Wat veroorzaakt mijn bilpijn bij het autorijden?

Als ik langere tijd autorijd (meer dan 2,5 uur), krijg ik enorme pijn in mijn billen. Wat veroorzaakt die pijn, en wat kan ik eraan doen?

Ik heb (letterlijk) erg weinig zitvlees.

Ik vermoed dat de doorbloeding te laag is, en dat verzitten zou helpen - maar in de auto kan ik niet verzitten.

Een zacht kussen is geen oplossing, want ik ben vrij lang, en er zit heel weinig ruimte tussen mijn hoofd en het dak.

Een pauze helpt slechts korte tijd - na 20 minuten pauze is de pijn weg, maar bij opnieuw autorijden komt de pijn al na een uur terug.

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien dat stoelverwarming (zit vaak in een Volvo, Zweedse automerk) helpt bij de doorbloeding?

Als je denkt dat het door te weinig zitvlees komt weet ik zo gauw geen oplossing maar zou het niet door je zithouding kunnen zijn, zeker als je lang bent? En dat het bijv. uit je rug vandaan komt.. Ik spreek uit eigen ervaring dat ik erachter kwam dat ik een hernia had door de pijn die ik tijdens het auto rijden kreeg in bil en been..

Bij het lezen van je vraag moest ik denken aan mijn eigen houding van zitten, jaren terug. Ik merkte op een gegeven moment dat ik telkens mijn bilspieren introk, anders kan ik het niet omschrijven. Als ik snel wilde inhalen, of als ik me ergerde aan mijn voorganger enz. Ongemerkt deed ik dat, ik had het niet in de gaten totdat ik het voelde toen ik moest stoppen bij een stoplicht, en ontpande. Toen voelde ik wàt ik deed, ik had ook altijd pijn aan mijn bilspieren.

Te harde stoelen c.q. te weinig lucht er in. (Niet fluffy genoeg, zeg maar.)

Misschien een auto waarin je iets meer rechtop zit,denk bv aan vrachtwagenchauffeurs die een houding hebben net zoals je op een stoel zit. ikzelf rij een bestelbus waar je redelijk rechtop inzit,maar de auto van mijn vrouw zit perfect maar iets achterover,toch een heel andere houding,voor de lange afstand maakt dit voor mij althans wel degelijk wat uit.

Heb je een volkswagen? :) Ik heb er ook altijd last van, maar ik rijd zo ver mogelijk door om sneller op de plaats van bestemming te zijn. (dat is volgens mij de enige manier..) Ik vond bijv. een Bmw hele fijne stoelen hebben, en niet te hard, heb nu Vw en veel meer last er van. een kussen op je stoel is niet echt een goede oplossing omdat je dan toch nog behoorlijk scheef kunt komen te zitten, mischein een dunne slappe niet te grote kussen dan?

Wellicht is een verkeerde zithouding de oorzaak ervan. Fabrikanten maken doorgaans standaard stoelen, terwijl ieder mens toch specifiek is. Kijk eens bijv. naar een lendesteun of een zit/wigkussen. Zelf zit ik zo'n 90.000 km per jr op de weg en had veel comfort van een lendesteun. Bijgevoegd link voor een indruk. Suc6 en toch veel rijplezier!

Bronnen:
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/Cat...

iets onderuit gezakt gaan zitten kan helpen, dan zit niet heel je gewicht op één punt maar ook een beetje op je onderrug.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100