd niks doen. Drukke dagindeling, fatsoenlijke maaltijden nuttigen 3maal per dag, en "voldoende" slaap. Dat ritme komt vanzelf weer, niet direct, maar na een paar weken ben je er weer aan gewend. Ga niet te laat naar bed, maar sta ook vooral niet te laat op. Dát maakt je juist duf, en dat verraadt je energietekort.

Gewoon één keer vroeg er uit. Dan ben 's avonds een beetje moe en kan je weer op een normale tijd gaan slapen en wakker worden. Ga ook wat meer sporten. Hierdoor wordt je fitter en heb je meer energie om de dag door te komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100