Wat veroorzaakt mijn bilpijn bij het autorijden?

Als ik langere tijd autorijd (meer dan 2,5 uur), krijg ik enorme pijn in mijn billen. Wat veroorzaakt die pijn, en wat kan ik eraan doen?

Ik heb (letterlijk) erg weinig zitvlees.

Ik vermoed dat de doorbloeding te laag is, en dat verzitten zou helpen - maar in de auto kan ik niet verzitten.

Een zacht kussen is geen oplossing, want ik ben vrij lang, en er zit heel weinig ruimte tussen mijn hoofd en het dak.

Een pauze helpt slechts korte tijd - na 20 minuten pauze is de pijn weg, maar bij opnieuw autorijden komt de pijn al na een uur terug.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst maar eens een Franse auto kopen? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kussen eronder zou ook kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de vierde alinea - een kussen is te dik. Ik moet nu al bukken als ik een over verkeersdrempel rijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begint die pijn in de buurt van je stuitje en straalt het van daaruit verder uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duchantain denkt ook aan een hernia denk ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De pijn begint bij de zitbotjes - ik bedoel de harde punten (één per bil) die ik voel als ik op mijn handen ga zitten. Ik kan de pijn verlichten door helemaal links op de stoel te gaan zitten, zodanig dat ik alleen op mijn rechterbil zit, en de linkerbil wordt ontlast. Daarna helemaal rechts zitten. Maar dat kan alleen op een rustige snelweg, want schakelen en remmen wordt lastig als je zo zit. Een andere manier is me af te zetten met mijn linkervoet, zodat mijn billen een beetje loskomen van de zitting. Da's goed voor de bovenbeenspieren, maar ook dat kan alleen op een rustige snelweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, excuus. Nu, dan toch een auto kopen met een hoger dak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet in je beurs kijken, maar misschien is de nieuwe Kangoo iets? Er staat bij: 'gigantische hoofdruimte'. OF anders een wat oudere Daihatsu Move - ook veel hoofdruimte (voorin dan)... Alleen is die nogaal lelijk ;)
Of gewoon een oude eend. Was de eis van de opdrachtgever aan de ontwerper niet dat de hoed moest kunnen opblijven bij 't instappen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm, klopt van de hoge hoed, bij Top Gear hoorde ik ook dat je er comfortabel de eiren over een landweg naar de markt moest kunnen brengen (zonder dat de eieren zouden breken).

Antwoorden (8)

Misschien dat stoelverwarming (zit vaak in een Volvo, Zweedse automerk) helpt bij de doorbloeding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt dat het door te weinig zitvlees komt weet ik zo gauw geen oplossing maar zou het niet door je zithouding kunnen zijn, zeker als je lang bent? En dat het bijv. uit je rug vandaan komt.. Ik spreek uit eigen ervaring dat ik erachter kwam dat ik een hernia had door de pijn die ik tijdens het auto rijden kreeg in bil en been..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het lezen van je vraag moest ik denken aan mijn eigen houding van zitten, jaren terug.
Ik merkte op een gegeven moment dat ik telkens mijn bilspieren introk, anders kan ik het niet omschrijven.
Als ik snel wilde inhalen, of als ik me ergerde aan mijn voorganger enz.
Ongemerkt deed ik dat, ik had het niet in de gaten totdat ik het voelde toen ik moest stoppen bij een stoplicht, en ontpande.
Toen voelde ik wàt ik deed, ik had ook altijd pijn aan mijn bilspieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te harde stoelen c.q. te weinig lucht er in. (Niet fluffy genoeg, zeg maar.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een auto waarin je iets meer rechtop zit,denk bv aan vrachtwagenchauffeurs die een houding hebben net zoals je op een stoel zit.
ikzelf rij een bestelbus waar je redelijk rechtop inzit,maar de auto van mijn vrouw zit perfect maar iets achterover,toch een heel andere houding,voor de lange afstand maakt dit voor mij althans wel degelijk wat uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een volkswagen? :) Ik heb er ook altijd last van, maar ik rijd zo ver mogelijk door om sneller op de plaats van bestemming te zijn. (dat is volgens mij de enige manier..) Ik vond bijv. een Bmw hele fijne stoelen hebben, en niet te hard, heb nu Vw en veel meer last er van. een kussen op je stoel is niet echt een goede oplossing omdat je dan toch nog behoorlijk scheef kunt komen te zitten, mischein een dunne slappe niet te grote kussen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is een verkeerde zithouding de oorzaak ervan. Fabrikanten maken doorgaans standaard stoelen, terwijl ieder mens toch specifiek is. Kijk eens bijv. naar een lendesteun of een zit/wigkussen. Zelf zit ik zo'n 90.000 km per jr op de weg en had veel comfort van een lendesteun. Bijgevoegd link voor een indruk. Suc6 en toch veel rijplezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iets onderuit gezakt gaan zitten kan helpen, dan zit niet heel je gewicht op één punt maar ook een beetje op je onderrug.