Wat is het verschil tussen een infectie veroorzaakt door bacterieën of door een virus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft toch zelf het verschil al aan. Bedoel je soms wat de kenmerken zijn van een infectie door virussen en van bacterieen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag. Het is een belangrijk verschil. Vooral in behandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg helemaal niet dat het geen goede vraag is. Ik vroeg haar wat ze precies met haar vraag bedoelde. Afhankelijk wat ze bedoeld zijn daar verschillende antwoorden op. Het verschil in infectie hoeft nl. niet anders te zijn, behalve dat beide infecties een andere pathogene verwekker hebben, maar dat is in de vraag al aangegeven. Jij hebt dan ook antwoord gegeven op de vraag wat het verschil is tussen een bacterie en een virus. Wat het verschil zowel in organisme als in behandeling is dat weet ik wel. Een bacteriele infectie wordt behandeld met antibiotica en een virale infectie wordt niet behandeld. Pathologie was een onderdeel van mijn opleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dutchantain: Sorry, ik reageerde niet op jouw reactie hoor! Ik heb o.a. aangegeven dat de bouw van beide organismen anders is en dat een virus de cel infecteert doordat de wand van het virus in de celwand oplost en dat bacteriën niet de cellen binnendringen, maar zich alleen tussen/op de cellen bevinden. Virussen maken o.a. de cellen kapot doordat ze deze aanzetten tot het produceren van virussen en bacteriën vermenigvuldigen zichzelf. Alleen scheiden sommige soorten gevaarlijke stoffen uit en zijn daarom pathogeen. Ik gaf het verschil aan tussen de organismen om dit te verduidelijken.

Het beste antwoord

Een bacterie is een eencellig organisme zonder celkern (waarmee het zich onderscheid van dierlijke eencellige organismen).

Een bacterie vermenigvuldigt zichzelf door zijn DNA te delen en daarna zichzelf. De bacterie kan "buiten" het lichaam zitten (bijvoorbeeld, darmen, luchtwegen staan in direct contact met de buitenkant) of binnen dringen (bijvoorbeeld in het hersenvocht, lymfe, bloed). Bacteriën dringen doorgaans geen cellen binnen.

Hoewel de meeste bacteriën nuttig zijn, kunnen sommige in het lichaam veel kwaad. Meestal doordat ze giftige stoffen uitscheiden. Dit zijn dan ziekteverwekkers.

Virussen zijn eigenlijk niet leven en kan je voorstellen als een soort doosjes (gemaakt van eiwit), met daarin een stukje erfelijk matereriaal (DNA of het vergelijkbare RNA). Op dit stukje erfelijk materiaal staat de code om nieuwe virussen te bouwen. Dit kan het virus niet zelf.

Kort door de boch lost het doosje van het virus op met de celwand, waardoor het erfelijk materiaal aan die van de cel gaat zitten. De cel voert vervolgens de code uit om nieuwe virussen te maken. Na die productie gaat de cel kapot en komen er nieuwe virusdeeltjes vrij.

Toegevoegd na 8 minuten:
(sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord blijft hangen).

Hieronder een schema van een virus (boven) en een bacterie (onder).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik hoef geen antwoord meer te geven, goed verwoord, +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als aanvulling kan ik nog zeggen dat een virus altijd een gastcel nodig heeft om te kunnen overleven en daardoor in feite kwetsbaarder is dan een bacterie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@oribatei: inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kon niet beter hé? dank!