hoe kan je jezelf leren rechtop te zitten?

als ik erop let of terugkijk op foto's merk ik dat ik altijd met mijn rug gebogen zit (soms ook staand)

op het feit na dat het er absoluut niet mooi uitziet is het volgensmij ook niet goed voor mijn rug.

als ik het dan merk, probeer ik weer goed rechtop te zitten, maar dat lukt tot mijn aandacht weer elders is.

hoe kan ik mezelf leren gewoon zo te zitten/staan, gewoon zonder er bij na te denken?

alvast bedankt

Toegevoegd na 55 minuten:
ik ben nu 17 jaar, heeft het dan nog invloed om er wat mee te doen dan later? (volgensmij ben ik al uitgegroeid)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Je zou drie maanden lang continue moeten oefenen, op elk moment dat je jezelf er maar aan kunt herinneren. Na drie maanden zit zoiets er eindelijk ingebakken....

Leuke test: hang de theedoek thuis op een andere plek... jij moet net zolang oefenen met rechtop zitten, als je je nog omdraait naar de foute plek van de theedoek.

Niet lang genoeg? herhaal de oefening. maar zet wel die tijd ervoor, en als je het in de eerste drie maanden niet genoeg onder de knie krijgt, doe je de volledige tweede drie maanden.

Zes maanden oefenen... is een rechte rug wel waard toch? Kijk vooral maar eens naar de oudere mens, en vraag je af of je zo krom wilt worden ;-)

Oh ja, nog een leuk bijverschijnsel van werken aan rechtop zitten staan en lopen... je zelfvertrouwen gaat er van vooruit.

Succes met rechtop gaan!

Toegevoegd na 1 dag:
PS: Jezelf gezonder trainen, rechter trainen, fitter trainen, kan altijd, op elke leeftijd. Zelfs als je al ouder bent. Al heet het dan anders; revalideren. Maar het kan heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je bouw zo is en je hebt geen rugpijn dan zou ik er niets aan veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist wel, dit is niet goed hoor! Zo krijgt ze later last van rugpijn en een kromme rug is nooit mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik heel mijn jeugd therapie gehad. Loop nog steeds krom. Nooit rugpijn gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wees eerlijk, het is toch ook niet een mooi gezicht??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Maar ik heb het hier over het medische aspect.
Allereerst is het verstandig om naar cesartherapie te gaan om te leren wat wel een goede houding is. Hier zul je ook oefeningen krijgen. Het helpt vaak ook om overdag veel in spiegels en ruiten te kijken om je houding te controleren. Laat mensen met wie je veel omgaat, je eraan herinneren als je houding weer niet goed is, zodat je die kunt verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker mensen in je omgeving vragen of ze je er op willen wijzen! En desnoods een klein kruisje op je hand zetten, iedere keer als je er naar kijkt, dan wordt je er aan herinnert dat je recht moet staan/zitten.
Jezelf corrigeren. Als je niet altijd daar je aandacht op hebt, dan is dat niet erg. Dat gaat vanzelf weer beter.
Je kunt om jezelf te verbeteren in een spiegel kijken en zelf aanvoelen dat dat dan rechtop is.
Ook kun je bedenken dat je hoofd aan een kort vastzit die je hoofd omhoog trekt als een marionette. Leer altijd in die positie ook te ontspannen, want anders kan je juist rugpijn ontwikkelen doordat je geforceerd rechtop wilt blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EEn goede tip.
Als je recht op gaat zitten doe dan je armen over elkaar.

Toegevoegd na 50 seconden:
Zie er dan wel erg dominant uit maar het werkt wel.
12 jaar geleden
Het is goed om een goede houding aan te nemen, bij het rechtop zitten kan je net denken alsof je zit en over dat muurtje in de tuin wilt kijken. Het is ook goed om je rug en buikspieren te trainen, daardoor is een rechte houding minder vermoeiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op een stoel zit, moet je tegen de leuning aan gaan zitten met je hele rug.

Ik moest vroeger op school extra oefeningen doen voor de rug. Je gaat op de grond liggen met opgetrokken benen, handen achter in de nek en dan naar de knieën toe. Doe dat iedere dag 20 keer. Ik heb dat overigens niet doorgezet, tot mijn grote spijt, want ik heb hetzelfde probleem als jij.

Verder was er een klasgenoot die een half jaar met een gipskorset heeft rondgelopen. Ik dacht toen, gelukkig hoef ik dat niet. Nu denk ik, dat zou beter zijn geweest.

Overigens helpt het als je je schouders regelmatig naar achter drukt en je armen achter je rug houdt. Het is vermoeiend, maar je moet blijven oefenen.